Politisk debatt

En sossepolitruk mindre?

Jag har aldrig hört talas om att hon har en koppling till Socialdemokraterna. Hon kommer från det privata näringslivet och det brukar ju vissa tänka är en garant för stordåd...
:sunglasses:

3 gillningar

Jag tror hon liksom Gd:n på Transportstyrelsen kom i, en i princip, omöjlig situation. Man kan tycka att i det omöjliga valde båda dessa fel, men det är intressant att regeringen sätter sina myndighetschefer i omöjliga situationer.

Nu är säkerhetsfrågor både heta och relevanta och det leder till avgångar, men det finns mängder av omöjliga situationer i statsförvaltningen.

Den omöjliga situationen handlar i båda dessa fall om att deras myndigheter driver samhällsviktiga system som inte bara är att "stänga ned" samtidigt som att de måste stänga ned för att rikets säkerhet kräver det. Då försöker de hoppa lite från tuva till tuva för att hantera två motstridiga intressen. Och hoppar i dessa två fall lite fel. Om nu lite går att använda i frågor om rikets säkerhet?

Regeringen kanske innerst inne är väldigt tacksamm för att Ås Sivborg inte informerat alla om allt. Då hade regeringen varit ansvarig för de drastiska åtgärder som krävs. Nu har en kris uppstått och man kan sparka en Gd och oja sig över sakernas tillstånd. Men innerst inne känna frid över att sakärendet aldrig hamnade på deras bord.

2 gillningar

Schitts Creek Yes GIF by CBC

1 gillning

Men kan ju ändå inte vara positivt att en GD mörkar till höger och vänster för att de tycker situationen är jobbig. Detta gäller ju försvarshemligheter ändå

Mörkar och mörkar, av det som framkommit är det ju inte så att hon mörkat på frågor hon fått utan det handlar om huruvida hon borde informerat på eget bevåg. Kanske tänkte hon att så fort jag informerar så kommer de stänga dessa system och det blir så enorma konsekvenser att det är nog klokt att avvakta med den informationen. Hon vägde två viktiga samhällsintressen mot varandra och försökta lappa och laga för att leva upp till båda kraven hon hade på sig. Detta istället för att få ett beslut att omedelbart och utan pardon välja ett av dessa.

Jag hörde så sent som igår att i princip alla kommuner får under 1 på en officiell riskskala med novåerna1-4 där kraven är att man ska ligga på 4. Ska samtliga kommuner stänga ned delar av sin verksamhet omedelbart? Här pratar vi inte om någon obskyr rastvaktsveksamhet på mellanstadiet utan otroligt centrala system.

Min poäng är att tregering och andra politiska nivåer gärna delegerar ned dessa frågor till tjänstemännen och sedan tvår sina händer när det smäller.

1 gillning

S går längre och längre från att vara ett parti som jag kan tänkas rösta på.

Du försvarar hennes agerande i att hon från sin chefsjurist fått reda på långt innan maj månad att försvarshemligheter ligger ute. Försvarar hennes agerande i att inte informera varken styrelsen eller regeringen utan hoppas att det löser sig av sig själv.

När det sedan blir ohållbart ett år senare så är katastrofen ett faktum

Håller inte med dig om att hon agerat korrekt som GD

Jag såg också det där…

1 gillning

Jag lutar också åt att det verkar som att hon gjorde fel. Liksom det som skedde på Transportstyrelsen. Det jag menar är att det finns en historia till, att det politiska systemet sätter sina tjänstemän i näst intill omöjliga situationer och går fria.

2 gillningar

Otroligt svår fråga detta. Om vi nu inte tänker på S:s svansande efter regeringen. Hur ska vi värdera den personliga integriteten vs. brottsbekämpning? Jag lutar år att det krävs andra verktyg än vad vi egentligen tycker är bra. Men att regeringen och oppositionen kör tillsammans kan ses som en garanti för att det är klokt avvägt eller att vi har ett reellt problem om inte regeringen förslag granskas och kritiseras. Jag lutar åt det senare.

2 gillningar

Kan jag hålla med om :blush:

1 gillning

Om alla politiker går åt samma håll, då är det läge för att bli orolig.

1 gillning

19 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Elbolag och elpriser

Pedofilpartiet levererar till sina politiker.

1 gillning

Kärnkraft hit eller dit. Den verkar nu föras, igen, utan en väldigt viktig paramater - det folkliga stödet sjunker som en sten vid en olycka. När det folkliga stödet sjunker kommer vissa partier försöka kapitalisera på den frågan och det har historisk och globalt visat sig fungera.

Alltså finns en parameter vad gäller järnkraft som sällan byggs in i kalkylerna kring den som ändå är väldigt viktig. Därför är det centralt att inte lägga för många ägg i kärnkraftskorgen. Sedan är det svårt att veta hur många ägg man bör lägga där och det avgörs såklart av en massa olika andra parametrarna.

3 gillningar

Kan rekommendera alla att se denna magnifika avklädande av Henrik Jönsson. Att han skarvar ibland har man väl förstått, men att han ljuger och förvanskar visste jag inte. Lysande journalistik. Sådana här ska kläs av. Även om jag står ganska långt ifrån honom politiskt har jag trott mer om honom än det här.

Några bra kommentarer:

8 gillningar

Denna tyckte jag var intressant

Din länk funkade sisådär. Men att Jönsson är lite högerextrem är väl ingen nyhet. Han brukar ju svänga sig med katastrof- och skandalrubriker så fort någon på vänstra halvan släppt en fis vid fel tillfälle. Sen att SD har gjort bort sig eller att M/L/KD gör det, bryr han sig inte om att rapportera. Att han skulle vara politiskt oberoende är ju bara naivt att tro. Litar lika mycket på vad han säger, som det som sägs i Riks.

3 gillningar

Och vi ska ner till 1 ton / capita till 2050 så det är ju lite att jobba på.

//Daniel