Politisk debatt

Samma här.

mm...det är lustigt hur det var ett jäkla stormande att man skulle bojkotta fotbolls VM.. Men F1 är helt ok.

Inte sagt det är ok, dubbelmoralen i detta jag ifrågasätter bara

1 gillning

Inte lika många gästarbetare som dog när de asfalterade Bahrain International Circuit.

Självklart

Men detta är viktigare. Regeringen vill styra journalister.

Aaahh så det är en tävling hur många som dött?.... Got it.

Ingen tävling men det får större uppmärksamhet om tusentals gästarbetare dör.

Mindre prat om yttrandefrihet nu….

1 gillning

Ett bevis på att knivlagen inte används som den var tänkt. Att komma åt smågangsters.

Poliser som vill ”plocka pinnar” :man_shrugging:

1 gillning

I knivlagen står det om stick/skärvapen "används vid brott mot liv och hälsa" på Polisens hemsida står det (senast jag kollade) "kan användas vid brott mot liv och hälsa".

Men samtidigt är det ju slutligen domstolarnas fel som dömer som dom dömer.

Polisen följer bara lagen.
Erik i artikeln efterfrågar fingertoppskänsla från polisen.
Alla MÅSTE vara lika inför lagen annars blir det väldigt svårt med gränsdragningar.

Även om jag själv tycker att hans straff är helt befängt.

Har du någonsin fått frågan om något vasst i bilen när du stoppas av polis för körkort/nykterhet?

Jag tror att de tog en chansning, säkert på grund av hans kläder, om han nu varit i slakteriet kanske han hade jaktklea på sig.

Ta med dig en kniv när du äter lunch på en restaurang eller tar en afterwork öl och du riskerar minst 6 mån fängelse.

1 gillning

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

[S2]Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Vet inte hur man får det till att han skulle vara skyldig.

4 gillningar

Är det befogat att en privatperson måste ha med sig kniven när han skjutsar sitt barn?
Jag tolkar det att det gäller person i yrkesutövning inte någon som slaktar ett djur privat.

Jupp, i Umeå av nitiska aspiranter

Ja, eftersom den inte var ägnad att användas som vapen.

Med den tolkningen så får alla bära kniv så länge man har rent mjöl i påsen. "Nä polisen jag ska peta naglarna bara"

1 gillning

Hur transporterar man en kniv från en plats till annan om man inte får ha den i fordon eller på allmän plats?

1 gillning