Om ni skulle köpa router idag

Är mitt upp i en flytt. Händer vid månadskiftet och nu redan, är det mesta nedpackat i kartonger. Dit vi flyttar har jag beställt Bahnhof 250/250 (fiber) och jag lämnar ett Com Hem-hus, med okej bredband, men ändå gammel koax och tre hål i väggen.

Till det nya så planerar jag på att automatisera lite mera. Är egentligen en teknik, ett sidospår, jag som teknikgillare, inte har hoppat. Lampor/ljuskällor har aldrig intresserat mig. Inte heller larm och säkerhet. Och jag vill helst inte att det ringer på dörren :slight_smile: men, har börjat snegla lite på lampor, IKEA, Symfonisk osv. Får se åt vilket håll det lutar?

Men, nätverket då… Efter att ha tackat ja till en ritning, har inte varit inne i lägenheten, så ser det ut som att “fiberconvertern” kommer in i ett “proppskåp” beläget i klädkammaren och sedan finns det bara två uttat i vardagsrummet en bit bort. Så det blir därifrån jag får fixa wifi.

Om ni skulle köpt router idag, vad skulle ni satsat på?
Vad skulle ni tänkt på, som jag kanske glömmer?
Satsar ni på mesh?

Jag vill helst inte ha en ufo-liknande stor jäkla router, som skall förse hela lägenheten med trådlöst, och sedan kanske förse en del enheter med kablar, som ligger över hela golvet. Nej, då vill jag hellre ha tre (två eller flera) diskreta “mesh-routrar” strategiskt placerade, som förhoppningsvis gör att det trådlösa nätet blir stabilt överallt, man kan gå med en iPad och matchen man tittar på skall inte hacka, oavsett vart man går där inne och om “paddan” byter nod?

Så om ni skulle köpt mesh, vad skulle ni satsa på då?

Omständligt ställd fråga, men ni får också gärna brodera ut svaret lite :slight_smile:

Jag har detta hemma för tillfället och det är riktigt stabilt och ger bra hastigheter överallt i hemmet.Netgear Orbi - stabilt mesh med smarta funktioner | Teknikveckan

1 gillning

Köpte nyss amplifi , funkar kalas !! Rek starkt :+1:t2:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/ubiquiti-amplifi-hd-ac1750-mesh-3-pack/1002274.8935/

1 gillning

:point_up_2:t2:

Grymt bra!

2 gillningar

Tack för snabba svar!

Orbi är det som jag nog tittat på och läst mest, om. Både här och på andra ställen. Men måste tillstå, att Amplifi såg smart ut. Får kolla in lite mer. Jag har tio dagar på mig :smiley:

1 gillning

Super enkel setup , enkelt genom appen :+1:t2::+1:t2:

2 gillningar

Antennerna har inga uttag för kabel? Det finns ett ställe där jag eventuellt skall lösa med kabel, men då tänkt att fullösa det, med nätverkskabel från meshnod till enheten. Så enheten tror den är kablad.

Fast detta är ingen showstopper alls… beror helt enkelt på hur jag sätter upp allt.

PS. Grymma betyg på Netonnets hemsida, det måste man säga

Såg inget om hur många ni är i hemmet?.

Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag gå på en cisco RV340 som router.
Som accesspunkter(AP) skulle jag köra google wifi.

Ubiquity har också bra grejer.

Det du ska undvika är wifi förstärkare. Ska du ha flera AP så ska de vara kablad mot en kontroller. Det är det ända sätter du får bekymmerfritt nät.

3 gillningar

Vi är bara tre, där en är högintensiv spelare. Stationär dator och nästan alltid i game-mode. Vi har inte heller så stort. Nybyggd lgh på tre rum och kök, plus klädkammare. Vet inte hur väggarna är konstruerade?

I övrigt:
Tre tv-apparater, två Apple TV (en med 4K)
Ytterligare två datorer, fem mobiler, två iPads

Ser mycket livesport. :slight_smile:

2 gillningar

Dom får enbart Wi-Fi ingen kabel :man_shrugging:t2:, ja den har fått grymma betyg ! :+1:t2:

2 gillningar

Nybyggt då lär det finnas ethernet draget till typ överallt så wifi blir bara för mobila devicer?.

utmaningen för dig att en router som ska orka skyffla 250mbit. Är man 1-2 användare så klarar leksaker som Asus,acer och dlink det. men ska du strömma 4k, en spelar, och frugan kollar på ipaden i annat rum så skyfflas mycket data. Många routrar går ner i hastighet såfort det börjar bli jobbigt. Många gör det redan efter ett par sessioner.

1 gillning

Jag har testat en massa olika routrar med wifi, men nu är jag nöjd med 3 st Google Wifi sen kopplat en 16 port switch på bas-enheten.
Nu äntligen har jag okej wifi på alla tre våningar och ute på altanen.
Har 2 barn som spelar online och oftast har igång youtube eller Twitch samtidigt en fru som kör Netflix och går att ladda ner om man styper hastigheten till 50% (ca 200-250mbit)

Så rekommenderar ett mesh-system.

2 gillningar

Har sett en likdan lägenhet, och även på ritning och det är bara ett dubbeluttag, för ethernet och detta har de placerat i vardagsrummet. Så det finns inte uttag i varje rum och flera uttag i större utrymme. Har haft det så förr och det är ju grymt smidigt.

Idagsläget, med min comhemrouter (C2) har jag ju kabel till ATV4K och grabbens speldator. Den andra ATVn används när man kollar nått på kvällen. Då är det ju nått avsnitt på Netflix eller HBO och flera andra enheter vilar från nätet. Så det brukar ju också gå bra.

Vill helst ha kablat till ATV4K och grabbens dator även efter flytten.

Hela frågeställningen blir ju nästan hypotetisk, jag vet det… när jag inte ens är säker på hur det ser ut, men jag vet iaf vad jag vill :slight_smile:

1 gillning

Allt annat än mesh är odugligt.

Jag skulle gå på en ER-4 + några AP. T.ex. UniFi AC Pro. Vill man gå helt UniFi så finns UniFi Security Gateway eller UniFi Security Gateway Pro 4.

Eventuellt en Cloud Key om du inte har något annat som kan rulla en UniFi controller. En liten RPi fungerar fint till det dock. Även din dator fungerar till det.

En PoE-switch kan vara något också.

Jag kör själv Ubiquiti här hemma och har gjort det runt 2 år utan större problem. Jag började med en liten router, ER-X + 1 AP UniFi AC Lite. Har dock bytt ut min router till en ER-4 nu. Stabilare prylar får du leta efter!

Mesh är en sämre lösning i mitt tycke. Dock en inne grej just nu!

6 gillningar

Snyggt, tackar! Massor med matnyttigt!

Du som nog är mer påläst än mig, vad skulle egentligen vara fördelarna med mesh idag? Varför anser du det vara sämre? Jag har också fått intrycket att det är en fluga nu men inte riktigt gjort mig införstådd med konceptet och varför man skulle vilja ha det.

Ej påläst, men testat en del. Allt från wifi-förlängare (funkade inte alls) powelinesaker, funkade hyffsat men man var tvungen manuellt byta ssid. Köpa dyrare router Netgear X6 eller vad den hette, kunde ändå inte täcka hela huset plus altan.
Tre stycken mesh enheter kunde täcka upp allt jag ville, supersmidig installation och en bra app att styra/övervaka allt med.

Jag har ganska lätt att se varför man skulle vilja ha meshnätverk.

Bra att det blir lite diskussion. För, intresserad är jag, haft en uppsjö routrar har jag haft, men inte mesh-stuket. Även jag har testat att förstärka hemmanät, när jag hade Airport Extreme och förstärka det med airport express och så vidare. Funkade inte alls! Även jag har köpt powerline, alltså, nät via eluttag och det fick jag inte igång överhuvudtaget, men Komplett tog tillbaka det.

Så,mesh för mig, är mest för att det verkar enkelt och smidigt,

Just det! Jag är ingen person som tar bort golvlister, eller monterar ner en innevägg, för att gömma kablar och grejer…

Det är la snäppet lättare att sätta upp. Annars ser jag inga fördelar alls med mesh. Dyrare är det också! En ren router + AP är vägen att gå i mitt tycke! Men alla har olika behov! Så mesh fungerar säkert bra till vissa. Vill man ha lite mera avancerade inställningar och mera kontroll över sin router så är det fel väg med mesh!

2 gillningar