Polestar 2 – nya elbilsfavoriten

Du får inte 150 kW med 42% SOC i en Polestar 2.

Men mer fart på Tesla SUC i Umeå iaf!

Absolut får du det. Jag vill minnas att det är 150kW till precis efter 50%

Brukar kunna ticka på i 140 till 60% nivå för att sedan rampa ner

2 gillningar

Någon som fått 2.8 OTA nu.

Någon annan som varit med om att man mutear ljudet på radion ett tag och när man unmute så streamas musik via bluetooth från iphone?
Hänt mig flera gånger idag, sw2.7

Tankar på kontoret…

Jag fick för övrigt senast igår starta om infotainmentsystemet för att få igång laddning på exempelvis Tesla SUC igår.

Misstänker att sv2.7 har en del ofunktioner

Starta om infotainment system för att få igång SuC?. Aldrig hört något liknande. Berätta mer, blev laddporten röd bara eller vad hände?
Hur kom du på att omstart av det skulle lösa problemet?.

Bara SuC som inte fungerade?, Fungerade andra laddare också?.

Det står 22kW på laddaren...... Vad är det gör bil du laddar?. Polestar tar bara 11kW

Vad gäller Tesla SUC igår så lyste laddporten rött och det gjorde det på instrumentpanelen också, med texten FEL i rött.

Jag testade ett par gånger sedan testade jag med att starta om infotainment genom att trycka längst ner på surfplattan i 20-30 sekunder tills Polestar visades, efter detta fungerade laddningen.

Jag hade liknande problem med en laddare på vårt kontor i Luleå, en ABB 150 kW DC-laddare, en omstart av infotainment löste det den gången också, i förrgår detta.

Vad du ser i bilden är DC-laddaren på mitt kontor i Örnsköldsvik, en 22 kW laddare.

Hur jag kom på det?
Jag är en datagubbe och dessutom admin på dessa ABB-laddare, datorer kan man inte lita på och Polestar verkar ha en hel del olika buggar, några nya verkar ha tillkommit med sv2.7.

3 gillningar

Jaaaa jag tog för givet det var AC :), my bad

Har nog bara fått FEL ett par gånger, men ska absolut komma ihåg att testa det om det evighets jäklas någongång :+1:

1 gillning

Det verkar finnas två sätt att göra omstarter, det ena för Infotainment och sedan det andra för en modul kallad TCAM (snodde nedan från ett annat forum):

I just posted this info deep amongst an LTE thread, but I thought it worthy of highlighting in the forum via a new TCAM thread title.

I managed to talk to Polestar today. The TCAM reset method many have used (just holding the demist button down) never worked for me, but this new method did.
P CS talked me through the steps in real-time.*

I was told this is the way that always works and should be used to ensure the TCAM not only reboots but also pulls across the TCAM module update correctly from the last major OTA software update. Once reset and updated that way, the CS rep said they believe this new update will provide a reliable long-term fix.

1. Stop the car. Make sure to be in the park.
2. Hold the HOME button on the main screen until it resets the infotainment system.
3. Immediately after the reboot has finished, hold down the front window demist button (the one next to the play/pause button with a curved windscreen shape ... in a right-hand drive car, this is to the left of the play/pause) for at least 15 seconds.
4. Note: I counted slowly and got to 30 seconds without an SOS light flashing before the CS person said to me that’s enough; let go.
5. Wait patiently for a few seconds, and the SoS starts flashing. Note it did not start flashing until I had released the button and waited a while.
6. Once the flashing stops, after about another 10-15s, the 4G/LTE display starts changing. For me, it flickered from 4G to LTE, then the empty strength signal changed to complete, then the ‘x’ disappeared, and I had full connectivity.

Doing the TCAM update immediately after the infotainment reset is critical. For others, maybe the SoS will start flashing while holding the button, in which case, then let go of the control, but for me, it would not begin to flash until I let go. I was told a minimum of 15s should be enough, but I held it for about 30.

It has been stable since, so far.

I know some have been able to do TCAM resets without this and have even had to do it many times. Perhaps??? If you reset the infotainment first, it will get the TCAM to apply the latest update to the TCAM module to make it reliable.

It worked for me, and I hope it works for everyone else with problems.

Jodå det har jag full koll på. Fick ju vår polestar i första batch. Då var tcam omstart nödvändig en gång i veckan.

Men tack ändå :slight_smile:

1 gillning

Waze ska nu finnas.

2 gillningar

@katho @_empty eller någon annan som har en Polestar 2 – har någon av er Tibber också?

Den skall nu vara kompatibel med Tibber smartladdning om ni har en Easee eller Zaptec-box.

Yes! Jag kan bekräfta att det funkar med Polestar 2 / Tibber.

Enda skillnaden som jag förstår det är att den automatiskt känner batterinivån istället för att man angav det manuellt tidigare.

Tycker det här är så konstigt, för flera veckor sedan kunde jag se batteriprocenten i Tibber-appen och nu läser jag om utrullningen...

Har väl bara funnits under labs tidigare (eller vad det heter).

2 gillningar

Fungerat i månader. :slight_smile: Varit i Labs länge.


Så här ser min ut…
I den gamla som @katho la upp var jag tvungen att ange ladd% själv.

Men då vet jag inte vad labs är heller. :upside_down_face:

Nu gör du!

1 gillning