Nu blev jag riktigt sur (2022)

Den gamla var av glas och den lyckades jag aldrig ha sönder. :man_shrugging:t2:

Då kanske du skulle söka jobb som glasmästare? :joy::joy:

Jag är helt med dig. Särskilt i kollektivtrafik där man inte kan undkomma.

Måste ge ett exempel på en lustig/bisarr upplevelse jag hade med det här problemet.
Jag satt på ett hotell en gång då en amerikanska satt i ett av de allmänna utrymmena och hade i princip en extremt högljudd konversation med sin partner om intima detaljer som hon vill göra med denne via högtalartelefon. Jag gick förbi och frågade försynt om hon visste att de flesta svenskar förstår engelska rätt bra. Av hennes förbluffande uppsyn så var det uppenbart att det inte något hon hade reflekterat över.

3 gillningar

Sonens Dual Shock-kontroller till PS4 gick ur tiden. Dags för ett panikinköp. Verkar i stort sett omöjligt att få tag på och om de finns så har de hutlösa priser. Lyckades till slut hitta den vita modellen med hyffsat billigt på Amazon.se

Antar att det är komponentbristen som spökar…

Ingen fara… bara upp på hästen igen!!!

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora killgissartråden

Nu är jag riktigt sur. Behöver man vara geografilärare och anställd av SJ för att få information om tågproblem?
Signalfel i Bålsta… Jaha, vad betyder det för tåg till och från Örebro? Nötter!


Ps sökte alltså på tåg från Örebro.

Är det @Sevis’s gamla Lyssna & Njut som spökar nu när det är fiber på gång? :joy::joy::joy:

I Bålsta klipper dem ofta av kablar :rofl:

1 gillning

Inser nu att jag har glömt all mina Aquara sensorer i vår gamla lägenhet. De satt så fint, så glömdes helt bort. Fyra inne och två ute. :weary:

1 gillning

Regionaltågen från Örebro till Stockholm går ju igenom Bålsta så dom borde väl påverkas isåfall , eller vad missar jag ? :stuck_out_tongue:

Information är svårt och det brukar också sägas att näst sexualdriften är tågdriften den mest svårbemästrade. Vad hade du önskat att (inte) få information om?

Det är helt riktigt att problem mellan Bålsta och Stockholm kan ha påverkan på tågen som går mellan Örebro C och Stockholm C, så att informationen dyker upp är på så sätt korrekt. Det går att klicka sig fram för att se tågets rutt på en karta och då kan man i fallet för tåg mellan Örebro och Stockholm ganska tydligt se att tåget kommer att passera Bålsta. Det kan dock vara svårt att på ett träffsäkert sätt beskriva exakt vad det innebär för framtida avgångar eftersom det är väldigt många parametrar som spelar in.

Hoppas ingen blir sur för att jag inte är sur i denna tråd, men jag jobbar ju med järnväg så man blir ju alltid nyfiken när någon har synpunkter. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Svar behöver ju inte vara sura…:grin:. Min tanke är att för en tågamatör som mig så säger inte Bålsta något alls. Jag kan ana att det påverkar tog mot Örebro, men det är diffust och bygger på att jag vet vissa saker innan eller antar.

2 gillningar

Gissar att du jobbar med tåg :sweat_smile: :+1:

1 gillning

Det var ingen dålig gissning. :joy::joy::joy:

1 gillning

Det ska komme ett tag till Stockholm C från Örebro imorgon 13:44. Ver du hur man kollar det tåget enklast? Tänker att för flyg finns flera appar. Flygplatser(Avgångs och ankomstflygplats), flygbolag och 3e-part. Tåg verkar helt underförsörjt med liknande appar.

Vad är det du vill kolla? Finns en uppsjö appar även för tåg. De flesta operatörer har sina egna appar och det finns även tredjepartsappar.

Jag som är lite skadad använder mest på tågnummer när jag ska söka information. I ditt fall tåg 735.

Jag vill kolla om det går och om det är i tid. Kollade SJs app, men där var man tvungen att logga in. Jag är betydligt vanare att flyga eller ha släktingar som flyger och då brukar man kunna kolla på flygbolagets app. Ingen inläggning behövs normalt. Gjorde några enkla sökningar utan resultat. Men den där sidan, med det obegripliga namnet 1409 verkar ju riktigt bra.

1409 är utvecklad av en lokförare och namnet bygger på en plojuppfattning om att Rc-loket med individnummer 1409 är det bästa loket. Går även att se tågen på en karta (med GPS-hastighet i vissa fall) och även vid vilka tidpunkter ett tåg passerar en driftplats ute i skogen (som normalt sett inte är av intresse för vanligt folk).

Hoppas att du slipper bli inlagd! :joy:

2 gillningar

Hur gick det här till? Jag åker aldrig tåg men nu har jag 1409 installerat bara för att jag är en svag typ och lättpåverkad:)

Nu har jag i alla fall koll varför bommarna går ner när jag går till jobbet :slight_smile:

Verkar vara en trevlig app.

2 gillningar