Politisk debatt

Detta tillhör egentligen inte denna tråd, men det var ju någon Rebecca har jag för mig att hon hette som tidigare var programledare på Riks, hon gjorde ju någon megaskandal med Hitlerhälsning på SDs valvaka eller nåt i den stilen. Minns inte riktigt vad som hände, men nåt åt det hållet.

Sitter på jobbet nu, så vill inte riktigt googla på det där.

1 gillning

Så har vi den här :man_shrugging:t2:

Stod ju dock längst ner i den artikeln jag länkade, hur som hål i huvudet. Att de ska driva en ”seriös” nyhetssida är ganska ironiskt.

1 gillning

Väldigt intressant "paneldebatt" mellan Fredrik Grufman och upprörd farbror kring fördelar och nackdelar med elbilar. Många fördomar, friserade siffror mm. Jag fick bl.a. lära mig att åka till en somamrstuga i Skåne tar 6 timmar med fossilbil och 11 timmar med elbil :slight_smile:

Edit: Visste inte att det var en politisk kanal, intressant tugg dock.

1 gillning

Haha, ja sätter man sig i Värnamo och ska ladda med en 11 wattsladdare så tar det ju såklart lite tid... :stuck_out_tongue:

1 gillning

Lite som att beräkna fossilbilens restid med att all tankning ska ske från dunk.

1 gillning

Tycker det är bra jobbat när man laddar med 11 watt :joy:

1 gillning

Tänker 1 liters flaska med alkyd :sweat_smile:

1 gillning

Såg det där också häromdagen. Vem är ens den där fjanten i sin fåniga lila kostym? Att det dessutom är Riks gör ju att man blir extra tveksam till hela upplägget. Svårt att ta SD-TV seriöst.

2 gillningar

Det är synd att man inte fick med någon som faktiskt visste vad de talade om, och då är det inte Grufman jag tänker på. Det finns ju seriösa problem med elbilen också som vi behöver lösa och jag tror att det hade kunnat blivit en bättre diskussion som satte fokus på andra frågor om inte en hittepåare var den som skulle argumentera mot.

1 gillning

Fredde är väl lite politiskt aktiv vill jag minnas.

Jepp!
Han är MEDborgare.

Precis så! De diskuterade ju en del kring problematiken med att det är svårt att ladda bil om man bor i hyresrätt eller bostadsrätt, det är ju ett riktigt problem som är värt att lyftas upp och diskuteras i samhället.

Att påstå att en resa tar 5 timmar längre tid för att man måste ladda blir ju bara löjligt :upside_down_face:

Rätt intressant intervju :blush:

Idag presenterades en av de viktigaste utredningarna i landet. Den görs vart 8:e år och handlar om det finanspolitiska ramverket. Förslaget är att vi ska gå från ett överskottsmål till ett balansmål o offentliga sektorns finanser.

Från vänstersidan i politiken(till vänster om mitten i S.) har det skrikits i högan sky om att det är för försiktigt, för lite och för dumt. Man vill ha loss mer pengar. Kollar man på vad kritikerna sagt låter det som att de istället för balans vill ha ca 1 procent underskott. Och tänk, i praktiken blir det så. Jag tycker det är bra, jag hoppas man bestämmer sig för att det bara får gå till investeringar(som kan vara knepigt att rama in vad det är) och inte till drift.

Men det intressanta är att det skreks som aldrig förr för några veckor sedan och kollar man på siffrorna så kan stat och kommuner gå med ca. en procent i underskott under oöverskådlig tid. Det beror på att pensionssystemet kommer gå med överskott och det räknas in. Observera dock att inga pengar förs över från pensionssystemet utan staten måste låna om man går med underskott. Även det är bra just nu.

4 gillningar

Verkligen! Används pengarna rätt är det jättebra, tänk om man hade varit lika försiktig med goda statliga investeringar förr. Hade vi t ex haft stambanorna och malmbanan då eller hade vi fortfarande kört med häst och vagn?

3 gillningar

Exakt, politiken håller på att tappa sin förmåga för riktigt reformer och investeringar,

Här är det dock en märklig situation. Utredningen som består av alla partier där bara V och Mp har avvikande uppfattningen kommunicerar inte alls att vi pratar om en procent, de pratar balansmål vilket är formellt korrekt, men i praktiken betyder det en underskottsmöjlighet för stat och kommun. 1 procent är ca 75 miljards och då vi hade ett litet överskottsmål tidigare kommer ca 100 miljarder att bli möjligt att låna upp för något.

Men om inte utredningen pratar om det här kommer det smita under radarn och politikerna får det lättare att använda pengarna till drift. Har dock vare sig själv kunnat titta på utredningen idag eller hunnit prata med medarbetare som kollat. Förhoppningsvis står det något om att det ska användas till investeringar.

4 gillningar

Det här är så himla talande. Lite "Men han sa ju att han skulle fixa vårt problem". Jo men det sa han ju till alla – även om det var rakt motsatta förhållanden.

8 gillningar

Denna var ju väntad :blush: