Politisk debatt

2 gillningar

Med andra ord en gummibandsparagraf som kan missbrukas av nitiska tjänstemän. Jag har ofta en verktygsväska ståendes i bilen oavsett var jag är på väg, i den finns det några knivar. Gör det mig till en brottsling🤷🏻‍♂️

Japp, vilket är tydligt att det är syftet om man tittar på förarbeten osv med.

Om man nu inte är aktivistpolis eller aktivistdomare.
Läste att jägarförbundet ska sätta sina jurister på att försöka driva det här vidare, hoppas verkligen det.

Ja, jag har ofta en leatherman med mig, grovt kriminell....

Förslagsvis i skuffen/verktygslåda och inte i bältet i byxorna.

Håller med om att dom var nitiska och en onödig dom.
Har själv fraktat kniv många gånger men skulle aldrig få för mig att bära den på kroppen då.

Blev stoppad för nykterhetskontroll för ett tag sedan med kniven fullt synlig i bröstfickan. Det enda han sa när jag blåst var: Snyggt skägg. :joy::joy:

Hade den även när jag tog passfoto och sen hämtade passet.

Så det beror nog på polisen.

1 gillning

Är ingen jurist, men varför skriver man på detta sätt om det nu per automatik är olagligt att ha kniv i bältet när man kör bil? Borde väl krävas att man styrkt att kniven var avsedd till att användas i brott mot liv och hälsa för att någon ska kunna dömas?

Jag är inte heller jurist men jag tycker ju det.

Juridiska är dock ett sjukt lurigt språk.

Apropå knivlagen :thinking:

Jag vet inte om vi har börjat diskutera juridik eller så i denna tråd men detta känns väldigt... overkligt

Hoppas att det överklagas!

Det börjar bubbla lite i media, vi får se - jag håller verkligen med dig.

Bra!

Kanske det som behövs för att högsta domstolen skall vakna.

1 gillning

Om nu HD tar upp ett fall som detta.
Tänk om åklagaren använt ett annat ord istället för snippa. Fast jag tror det är en mediagroda.

Från domen;
I avsaknad av besked om målsägandens uppfattning om innebörden av ordet snippa får man falla tillbaka på de betydelse ordet får anses ha i allmänt språkbruk, där det är ett vardagligt uttryck för kvinnans yttre könsorgan (se Svensk ordbok, 2021). "Snippa" ska därmed inte förstås synonymt med "vagina" eller "slida", som i ordböcker beskrivs som "kanal som förbinder de yttre könsorganen med livmodern.

Till bilden hör nämligen också att hon på fråga om hur långt fingret kom in svarade att det var svårt att förklara. Osäkerheten om målsägandens upplevelse i nämnda avseende förstärks av innehållet i den nyss nämnda promemorian från brottsanmälan, närmare bestämt om uppgiften om att hon inte visste om xxxxxx ”tog in fingrar i henne”.

Sinnessjukt och en sinnessjuk förövare.

Det är ordet han skrivit ner eftersom flickan använt det, det är det alla barn får lära sig nuförtiden att det heter. Det måste ju överklagas på nåt sätt, annars är det sjukt.

De ställer höga krav på en 10-åring

Dessutom så borde de stämt av med SAOL

Yep.

Jag blev nyfiken och kontrollerade även med Ordlistan

Känns verkligen som en snäv definition av hovrätten


Ja det är väldigt märkligt.