Nya gränskontroller skall skydda oss mot bråk och stök från utlandet

Helt enig. Bara för att man tar vid sig så innebär det inte att man tillåts överträda lagen. Man får helt enkelt säga emot, inom lagens råmärken.
Varför inte då bränna en bibel, hade de troende kristna då ballat ur likadant, @Freddeuce ? Högst troligt inte. Varför utfallet då högst sannolikt skulle skilja så markant kan man ju undra, eller?

Vad är det för pöbel som kan tänka sig att agera på ett sådant sätt, att utsätta laglydiga medborgare och polis för sådant?
Misstro mot svenska samhället? Vad finns att misstro, alla möjligheter finns tillgängliga för den som vill göra rätt för sig.

2 gillningar

En sak jag reflekterat över är att det är rätt många som tycker att bara för att man blir kränkt och ställer till med oreda, så ska man förbjuda det som kränker.
Men är det verkligen rätt väg? Kommer alla sluta bli kränkta bara man förbjuder exempelvis koran-bränning?
Troligtvis så kommer någon att komma på en ny sak att göra som väcker kränkta känslor, och det funkade ju med våld innan så då är det ju bara att ställa till med elände igen så kommer de nya handlingarna att bli förbjudna.
(Karikatyrer, rondellhundar, ifrågasätta religionen….)

När tror man att det kommer ta slut?

Om man drar det åt ett annat håll. Ta exempelvis en miljödemonstration där högerextrema kastar sten och eldar upp butiker, ska vi då börja förbjuda miljödemonstrationer?

Jag tycker också såklart att paludan är en idiot och att det är onödigt gjort, men förbud tror jag är en utveckling åt det sämre.

2 gillningar

Cancel-kulturen.

Ja kanske det. Men jag tror även en vanlig bakgrund i detta fall är medmänsklighet eller sympati för de som anser sig kränkta.
Många verkar också tycka att det är förjävligt att så mycket blir förstört och att paludan är en idiot och att det då är lätt att tycka att hans agerande borde förbjudas. Men jag tror det är tankar som grundar sig på en ensidig bild och inte helhetsperspektiv och konsekvenstänk.

Demokrati står inte så högt i kurs längre, men det vet vi ju sedan länge.

1 gillning

Ok jag fattar, elefanten i rummet… :elephant:
Bäst vi är tysta en stund då så återgår vi till det gamla vanliga gnabbet snart. :shushing_face:

Bara när man har ”rätt åsikt”..

För övrigt är ju inte alla inom polisen kända för att hålla alla lika inför lagen. Den linjen är av okänd anledning väldigt böjlig inom den kåren.

2 gillningar