Om ni skulle köpa router idag

Kan hålla med dig där. Kör 100/100 och det tyngsta jag gör är att jobba hemifrån uppkopplad mot jobbets VPN och ladda filer på 3-400 MB fram och tillbaka vilket fungerar utan att jag upplever några jobbiga fördröjningar.

Övrig streaming och barnens surf funkar också aldeles utmärkt med den hastigheten.

1 gillning

Jag kör Cloud Gateway Ultra, ett par switchar (en med PoE) och två accesspunkter på en villa i två plan och ca 140 m2.

2 gillningar

Man märker bara skillnad när man börjar dra större filer. Spel idag kan ligga på över 100GB att ladda ned. Vid vanlig surf och streaming klarar du dig bra på till exempel 100/100. Du behöver inte ens ha 100 upp.

Om man har en större familj kan det vara bra med lite extra också. Själva onlinespel drar nästan inget dock. Jag gick själv ned på 100/100 nyss från 1000/1000. Tyckte inte det var värt det dom få gånger jag drar större filer.

Man håller ju ner på kostnaderna och minskar familjen efter bästa förmåga. :joy::joy:

1 gillning

Jag håller med om att fixeringen kan bli sjuk, och många tittar endast på vilka siffror man får fram (i synnerhet från bredbandskollen.se).

Men när jag märker uppenbar skillnad på laddtider på sidorna så är det ju tråkigt – Då är jag beredd att börja titta på anledningar.

Jag har 100%+ täckning i mitt hus nu, hastigheten på WiFit där jag sitter just nu är 648 Mbit, och mot internet 170/138. (Detta då med TP-Link XE75 och 500/500 fiber via Bahnhof.) Inga kanonsiffror direkt, men det är som sagt inte det viktiga, det viktiga är den upplevda hastigheten. Och den är definitivt sämre än en del andra trådlösa nät som jag besöker.

Jag gissar att det beror på TP-Link, men jag är förstås inte säker. Skulle därför vilja prova Ubiquiti. (Och om man går över dit slipper jag kanske att ha 6 accespunkter, men det är egentligen en annan fråga).

:slight_smile:

Får du snabbare laddtider om du kopplar in en dator med kabel direkt till uttaget?

Dottern flyttar till ny lya där fibernät saknas, min uppgift för idag är att inhandla en 5G router, blir en Tplink Archer NX200, verkar bra och 1400 billigare på rean.

Ja, det känns så åtminstone.

Hmm, inser att jag borde testa ping med/utan wifi, då borde man ju få en siffra på den upplevda hastigheten. :thinking:

1 gillning

Jag löste problemet med murstock mitt i huset att jag har en accesspunkt i ett hörn av huset och sedan drog jag en kabel till en annan accesspunkt som sitter i hörnet mittemot.
Båda accesspunkterna sitter på övervåningen och jag har bra täckning ner i källaren. Nu har mitt hus timmerstomme så blockar inte signal lika mycket som sten/betong.
(Jag kör Ubiquiti)

Det stämmer inte när man prata om meshnätverk, särskilt inte de som har en separat kanal för backhaul. Det stämmer däremot för repeaters.

2 gillningar

Det beror ju på vad man är ute efter och vilka behov man har. Tex om man vill använda UniFis kameror så finns det router med inbyggd lagring för just detta. Formfaktor spelar ju också lite roll. Har man ett 19" rack så kan ju en Dream Machine Pro eller SE vara nice. Vill man ha med inbyggd wifi eller inte?

I mitt hus kommer inkommande fiber på ett ställe som inte är optimalt för placering av wifi. Jag har inget behov av Unifis kameror (kör redan annat märke). Så för mig blev en Cloud Gateway Ultra perfekt. Den är snabb och relativt liten. Lätt att gömma i ett skåp också. Den saknar dock PoE, men jag har en UniFi 24-port PoE switch i mitt rack som matar mina APs och kameror istället. kör 3 APs totalt, en per våning inne i huset, plus en utomhus på baksidan som täcker uteplats och trädgård. Vill man ha med inbyggd wifi så finns ju Express, men den är lite klen och begränsad till max 5 Unifi-enheter (inkl sig själv), men jag tycker annars att Dream Router funkar bra (hade en sådan tidigare).

Märkligt.
Jag har 200kvm betongkåk med tegelfasad.
Har 3st deco m9 och en m5. Har 250/250 from halebop och får ut den hastigheten nästan överallt

3 gillningar

Intressant. Jag har 186kvm villa med tegelfasad och har täckning i hela trädgården. 3 st Deco M9 och 1 st M5

3 gillningar

Om jag nu vill prova Ubiquiti så är det helt omöjligt att förstå vad man behöver. Dream router, Unifi, HD, Pro, Express, Flex osv osv. Termer blandas i det oändliga och man fattar ingenting.

Tänkte passa på att handla på Black Friday-rean som @Pdov tipsade om ovan.

Jag vill ha en router och två eller tre mesh-punkter till det. Vad behöver jag? Funkar UniFi Express t ex? Den verkar vara byggd både för att vara router och accespunkt. (Jag vill alltså i dagsläget inte dra några kablar, men tänkte göra det om några år)

(Just nu är jag bara i testläge, för att se om jag får samma, bättre eller sämre resultat med Ubiquiti-grejer som alla prisar högt. Det kan vara värt några tusenlappar.)

UniFi Express är en okay router. Dock är console på den något slö. Jag får ut bra fart på min, över 900Mbit/s med kabel och 800Mbit/s + via Wi-Fi.

Jag bor dock inte så stort, och sedan är Wi-Fi svårt att mäta då det kan gå upp och ned i fart. Det har även mycket med vad du har för Wi-Fi-kort i dator/mobil m.m.

Du kan lägga på flera UniFi Express routrar på den, då blir det som AP's om du har större yta att täcka!

UniFi Express har bara en WAN-port och en LAN-port. Går inte att koppla särskilt mycket till den utan en switch.

Jag kör UniFi Cloud Gateway Ultra (eller Max) på alla mina sajter och kopplar in UniFi Express som accesspunkter.

Inga problem här heller. Väldigt bra täckning och hastighet överallt.

2 gillningar

Det där får man nog räkna med när den är så liten. Switch är ett måste på den. Första jag hakade på.

Liten och söt är den i alla fall! Själv så hatar jag routrar som har 500 antenner runt hela routern. Lägger hellre på en snygg extra AP om jag behöver!

Jag tycker dock den skulle må bra av en bättre CPU. En dual-core ARM Cortex A53 på 1GHz är inte mycket idag. Inte när GUI på den är såpass snyggt och avancerat och kraver en hel del CPU-kraft.

Den rullar dock på bra när allt är uppsatt!

UniFi Cloud Gateway Ultra är nästan lika liten och har många portar man kan koppla in UniFi Express i. Har dessutom kraftfull CPU.

Japp, jag hade köpt den idag! Jag köpte min Express innan den fanns.

1 gillning