Politisk debatt (2021–2022)

Och största problemet är inte att det inte töms utan att folk är lata och korkade som inte åker till rätt ställe. Vet inte var du bor men tömningen är inte problemet i min kommun.

Jag pratar inte om vad som är största problemet utan vad som är enklaste lösningen/förbättringen
Men det kanske skiljer över lande som du säger.

1 gillning

Jag ska inte påstå att jag är särskilt kunnig. Om jag råkar ha någon djupare kunskap beror det på att min kompis vad Vd för ett av Sveriges störst renhållningsbolag under några år.

Länk till företaget som är ansvarig:
https://www.ftiab.se/1022.html

Vad bra du förstår :slight_smile:

1 gillning

Trots allt så skulle jag vilja påstå att de flesta är ärliga men de som missköter sig märks

En bild som jag tog när jag tankade upp en hyrbil för något år sedan…

På något vis så vill jag ändå ge de som sköter stationen en rätt stor del av skuldbördan här. Uppenbart har man inte tömt tillräckligt ofta.

Sen om det står soffor, elektronikprodukter och annat som hör hemma på återvinningscentralerna, då är det helt och hållet personen som ställt sakerna där som har gjort fel.

Sen en annan reflektion som jag gjort flera gånger är att man skriver att ”nu killgissar jag här…” och sen ger man sin gissning/bild på något. Det är ju inte att man killgissar utan man bara gissar. Tycker det ser bättre ut om man använder ordet rätt.

Nej. I detta fall så är fråga om en dumpning av en stor mängd glas. Inte en situation som byggs upp under lång tid

Mansplainar du killgissning för oss?

Dra dina egna slutsatser med tanke på vad tråden heter :wink:

Att diktaturer äger många av våra svenska bolag är ett faktum som är svårt att komma runt. Men hade jag varit volontär på Dreamhack så hade jag funderat lite på varför jag engagerat mig gratis för dem.

Osäker hur mycket volontärer som jobbar med det nu men förr i tiden så var man helt beroende av dem.

Jag lovar, det var inte i mitt garage de hittade dem.

Är du helt säker på det?
Har sett ordningen du har där :joy:

Man måste verkligen älska britterna! (Se videon)

Läste nyss (därav kanske jag skriver lite i affekt) om 18-åriga Dalal och hennes familj som ska utvisas till Libanon.
Länk till SVT nyheter

Om en familj har bott i Sverige i femton år, som i detta fallet, hur kan man då utvisa dem?
Visst, migrationsverket följer bara lagen men det är lagen det är fel på.
Dalal som intervjuas kom till Sverige med sin familj när hon var tre år gammal, hon har gått i skolan och i somras blev hon klar med gymnasiet. Jag gissar att vi skattebetalare har betalat en betydande summa för hennes utbildning men även för annat som exv. sjukvård tandvård mm.
Hon vill studera vidare, hon har blivit erbjuden extrajobb men kan inte ta det pga att hon saknar personnummer.
Ur ett krasst ekonomiskt perspektiv är det ett så ofantligt resursslöseri att utvisa en familj som Sverige har investerat i under femton års tid.

Kommentarer från högerspöken i stil med “hur vet du att de är integrerade i samhället?” “de kanske bara går på bidrag?” bemöts med en virtuell pungspark :black_heart:

8 gillningar

Nja, det verkar ju vara svårt att utvisa henne eller familjen då ambassaden inte vill utfärda resehandlingar till de som inte vill bli utvisade. Det beslutet är ju taget fyra gånger.

Det blir en helt absurd situation när någon växer upp och går hela sin skolgång i Sverige för att slutligen hamna i limbo. Problemet, antar jag, är väl att det är svårt att ta hänsyn till “ömmande fall” i lagstiftningen utan att man öppnar för att det sätts i system att ambassader inte ger ut resehandlingar till den som inte vill resa tillbaka.

Tyvärr är hela situationen med asyl egentligen helt absurd, då det till stora delar bygger på att den som flyr på illegal väg måste ta sig till Sverige för att kunna söka asyl. Har dock inget bra svar på hur det ska fungera bättre och jag håller förstås med om att det är problematiskt varje gång någon oförtjänt hamnar i kläm.

Ja det är förjävla tragiskt med vårt asylsystem – med hela världens system. Tänk om vi hade levt under en tid där FN faktiskt hade mandat runt detta. Ett FN som inte till stora delar är en spelplan för galna stormakter.

Men jag ser inte hur det riktigt kan sluta på annat vis när de faktiskt inte fått stanna.

1 gillning

Ungefär som de som blivit utvisade pga att de inte fått jobbet via platsbanken utan via LinkedIn eller annan annons. Lagen måste ju ses över

2 gillningar

Eller råkar ta ut för lite semester och blir utvisad.

1 gillning

Lite skevt när de som begår brott får stanna fast de inte varit här så länge.

De där är ju de absolut svåraste fallen. Å ena sidan är ju barnen helt oskyldiga till situationen men å andra sidan så kan vi ju inte vara för generösa då det isåfall kommer användas betydligt mer av föräldrar som vill stanna.

Typiskt att konflikten har flyttat ut i galaxen och vi inte kan bli inbjudna till den galaktiska federationen för tillfället…