Politisk debatt

Man kan ju inte säga att det sakta men säkert blir bättre..:sunglasses:.

1 gillning

Kommer ni ihåg..:laughing::laughing:

3 gillningar

Sådant här tilltalar mig.

Vill även att man ska kunna säga upp en tjänst utan att ringa om man har kunnat skaffa tjänsten på webben.

1 gillning

Önskar att alla kunde läsa den här:

• Man kan naturligtvis tycka att det inte gör så mycket, att Sverige redan ligger långt framme och att andra bör göra mer, men då bortser man från tillväxtsamhällets hemlighet: om man står still förlorar man.
  • Sverige är inte ensam i sin elektrifieringstvekan. Hela EU tycks nu ha ångest inför att behöva överge förbränningsmotorn och ingen vill ha vindkraft i skogsbrynet, knappt ens vid havshorisonten.
  • Men om Kina blir det stora fossilfria föredömet om tio år, eller kanske redan om fem, om deras fordonsflotta blir elektrifierad först och om deras energisystem utklassar Europas och USA:s så kommer den marknadsliberala demokratiska modellen att leva farligt.
  • Det finns inget större hot mot vår frihetliga, rörliga och roliga samhällsmodell än att förlora miljökapplöpningen mot den kinesiska auktoritära kapitalismen.
4 gillningar

Mycket intressant och den gick att läsa. Samtidigt bygger Kina mängder av kärnkraftverk för stabilitet. Dvs det vi saknar i södra Sverige. Men kol kommer att vara huvudkälla till energi många år framöver

Det har visat sig att de med elcykel får lika mycket eller mer motion – detta på grund av att elcykeln ersätter även bilen.

Problemet med den där motargumentboken som du verkar ha köpt i från din lokala kulturhöger-butik är att den innehåller så mycket felaktigheter och gamla sanningar.

Företrädesvis tar du ditt ansvar och inte köper en produkt med kobolt från Kongo om det är viktigt för dig. Är du osäker på var materialen kommer i från (det går att ta reda på för den aktive konsumenten) köper du enklast en batteriprodukt utan kobolt.

1 gillning

Som vanligt så krävs det flera åtgärder. Det finns ingen ”silverkula” som löser alla problem.

Men det hindrar inte att det är vettigt att lämna ice-fordon.

Mer information om Kombilotteriet. Otroligt och klart att partiledningen kände till detta. Annars hur kunde de sparka hela ledningen så snabbt efter första DN artikel

Det har pågått i 10-15 år, eller mer såg jag någonstans.

1 gillning

På TikTok verkar ”SDs trollfabrik” göra memes på denna när Maggan dansar och firar lottförsäljningen :sweat_smile:
Tyckte det var roligt men vill ju inte stödja dem, klippet är alltså från High Chaparrals FB🤓

Varje gång jag ser Maggan så kommer jag att tänka på Fiona Shrek :man_shrugging:t2:

1 gillning

Alltså, vad är detta? Det är både ett moraliskt och ett professionellt haveri. Det moraliska är såklart det värsta då man lurat på äldre en massa lotter.

MEn det professionella är mer intressant. Jag kan inte få in i mitt huvud hur man detta år, om man bortser från det moraliska, kan undvika attt vaka mikroskopiskt noggrann? Det pågår ändå en lagstiftningsprocess där man måste ha räknat med att det kunde gå snett och att man inte på något sätt kan underlätta den den processen.

Att sparka Vd:n var sedan en sak. Men att sprarka styrelsen tyder på pannik(oprofessionellt) eller att man hade så mycket egen information att man tog ett väl informerat beslut. Den informationen torde man inte kunnat fånga upp på 24 timar.

2 gillningar

Håller med dig om det fullständigt.

Detta är något helt annat än en dålig upphandling av en underleverantör

Kombilotteriet har uppenbarligen haft en medveten agenda med medlemsregister och säljmanus. Med målet att få så många äldre som möjligt att köpa lotter i abonnemangsform. Dessutom handlat upp en underleverantör med utländsk telemarketing försäljning, fullt medvetet att de befinner sig utomlands utan kollektivavtal mm.

Rutinmässigt besökt av underleverantören i Barcelona för att öka försäljningen med dessa metoder.
Kontinuerliga justeringar av tvivelaktiga metoder och säljmanus.

Branschorganisationen har uteslutit Kombilotteriet pga ovanstående metoder. Säger att underleverantören inte har problem med andra kunder utan att Kombilotteriet hoppar runt och byter underleverantör när det inte funkar.

Styrelsen i Kombilotteriet är till viss del tunga socialdemokrater som har fortsatt förtroende inom partiet.

Man panik sparkar hela styrelsen efter en enda artikel.

Det som är kvar är bevis på att partiledningen inklusive Magdalena kände till var som pågick med försäljningen och kanske till och med godkände det.

Att kriminella jobbade på underleverantören är nog det enda man inte kan lasta Kombilotteriet för.

Detta är helt otroligt och att det fortfarande kommer nya uppgifter är ju en perfekt storm

1 gillning

Fick igår veta att samma telemarketing bolag som Kombilotteriet använder kör även våra stora elbolag med. Så det finns nog fler stora bolag här i Sverige som anlitar deras tjänster.
Ett av bolagen har nu sagt upp samarbetet.

Så skrapar man lite till finns nog mycket att gräva i här.

3 gillningar

Den sista tiden har jag försökt fördjupa mig i den sk. Draghirapporten. Det är en ganska nattsvart beskrivning av Europa/EU. Vi tappar både mot USA och Kina i tillväxt och innovation. I grunden beror det här på att Europa är underfinansierat. Både satsningar på infrastruktur och humankapital sackar efter.

Mycket av kritiken kommer nu kring AI-reglerna. Jag tror det är fel fokus även om kritiken skulle vara korrekt. Utmaningen är bredare enligt mig. Säg att man backar om AI-reglerna och inför något som påminner om USA:s, är vi klara då? Risken finns att man tror att man löst problemet fast att problemet är så mycket större.

1 gillning

Det tror jag med. Dock blev ju Kombilotteriet utesluten ur sin branschorganisation där de skriver att Kombilotteriet har pressat sina underleverantörer på ett för aggressivt sätt.

Citat från SVT nedan
Wahlroth konstaterar att Kombispel återkommande dragit på sig allvarliga kundklagomål, och att de bytt underleverantör flera gånger. Andra uppdragsgivare, flera teleoperatörer och elföretag, som anlitat samma underleverantör, telemarketingföretaget Effective Communications, har inte haft några problem, enligt henne.

Men att Effective har anställda som är kriminella är ju bevisat

Tyskland är i knepig situation, de ska inte ha kol men inte heller kärnkraft:

Har sett att ni skrivit lite om northvolt innan. Läste en intressant artikel för några dagar sedan:

Finns en artikel som skriver om likande problem här:

2 gillningar

Det verkar aldrig ta slut.

Det där är ju superintressant och helt galet såklart. Skulle det visa sig stämma är det ju ekonomisk krigföring på högsta nivå. Om det stämmer borde det ju leda åtgärder med enorma konsekvenser. Frågan är om "kapitalet" är redo för det? Att avstå från billig kinesisk teknik påverkar ju hela affärsmodellen i mängder av projekt. Eller ska politiken kliva in och ta det ansvaret och bära konsekvenserna?

2 gillningar