Politisk debatt (2021–2022)

Vilka vill du inte ska försvinna? Tänker att du har sådana där stora kärl, behövs de små obemannade då tycker du?

Yes, när man köpt t.ex. en 75" TV och packar upp den en kväll och vill bli av med 20kg kartong kl22. Perfekt. Inte speciellt små tycker jag är ju som en halv container typ.

Man slipper dessutom beblanda sig med pöbeln.

Ja vi som inte köper en 75:a TV stup i ett kanske inte riktigt ser problemet…:sweat_smile:. För egen del åker jag gärna till de bemannade men där får man ju tänka till då alla verkar vara där hela tiden. Vi kan ha hiskeliga köer till våra. Men vardagar efter 19:30 brukar det bara var fint folk där, dvs jag…:laughing:

Precis, fy för pöbeln. :slight_smile:

Vet du att det fortfarande kan vara så illa eller gissar du?

Du har övertro på att gemene man sköter sig och att tekniken klarar av att sortera ut sånt som inte ska brännas.

Hur ska någon kunna veta eller ens kunna sortera ut det som inte ska brännas när det ser ut så här?

Jag vet att det skett här tidigare och de åkte dit på det, hur det är nu har jag ingen aning om så det var därför jag ansåg att de kanske borde hålla lite koll på detta. Folk är ju till en viss del dåliga på att sortera så det kommer ju in lite blandat kompott till tippen redan från start och de sorterar ju inget. Så jag killgissar på att det aldrig kommer att bli helt 100.

En människa som inte kan hålla ordning på sin egen ekonomi ska alltså reda upp problemen med återvinning? Syns ju redan i det här inlägget att hon inte har koll.
Att vi bränner mer plast må vara önskvärt att förbättra men det betyder inte att det har stora konsekvenser för natur, djur och framför allt hav.
Om hon varit utanför tullarna någon gång hade hon nog inte trott att det är möjligt att ha återvinning “väldigt nära” för alla som bor i villa.

Jaja…

Vad är motsvarigheten för tjejer?. Att vi inte gissar utan vi vet?

2 gillningar

Även om vi här kan killgissa och bygga våra inlägg på allmänna fördomar så var mitt syfte att i sak bena ut vad det här är. Det bidrog du inte till. Grunderna i det här förslaget har många efterfrågat, bl.a branschen som gärna ser denna utveckling. Men du djävulen sitter i detaljerna är jag nyfiken på hur det är tänkt att fungera i verkligheten.

2 gillningar

Utgångspunkten är nog att killar gissar och slår fast utan särkilt mycket på fötterna. Tjejer vet eller är tysta. Motsatsen kan finnas…:wink:

1 gillning

Rent konkret kunde de ju börja med att se till att befintliga stationer töms tillräckligt ofta.
Vet inte hur det ser ut i övriga landet men häromkring är det ofta fullt, särskilt runt storhelgerna, med resultatet att folk bara ställer sitt skräp bredvid.

Ska man gissa dåliga förslag kan de ju hitta på att vi ska ha en hel drös soptunnor så man kan dela upp det redan där.

Största problemet är inte att dom inte töms utan att folk är lata och dumma i huvudet och slänger saker som inte skall vara i dom. Folk ställer möbler, elektronik och annat jävla skräp runt dom. Spelar ingen roll hur mycket kommunen informerar när folk inte bryr sig om att läsa.
Vad är lösningen mot lata och korkade människor?

3 gillningar

Håller med om att folk är dåliga på att hjälpa till att ta sitt ansvar för att hålla ordning vid befintliga obemannade återvinningsstationer, men jag håller också med om att skötseln av dessa fungerar dåligt. Händer lite då och då att det är för fullt för att man ska kunna lämna mer skräp. Slarv föder slarv.

Tätare och mer småskaliga stationer kanske kan bidra till att människor som använder dem i större utsträckning tar ansvar eftersom man i regel inte vill skita framför sin egen dörr. Dessutom ökar chansen att folk gör rätt om man gör det lätt(are).

1 gillning

Finns det några tjejer som gissar? :joy::joy:

De är väl förpackningsindustrin? Idag är det de som ansvarar för detta. Förslaget, som jag tolkar det, går ut på att föra över ansvaret till kommunerna men att förpackningsbranschen ska betala för vad det kostar.

Exakt, de är inte regeringen eller socialdemokraterna.

Inte för att jag är socialdemokrat men det verkar rätt populärt att ösa galla över dem och glömma bort vilka partier som var med och tog diverse beslut. Speciellt populärt verkar det vara bland de partier som var med och tog besluten.

2 gillningar

Försöker inte ursäkta beteendet, men det är lättare att tömma oftare än att hitta lösningen på lata och korkade människor :wink:

Jag är lite förvånad över det. Här killgissar jag friskt, men jag hade uppfattningen att det redan fungerade ungefär så.Jag vet att kommunen åtminstone är inblandade i hantering av återvinningsstationerna i min kommun men det kanske mer gäller placering osv.