Politisk debatt (2021–2022)

Inom medicin pratar man om vetenskap och/eller beprövad erfarenhet. Det är lite samma här. Då det inte är naturvetenskap får vi acceptera att det nästan aldrig finns 100-procentig fakta på åtgärder som ska få effekt på framtiden i samhällsvetenskapliga områden.

Däremot tror jag det är en massiv konsensus i forskarvärlden för det jag skriver. De flesta(?) av de som är kritiska är kritiska mot räntevapnet. Då är det extra viktigt att inte låta finanspolitiken bli expansiv via tex borttaget amorteringskrav.

Har en fundering att istället för att använda räntevapet för att kyla ner ekonomin med borde man ( och nu dra jag en riktig svordom i kyrkan) använda skatter för detta, för enligt mig vart går dom ökade räntekostnaderna jämfört med att dessa pengar går till våra gemensamma behov så som skola utbildning (investeringar) eller vård och välfärd? Eller försvar? För att sedan i tider av låg inflation minska skattetrycket . Nu är jag ingen älskare av skatt men gillar att ha ett finansierat samhälle som minskar klyftor mellan dom som Inter har samma möjligheter. Givet vis kan det finnas många nersidor med en skatte dämpad model och dessa skulle jag vilja förstå

//Daniel

Ja, vi får väl se vart det här leder. Jag är fortsatt skeptisk till att använda dåligt ”vapen” bara för att vi inte har något bättre.
Och för att vara tydlig, jag talar inte i egen sak i mitt resonemang, jag har amorteringsfria lån som är låsta på 1,39% i drygt tre år till och hyggligt energisnålt hus.

2 gillningar

Skatter har ju åtstramande effekt till viss mån. Jag är inte helt emot det du skriver i teorin, men erfarenheten är väl att de riskerar att bli kvar.

Det är mycket svårt att jobba konjunkturellt med skatter.

1 gillning

Norge har ett tak på 5000 kWh per månad. Kan låta högt men i Norge har många hus direktverkande el.
Hör i Sverige hade taket kunna ligga på 4000-4500

Skatterna kyler redan ned. 25% moms på elpriset…
45-50% av det konsumenten betalar för elen går rakt in i statskassan

Och resten går in i Svenska kraftnät. :slight_smile:

Kanske i norra Sverige, 3000 borde vara nog i söder. Så finns lite incitament till energieffektivisering kvar.

Trist se korruption i EU parlamentet:

Det är bedrövligt. Någonstans kan jag förstå när korruption handlar om affärer, sex eller droger. Människans djupare drivkrafter så att säga..:sunglasses:. Inte accepterar utan förstå människors beteende.
Men att som här, när några vänsterpolitiker låter sig mutas för att skönmåla Qatar och hur de jobbar med migrantarbetare, då är det helt plötsligt bottenlöst illa tycker jag. Att låta sig mutas i sitt kärnuppdrag som dessutom handlar om utsatta människor måste ses som värsta formen av korruption. Det är inte svårt att förstå att medeltiden innhöll publika förnedringsstraff...

6 gillningar

Oj då.

Men fördomsgenen får ju vatten på sin kvarn att det rör sig om Grekiska och Italienska politiker. Vidare får vi ju ge en eloge till Belgiska polisen som annars inte alltid är den mest strukturellt välorganiserade med flera lager av olika instanser som inte vill utbyta information (men det kanske är en gammal sanning som de löste efter kritiken mot det i samband med den stora pedofilskandalen)

Det händer att de mer djuriska känslorna bubblar och då enbart generationers civilisering gör att jag inte vrålar på spöstraff..:sunglasses:

Tyvärr ligger det en del i det där...

Min bild är att det nog fortfarande haltar, men kanske mindre? Sedan är ofta de flamländska betydligt vassare än de vallonska. Ganska intressant att se kulturskillnaderna gå mitt i ett land.

9 gillningar

Är SD verkligen så korkade och faktaresistenta som de utger sig för att vara eller spelar de bara dumma?

”Det finns ganska lite forskning i världen som visar på fördelarna…”

Men den forskning som FINNS visar på fördelar :melting_face:

SVT nyheter

1 gillning

Kort svar: Ja
Långt svar: Ja!

5 gillningar

Samma sak med permanenta upphållstillstånd. All forskning pekar på att flyktingar kommer betydligt snabbare in i samhället, skaffar jobb och/eller utbildning och börjar sin integrationsresa så mycket snabbare med permanenta uppehållstillstånd.

Men de är borta nu (Sossarna) och dessutom vill SD med sin stödregering riva upp redan existerande uppehållstillstånd.

Det är nästan så att man tror att SD inte bryr sig om integration utan att man helt enkelt vill sabba så mycket det bara går - för att bevisa sin tes.

3 gillningar

Ska bli intressant att se vad utredningen kommer fram till.
Blir det som SD vill så kan man ju ifrågasätta om de har styrt utredningen till sin fördel (och om utredningarna inte ger ett opartiskt svar så kan de ju verkligen ifrågasättas) och om det blir åt andra hållet så blir det ju intressant att se hur SD kommer hantera det.

1 gillning

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Politisk debatt