Polestar 2 – nya elbilsfavoriten

Som sagt, lite för mycker djungel med laddarna när man inser att man vill ladda och äta glass i en ny stad. :slightly_smiling_face:

Ser nu att vi är i Polestar-tråden, så detta blir lite off topic för mig som kör Kia. Men Tesla fungerar tyvärr dåligt med 800 volt-bilar.

2 gillningar

Håller inte Tesla på uppdatera sina till 800volt system?

Nä. De går till 1000volt enligt vad Mr Musk säger.
Men tror det är några år bort för de nuvarande modellerna.

EDIT: Jag måste ändå säga. Jag körde från Arlanda -> Malmö igår via Norje.... inte en ända gång tänkte jag: önskar min polestar2 kunde ladda fortare.
Det ända jag tänkte var: VARFÖR går jag på ionity niten helatiden. Det är som att vinna på lotta att hitta en ledig ionity laddare.

3 gillningar

IONITY suger. För få laddare..

3 gillningar

bäst att tänka såhär: Ionity finns inte.

2 gillningar

Hur lång tid tar det att ladda Polestar 10-80% i en Ionityladdare?

30 minuter typ, strax under.

edit: med stora batteriet.

Låter mer eller mindre som branschstandard nuförtiden. Börjar bli intressant när det tar 10 minuter för 10-80. Fast det kanske redan finns? Tesla har väl någon laddare på 350kW eller nåt sånt?

Det är sällan 400 eller 800 volt. Utan 400 går mellan 300 och 500-någonting medan 800 volt går upp till runt 950 volt.

Kör man långt så laddar man inte till 80% på stoppen. Jag brukar ladda till runt 50%. Så 10-50% går väl på...ja va kan det vara?. under 10minuter iallafall.

Handlar också om när bilen kan ta de hastigheterna. 350kW är fortfarande ganska ovanligt att en bil kan taemot.

2 gillningar

sant. Men då blir väl 1kV systemet runt där också.
Men man säger ändå 400 och 800 volt system.

Tesla följer dock inte CCS-standarden så man vet aldrig vad de latjar till med.

Är det så? Låter hemskt :slight_smile: Dom gångerna jag behöver ladda ute har jag laddat till 80+ orkar fan inte stanna hela tiden. :slight_smile:

1 gillning

Liknande här, om det inte är lunchdags eller nåt då blir det mer % av förklarliga skäl. :slight_smile:

Åker du långt förlorar du tid att ladda mer än 80% beroende på laddkurva.
För mig lönar det aldrig sig att ladda mer än till 75% på långresa.

2 gillningar

Tar man en kaffe eller liknande samtidigt är man ju ofta långt över 80 % innan man är klar. Snabbladdning är nästan för snabbt om man ska göra något annat samtidigt.

3 gillningar

Fler 50kW-laddare vore trevligt.

Japp. Nu när man snart inte är beroende av Ionity för låga priser så kanske det är vettigt att aktivt söka upp 50 kW-attare faktiskt.

CCS standard... men det har väl inget med Voltsystemet i batteriet?

jo vi alla kör olika. Men tycker det går fortare om man tar en 10minutare var 15-20:e mil

1 gillning