Polestar 2 – nya elbilsfavoriten

Från sajten:
image

Som så många andra elbilar som lanseras just nu är Polestar 2 början på en lång plan att förändra bilägandet i grunden. På flera sätt och vis.

Polestar är inte bara Volvos första egna undermärke, Polestar 2 är också den första bilen ut från Volvo-fabrikerna på ren el (Bil nummer två, Volvo XC40 P8 kom strax efteråt), men också den första bilen med Android Automotive. Som är en variant av Android som helt integrerad i bilen. Det kan ej jämföras med Android Auto som bara är ett gränssnitt som läggs ovanpå bilens egna system och baseras på vad du har i din telefon för stunden. Det är också den första bilen i koncernen som helt säljs digitalt.

Vi tar ovanstående delar i tur och ordning.

Polestar 2 Front

Polestar

Polestar var en gång i tiden ett fristående racingstall som tävlade i World Touring Car Championship. (WTCC) eller standardvagnsracing som den något mindre roliga svenska översättningen låter gälla. Dessutom var det varumärket för Volvos officiella trimningstillsats som gick att beställa med nya bilar eller uppgradera i efterhand. Ett fenomen jag aldrig förstått. Om det nu fanns möjlighet att göra de egna motorerna både mer kraftfulla men samtidigt mer energisnåla. Varför inte implementera det i grunduppsättningen?

2015 köper Volvo hela Polestar och tar över varumärket helt. Racing-divisionen fortsätter under de gamla ägarna men nu med varumärket Cyan Racing. Döpt efter den karaktäristiska blåa färgen som Polestar, och nu Cyan Racing, använder på sina bilar.

2019 började man sälja rena hårdvaruuppgraderingar i form av traditionella Volvo-bilar med bland annat Öhlins-stöddämpare och bromssystem från Brembo under namnet Polestar Engineered.

Någonstans däremellan, år 2016, visade Volvo upp två prototyper på bilmodeller som var baserade på den nya mindre CMA-plattformen. Alla andra Volvo-bilar är gjorda på den större SPA-plattformen, en plattform som dock aldrig togs fram för rena elbilar. Dessa prototyper kom att kallas Volvo 40.1 och 40.2. Att 40.2 skulle släppas som en kommande mindre SUV från Volvo rådde det inga tveksamheter om. Men 40.1 var en ny typ av bil. En mindre kupé och det har inte Volvo haft på väldigt många år. Gissningarna var ändå att den skulle lanseras som modellen S40 framöver.

Polestar 1

Någonstans måste det funnits olika intressen inom Volvos ledning för den 17 oktober 2017 utannonserades att Volvo får sitt första undermärke i form av Polestar. Ett bilmärke som enbart skulle fokusera på elbilar och som skulle rattas av Volvos chefsdesignern på Thomas Ingenlath som nu fick titeln VD för Polestar. Först ut var Polestar 1 som var baserad på nyss nämnda SPA-plattformen och som var en kombination av Volvo S90 och concept-bilen Volvo Concept Coupe. Polestar 1 kostar från 1 699 000 kronor och var allt att döma ett personligt projekt för Thomas Ingenlath. Concept Coupe var bara tvungen att bli verklighet men inom mer traditionella ramar förstås.

Den 27 februari år 2019 visades den andra bilmodellen upp och nu blev det klart vad som hände med den tidigare nämnda prototypen 40.1. Polestar 2 är nämligen i det närmaste identisk exteriört. Ett genidrag om du frågar oss. XC40 är väldigt mycket Volvo medan Polestar 2 faktiskt är något helt annat men kvar är ändå mycket Volvo-DNA.

Polestar 2 Interiör

Interiörmässigt känner vi igen Volvos stilrena inredning utan att det för den delen blir tråkigt. Tesla, vi tittar på dig. Samtidigt har man kunnat slänga ut allt som hör till bensin- eller diesel-bilen till i form av startknappar, nyckelhål och annat. Bilen förbereder sig så fort dörrarna öppnas och allt vi behöver göra för att köra iväg är att lägga i backen eller drive.

Polestar 2 - Interiör

Bortsett från knapparna och spakarna på ratten är det endast ljudkontroll, varningsljus och defroster som har egna kontroller. Resten styrs från den stora skärmen i mitten. Faktiskt inte helt olikt Volvos existerande filosofi men det känns betydligt mer modernt. Skärmens system är uppbyggt runt Android Automotive.

Polestar 2

Android Automotive

Det är intressant hur Volvo gått från att vara en rätt tråkig tillverkare som absolut inte fick sticka ut i dåvarande ägaren Fords modellutbud till att vara spjutspets på flera sätt. Man var tidigt ute med plugin-hybrider, man vågade satsa på nya aggressiva former som stod ut och man deklarerade som en av de första biltillverkarna att man skulle använda Android Automotive.

Android Automotive är inte så mycket ett eget operativsystem eller något där Google står bakom hur det skall se ut eller kännas. Det är snarare en uppsättning av API:er som gör att bilens system integrerar med Googles. Det betyder att bilens egna röststyrning byts ut mot Google Assistant, att den inbyggda navigatorn nu är Google Maps och att appar laddas hem i från Google Play Store. Men också att våra Google-konton är våra förarprofiler.

Det hela fungerar mycket bra. Det är en fröjd att bilen redan vet vad min hemadress är eller för den delen vilka namn och adresser jag har i min adressbok. Irriterande saker som att det behövs flera knapptryckningar för att sätta in precis rätt nivå på rattvärmen försvinner när vi nu kan be Google Assistant att göra det åt oss.

Ironiskt nog finns det ingen app till vår mobiltelefon för att schemalägga uppvärmning innan färd eller andra saker som passar att göra på distans. Den kommer dock senare i år.

Skärmen i sig är stor och tydlig. Tydligheten ligger i att det sällan visas någon onödig information. Vi har våra standardmenyer så som backkamera, fordonsöversikt och så apparna. Drar vi nedifrån och upp kommer vi till något som liknar en hemskärm och där får vi exempelvis upp stora musikkontroller för den musikspelare vi har så som Spotify eller YouTube Music. Men också telefonen eller vad vi nu väljer att lägga på de fyra områderna.

Tar vi en titt på app-biblioteket blir det genast skralt. Alla Android-appar måste godkännas aktivt av Polestar för att komma med. Än så länge verkar det inte som att de har med några som kräver att du faktiskt tittar på skärmen för att använda. Inte ens Googles andra kart-app Waze finns med. Ännu mindre YouTube, Netflix, ViaPlay eller någon annan filmvisare. I normala fall känns det onödigt men i den här bilen har vi många och långa laddningsstopp framför oss och då hade det hade varit gentilt om vi kunde använda skärmen till att kolla på kvalitetsinnehåll så som Teknikveckans egna YouTube-kanal!

Polestar 2

Dessvärre lär vi inte få se detta på ett tag då skärmen drar en hel del ström och vi antar att inte 12-voltssystemet laddas upp utan att bilen är ute och rullar. Här är Tesla långt före med en hel hemmabioanläggning till ditt förfogande vid stillastående.

iPhone-ägare behöver inte vara oroliga. Android Automotive skall inte ses som en ersättning för Car Play. Faktum är att detta stöd kommer senare i år och under tiden kan vi ansluta våra iPhones via Bluetooth och få all information som vi behöver därifrån. Polestar 2 har induktionsladdning längst fram men tyvärr har vi svårt att få stabil laddning med våra iPhone 12. Här har man alltså gjort en lösning som är utdaterad redan vid leverans. Kanske kommer det andra gummitillsatser som gör att telefonen kommer på exakt rätt plats. Vi har även två USB-C-kontakter där framme.

Polestar 2

Välutrustad

För 659 000 kronor får vi standardmodellen av Polestar 2. Faktum är att det sedan inte går att göra så många val. Standardmodellen här är vad vi annars får när vi lastar på alla möjliga och omöjliga paket i andra sammanhang. Det är autopilot, döda vinkeln-varnare, adaptiva ljus, elmanövrerade stolar både för förare och passagerare, panorama-tak, både backvarnare och 360-kamera (att vi får ett ovanifrånperspektiv baserat på kameror som sitter runtomkring bilen), elmanövrerad backlucka och sensor för att öppna den med foten, något som faktiskt fungerar bra för en gångs skull.

Vidare är batteriet på 78 kWh vilket betyder att vi kommer runt 300 km i verkligheten i svenskt decemberväder och på motorväg. De officiella siffrorna pratar om 470 km men det är alltså endast teoretiska. Vi bör dock komma upp i 400 km om vi kör på landsväg i behaglig temperatur utan att ACn får jobba allt för hårt. De 600 newtonmetrarna skapar en acceleration som vi tidigare bara varit med om i Tesla-sammanhang.

Polestar 2

Det enda vi kan välja till är den semiautomatiska dragkroken för 13 500 kronor, en annan färg än svart för 10 000 kronor samt Performance-paketet för 60 000 kronor. Då får vi precis som Polestar Engeneering-paketen från Volvo stötdämpare från Öhlins och bromssystem från Brembo men också större och snyggare fälgar, taksegment i svart högglans är kanske ändå det som de flesta lagt märke till och sjukt snygga säkerhetsbälte i “Swedish Gold” samt guldfärgade ventilhattar. Stötdämparna kan vi ställa in manuellt så att de passar just oss. Det finns ingen möjlighet att ändra dem via bilens egna system.

Polestar 2

När det kommer till säkerhetsbälterna och andra små detaljer önskar vi att biltillverkarna lär sig hur mycket pengar det kan finnas i att låta oss välja färg på dem. Vi skulle aldrig någonsin betala 60 000 kronor för Performance-paketet men vi skulle lätt betala 5 000 kronor extra för snyggare säkerhetsbälten.

Polestar 2

Laddning

Alla Polestar 2-ägare får rabatter via Plugsurfing och genom den kan vi ladda hos Bee, Eon och några till. Livet som Polestar 2-ägare inkluderar dock en del planerande och tålamod. Ofta står det en ensam laddstation bredvid ett hav av Tesla-laddare. Har vi otur är de upptagna av en annan bil som behöver en timme att ladda upp via den 50 kilowatts snabba laddaren (Polestar 2 tar emot upp till 150 kWh men det är ytterst sällan några laddare levererar det). Ännu oftare är dock laddaren nere för räkning.

Hemma laddar vi med max 11 kilowatt.

Polestar 2

Här är Polestars och Volvos största akilleshäl. Många andra konkurrenter bygger upp ett gemensamt nät i form av Ionity. Vad Polestar och Volvo i stället borde göra är att helt enkelt tweeta Elon Musk och ansluta sig till Teslas Superchargers. Detta är något Elon Musk har öppnat upp för och det skulle visa att man fortsätter tänka smartare och snabbare än övriga bitillverkare där ute i Torslanda där både Volvo och Polestars huvudkontor ligger.

Polestar 2

Buggar

Det blev lite rabalder när ett par Polestar 2-bilar tvärt stannade. Alla bilar återkallades och det ser ut att vara löst. Andra som egenheter är att mobiluppkopplingen går ner i ett av tio körningar. Den kommer dock tillbaka och Polestar vet om problemet och har lovat en fix.

I övrigt har allting fungerat mycket tillfredställande.

Polestar 2

Att köpa Polestar

Polestar säljs enbart på nätet. Välj färg, dragkrok och eventuellt performance-paket. Berätta hur du vill finansiera den, om du vill ha den privat eller som tjänstebil. Därefter får du fylla i dina uppgifter samt betala handpenning på 10 000 kronor. När detta skrevs får du vänta tre månader för att få den levererad.

Polestar Space Göteborg

Skulle du vilja titta på den eller faktiskt provköra får du ta dig till antingen Stockholm eller Göteborg och de så kallade Polestar Space-lokalerna. Mitt i respektive innerstäder hittar vi utrymmen där det står en Polestar 1 och en Polestar 2. Det går också att få besök av en Polestar-representant på din arbetsplats eller i hemmet i dessa städer för en elbilsåktur.

Här är vi övertygade att Volvo använder Polestar för att bana vägen för hur man skall sälja alla sina bilar i framtiden.

Sammanfattning

Det här är den nya elbilsfavoriten, det är inte bara vi själva som finner den attraktiv. Folk kommer fram vid laddstationerna, folk stannar utanför uppfarten och det har till och med hänt att någon kastade ägg på bilen. Inget är så provocerande som framgång.

Allt som allt skapar Volvos strama design ihop med den höga kvalitetskänsla och körkänsla ihop med Polestars moderna estetik både ute och inne en bil som vi vågar kora till den absolut bästa elbilen just nu. I alla fall för dig som har råd.

Betyg 4,5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt

Testbil utlånad av Polestar.

4 gillningar

Grymt jobb…grymt jobb. :heart:

Tack!

2 gillningar

Herr Esse jag är talanglös. Rikta mig till hur man blir paetron för jag hittar inte :rofl:

hehehe! Här!

Va fan det måste finnas som banner :rofl:

När jag vinner på Eurojackpott då jävlar är ni set for life :slight_smile:

1 gillning

Trevlig video. :slight_smile:
Men det här med röststyrning är patetiskt långsamt för enkla (alla?) kommandon som sker med en knapptryckning som tar någon millisekund för att t.ex ställa i stolsvärme med en knapp t.ex.

Volvo gör dom bästa rattarna av alla. :rofl: Tycke och smak har ingen plats här.

1 gillning

Ser ut som en Kia ratt fast den är kvadratiskt :wink:

Jo du blev ju såld hörde jag. :smiley: Men du har fel, Volvos är tydligen det enda, trots att det är en reklamfilm för Geelys Polestar, man kan bli konfunderad för mindre. :smiley: :joy:

Hade jag pengarna så skulle jag naturligtvis köpa den bil som är bäst kvalitetsmässig. Polestar vad jag sett tillhör den kategorin men jag som är en vanlig knegare får rätta mun efter matsäck :slight_smile:

1 gillning

Japp, håller med, det är iaf bättre än buggträsket VW. :slight_smile:
Allt annat från videon om ratt säger jag inte mer om. :joy:

helt rätt. röst stryning för att sätta rumpvärme eller kupevärme är helt meningslöst.

Men saker som:
Play coldplay.
navigate to home.
Send text messagr to mrs Sandström saying…

sådant funkar väldigt smidigt

Det lustiga med android automotive är att det är två olika röster. En röst när google är offline, och en annan när den är online…

Jag tycker inte designen ger valuta för pengarna. Det vilar för stor tyngd (bildligt) över bakhjulen i profil. Bak ser den därför klumpig ut. Det saknas en harmoni med främre delen av bilen.

@Esse ”det här är den bästa elbilen som jag någonsin har kört”, då undrar man direkt vilka du har provat? Att tesla skulle kännas gammalt, nja, det är nog snarare Polestar som är sent ute enligt mig… Utveckla gärna…

Både S och X är hopplöst ouppdaterade interiörmässigt och redan från början rätt tradig känsla att köra. För att inte säga om den bristande kvalitetskänslan och den tråkiga interiören på 3.

Men framförallt menade jag att ingen elbil blivit så uppmärksammad som denna på laddplatser och uppfarten sedan de första Tesla-bilarna kom.

Jag har kört följande:
Volvo C30
Tesla S3X
ID.3
Kia Eniro
Renault Zoe
Audi Etron
Polestar
Mfl

1 gillning

Jag kan hålla med om att S och X skulle kunna få en face lift rent interiörmässigt, men det tror jag inte kommer hända…

Jag kan tänka att polestar får en massa blickar å kommentarer (framför allt tror jag det är för Volvo kopplingen som vi svenskar är så stolta över) men för tre år sen pekade folk ute på gatan när dom såg en Model X.

Jag har provkört en Mercedes EQC och den är väldigt snygg och skön att köra, men det märks att dom inte tagit hela tekniksprånget, tex har den en onödig startknapp? Men vissa saker betydligt bättre än tesla, som bättre översikt över bilen med kameror, minnesplatser på passagerarsäte, automatiskt dragkrok mm. Men oj va kort räckvidden va, 300km fulladdad…

Jag tror det finns olika saker som olika biltillverkare är bra på, men jag skulle vilja veta vad polestar har i sin bil som ingen annan har, å Android automotive räknas inte om man är Apple användare… :wink: Mercedes röststyrning va dock mycket bättre än teslas…

Är Räckvidden jätteviktig för dig?. Kör du mer än 30mil om dagen?

EDIT: Problem med räckvidden har de som aldrig kört elbil. Vi som har gjort det i flera år tycker inte det är en viktig detalj.

Nej ska du längre sträckor tar du ju planet. :joy::joy:

2 gillningar

lättare så

2 gillningar