Är mitt upp i en flytt. Händer vid månadskiftet och nu redan, är det mesta nedpackat i kartonger. Dit vi flyttar har jag beställt Bahnhof 250/250 (fiber) och jag lämnar ett Com Hem-hus, med okej bredband, men ändå gammel koax och tre hål i väggen.
Till det nya så planerar jag på att automatisera lite mera. Är egentligen en teknik, ett sidospår, jag som teknikgillare, inte har hoppat. Lampor/ljuskällor har aldrig intresserat mig. Inte heller larm och säkerhet. Och jag vill helst inte att det ringer på dörren men, har börjat snegla lite på lampor, IKEA, Symfonisk osv. Får se åt vilket håll det lutar?
Men, nätverket då… Efter att ha tackat ja till en ritning, har inte varit inne i lägenheten, så ser det ut som att “fiberconvertern” kommer in i ett “proppskåp” beläget i klädkammaren och sedan finns det bara två uttat i vardagsrummet en bit bort. Så det blir därifrån jag får fixa wifi.
Om ni skulle köpt router idag, vad skulle ni satsat på?
Vad skulle ni tänkt på, som jag kanske glömmer?
Satsar ni på mesh?
Jag vill helst inte ha en ufo-liknande stor jäkla router, som skall förse hela lägenheten med trådlöst, och sedan kanske förse en del enheter med kablar, som ligger över hela golvet. Nej, då vill jag hellre ha tre (två eller flera) diskreta “mesh-routrar” strategiskt placerade, som förhoppningsvis gör att det trådlösa nätet blir stabilt överallt, man kan gå med en iPad och matchen man tittar på skall inte hacka, oavsett vart man går där inne och om “paddan” byter nod?
Så om ni skulle köpt mesh, vad skulle ni satsa på då?
Omständligt ställd fråga, men ni får också gärna brodera ut svaret lite