Politisk debatt

Jag såg det där igår och tänkte att det var för extremt. Ägnade några timmar åt att se om det verkligen kunde stämma. Även om inte jag är ett mirakel så blev jag övertygad, om att det stämmer. Det är helt galet.

1 gillning


2 gillningar

De är nog lika goda kålsupare hela bunten av handlare :smirk:

2 gillningar

Jag har aldrig brytt mig om priser när jag handlar mat. Såklart när det gäller dyrare saker som en fet köttbit. Men skulle tidigare aldrig köpa eldorado-produkter för att det var någon krona billigare.

Kanske varit lyckligt lottad att inte behöva bry mig. Men nu fattar till och med jag när en paprika kostar 45kr. Nu väljer jag aktivt billigare alternativ om det finns. Väljer även billigare butik. Jag gör det mest för att vi konsumenter måste visa att det inte är okej om prishöjningarna nu inte är rimliga kanske se då fattar.

6 gillningar

Bland det vettigaste jag läst angående matpriserna.

2 gillningar

Det förklarar inte mjölnaren Helges mjölpriser hos ICA. :slight_smile:

3 gillningar

Ökar något med tio kronor i min butik så ökar den med tio kronor för mig, oavsett hur mycket kronan försvagats.

Intressanta också är att exportföretagen som säljer i dollar och tjänar på låg kronkurs använder samma retorik (fast tvärt om) för att hålla ner löneökningarna.

När jag killgissar så är jag övertygad om att alla de stora matkedjorna smyghöjt/fuskhöjt en hel del varor. Sedan kan jag tänka mig att det till slut ändå har en marginell påverkan på inflationen jämfört med den svaga kronan.

SÅ här ser den nog ut i alla länder, att handlare smyghöjer, och därför kommer Sverige "väl ut" om man justerar priserna utifrån valutan. Alltså har Winsth rätt rent makroekonomiskt. Men hon pratar inte om hela bilden. Och den bilden är enligt min gissning lika i hela världen.

3 gillningar

Sant!
Men den formen av anekdotisk bevisföring har nog alltid funnits, bara det att det inte uppmärksammats på samma sätt tidigare :slightly_smiling_face:

Mycket nyfiken på vad du saknar?

Smyghöjningarna, att de finns.

1 gillning

Det gör det nog men jag tycker att det varit alldeles för lite debatt om kronans roll.

Där håller jag med till 100 %.

Härligt progressivt av Viktor Orbán. Och oväntat!

2 gillningar

Heja Jens of Sweden!

4 gillningar

Kanske inte riktigt politik, men intressant.
Arbetsgivarna hade accepterat det budet från medlarna, när de gör det såhär tidigt bör det finnas ganska gott om utrymme att pressa hårdare.

1 gillning

Det känns som om alla som kan skor sig just nu. Kommer troligtvis att slå tillbaks på dem när folk blir fattigare och fattigare.

2 gillningar

Eller som Wiehe skrev ”
Om dem där uppe i det blå inte längre vill förstå,
utan föraktar alla de som ger dem mat,
ska pyramiderna tillsist bli deras grav.” och sjungs bäst av Thåström

1 gillning

”Redan nu…”

Onekligen så när jag en djup och innerlig dröm att vissa partier missar 4% vid nästa val

3 gillningar