Politisk debatt (2021–2022)

:joy:

1 gillning

Kvinnorna håller väl redan på att ta över? Hörde att det är 38% män på akademiska examen nuförtiden🤷🏻‍♂️

Att det är internationella kvinnodagen är nog bara en slump skulla jag gissa. Dom brukar ju köra sina event på en tisdagar.

Lite så är det ju. Men tveksam till att fördelningen på tekniksidan ser lika kvinnotung ut. Vad gäller kvinnors dominans(vilket ofta inte stämmer) tänker jag ibland att det fanns en tid när muskelkraft var det viktiga. Sedan kom en tid där hjärnan blev det viktigaste redskapet...

Apple är ett bra företag..:star_struck:. Men behöver ständigt vara på tå.

Jag tror också att det är en slump, men när bollen ligger på staffpunkten kan man ju lika gärna slå in den.

1 gillning

Nä, det man bör tänka på är att fritidspedagog( heter det så nuförtiden) och exempelvis förskolelärare nuförtiden är akademisk examen. Det har gått inflation i examen.

Men dagens svenska skola gynnar generellt kvinnor och det syns på eftergymnasiala utbildningar.

Kan du utveckla vad du menar med att skolan generellt gynnar kvinnor?

1 gillning

OM svenska skolan gynnar kvinnor så är väl det bara bra?
Samhället och könsnormer har ju gynnat oss vita män i århundraden :man_shrugging:

Har länge funnits en antipluggkultur bland pojkar – att det inte är coolt att vara ”plugghäst”. Det går ofta bättre för pojkar som går i klasser med en majoritet tjejer.

Tror det behövs mer stöd i början av skolgången för att få ordning på detta. Stöd som luckrar upp antipluggkulturen.

Sedan har ju många okvalificerade jobb försvunnit från den svenska arbetsmarknaden så många killar som innan gick ut med dåliga betyg kunde ändå få jobb.
Idag krävs det mer vilket gör att dessa killar får det svårt i arbetslivet.

1 gillning

Det stora problemet med skolan är att den inte är likvärdig. Är så stora skillnader idag så att det är bitvis skrämmande

Finland är ett bra land att snegla på för hur man ska göra med skolan.

Jag upplever inte alls att skolan är bra på att anpassa sin verksamhet efter killar, särskilt inte i mellanstadiet och högstadiet(sedan gundläggs väl det här tidigare). Det är ett stort problem och det problemet förstärks av förändringar på arbetsmarknaden och i samhället.

1 gillning

Är skolan bra på att anpassa sig för någon egentligen.

Aktieägarna.

Vita tjejer som är duktiga i skolan? Kanske kan ta bort vita och säga tjejer som är duktiga. Sedan har det ju visat sig att många av dem mår dåligt, men det vet jag inte hur mycket man ska lägga på skolan vs. samhället.

Har en kompis och fd. kollega som är professor i Uppsala på en prestigelinje. De har dragit ned takten termin 1 för att inte minst de högpresterande tjejerna ska få vila upp sig efter gymnasiet. Han säger att tjejerna kan vara helt slut när termin 1 startar. De har lyckats minska avhoppen tack vara detta. Och de har inga problem att ta igen den lite lugnare takten de andra terminerna.
Sedan kanske jag ska understryka att det går bra för vår minsting, han klarar sig bra, men jag ser regelbundet hur svårt de har att hitta rätt med killar från de är runt 10.

2 gillningar

Det är rätt sjukt att ordet har en negativ prägel. Och har varit så länge som jag kan minnas - min skolgång startade slutet av 60-talet

1 gillning

Det troliga är att just “plugghästar” pluggar mindre än snittet eftersom de har lättare att lära sig. Informationen fastnar bättre.
Sen är det ju vettigt att öppna boken innan föreläsningen/lektionen. Har man lite förkunskaper så är det lättare att ta till sig det läraren säger.

Man får komma ihåg att en akademisk examen säger inte så mycket.

:thinking:

“Chefen för entreprenadinköp säger att han utgår ifrån att det har gjorts en säkerhetsbedömning”

1 gillning