Nya gränskontroller skall skydda oss mot bråk och stök från utlandet

Det var lite det jag menade.
If you can't jump, stay on the fucking deck.

1 gillning

Det är ju mer ett faktum...

tack för mig :heart:

Det är galet att ha gränskontroller INNE i landet, dvs inne i Öresundsregionen. Och även ha tull där. Kontroller, om det nödvändigtvis ska finnas sådana, har man väl utåt?

Problemet för mig som har en skuld hos KFM är att de gånger jag blir stoppad så får jag köra åt sidan och de måste ringa KFM jourlinje för att kolla om de ska konfiskera bilen för mig eller inte. Som tur är så är det en leasingbil de inte kan ta ifrån mig.

Senaste året har jag kört över bron ett 10tal gånger och blivit stoppad hälften av gångerna.

Har Tullen så lite att göra att de slår i Kronkalle's register när en bil ska passera gränsen? Sen att de inte ens ser att det är en leasingbil/belånad är ju löjligt, det kan ju vem som helst kolla hos Transportstyrelsen. Många statliga myndigheter gnäller ju att de har knappa resurser och om de är så små borde man ju fokusera på allvarligare saker än en privatpersons skulder.

Nja, jag tycker din liknelse haltar eftersom Pauldan är ute efter att skapa en reaktion och han får den reaktionen som han vill ha.

Men att jag tycker att han provocerar fram oredan betyder inte att jag tycker att det är ok att göra upplopp. Jag tycker däremot att vi bör kanske fundera på var våra gränser för yttrandefrihet går och vilket ansvar provokatörer har?

Ett scenario: Om det skulle visa sig att Pauldan var finansierad av exvis Ryssland, skulle vi tycka samma sak kring ansvar och skuld?

Notera: Jag säger inte att han är finansierad av Ryssland, däremot så säger jag att syftet och mening är relevant när vi bedömer vad som händer..

Det är väl ofta vanliga privatpersoner som får det jobbigast i kontroller?. De som är mer organiserade vet när de står där.

Det är tullare som kollar att man är svensk. Efter de scannat körkortet blir man ombäd att köra till sidan. och tar 45-60minter för dem att ringa KFM och stämma av att bilen är på leasing.

1 gillning

Håller inte riktigt med där. Ett uttryck för något kan alltid reta någon. Men jag skall inte starta något kaos så här på lördagskvällen :smiling_face_with_three_hearts:

Knepigt att de inte kan kolla sådant snabbare, är ju inte rimligt att behöva sitta en timme och vänta på besked. kanske är läge att vifta med reg beviset för att påskynda processen? :joy:

Exakt vad han är ute efter vet ju egentligen bara han. Resten är andras tolkningar. Egentligen är det ovidkommande då frågan är om han har rätten att agera som han gör eller ej. Nu har han den rätten. Han är tillåten att provocera om så vore fallet och alla andra får se till att kunna hantera det utan att begå lagvidriga och odemokratiska handlingar.

Oj, nu är du ute på djupt vatten i att begränsa yttrandefriheten här.
Ansvar hos provokatörer, säger du. Vad är en provokatör? Att bli provocerad är en subjektiv känsla, inget som kan fastställas för alla. Utöver detta, menar du att yttrandefriheten ska begränsas för att vissa individer inte är kapabla att hantera andras åsikter utan att löpa amok?

Så om man typ sätter en Zlatanstaty utanför MFF:s arena så bör man behandla det med respekt eftersom det är lagligt…
Det var väl inte statyn som ställde till oreda?

Helt korrekt uppfattat.

Faktumet att en staty placerades ut ställde inte till oreda utan det var människor som ställde till oreda. Det är inte olagligt för kommunen att placera en staty ute på byn och alla människor får ansvara för sina egna ageranden.

Så det du säger är helt enkelt att det var en bedrövelse att folk betedde sig så mot en staty? Och att det var mff:are som betedde sig illa?

Pauludan gör ngt som är lagligt i Sverige. Dvs utrycka sin åsikt. Och det är jag med på att man ska få göra. Men syftet han gör det är åt h*lvete. Han vill ju provocera fram kravaller och peka på att det är muslimer som är problemet.
Det är inte muslimer i sig som är problemet, det är ungdomar i utsatta områden som tar illa vid sig av provokationen.
Se det som om någon eldar ditt favoritlags flagga. Nog fan blir du förbannad om det skulle ske. De flesta svenskar skulle förmodligen inte bry sig om någon fjuttade eld på en svensk flagga. Men i Sverige är vi rätt så sekulariserade. Det är väl inte särskilt många som tror på gud eller för den delen något annat numera. Finns givetvis undantag.
Och jag försöker verkligen inte förlöjliga någon här. Men att kränka någon för att man vet att kommer bli bråk är inte acceptabelt någonstans. Jag personligen hade kunnat tänka mig att ge pauludan en lusing för att han är en intelligensutmanad stackare och beter som en sådan med.

Och vi inte ska ta illa vid oss av provokation så hoppas jag att du @zinned hänger med mig när Bajen tar emot MFF. Och att jag kan stå iförd en Bajentröja och sjunga Bajenramsor utan att någon i er klack tar illa vid sig. Lyckas vi med det är hälften vunnit.
Vi måste ju motbevisa att det inte är folket det är fel på.

Testade det också. Eftersom det var två dagar på raken så frågade jag om det fanns något jag kunde göra för att detta tar min arbetstid. Men de var något de inte brydde sig om.

1 gillning

Lös din skuld hos KFM. Det är inte polisens/tullens uppgift att ordna en gräddfil för dig, bara för att du tycker att det tar mycket av din tid.

Trevligt, Tack för ett bra tips.

Man kan ju hamna hos kronofogden av olika skäl och i vissa fall är det kanske inte helt lätt att lösa över natt. Det kvittar hur ärlig och noga man är med sina räkningar så kan livet vändas upp och ner en vacker dag. Nu vet jag inget om just detta fall men i vilket fall tycker jag att kan tullen slå i kronofogdens register borde de även kunna göra det i transportstyrelsens. Det är ju ingen nytta med att ställa upp bilar vid gränsen i timtal när det ändå inte blir något beslag.

3 gillningar

Jag är helt enig med att man bör visa respekt för varandra och inte medvetet provocera eller kränka någon, men om en sådan handling inom lagens gränser sker så är våldsverkarna ett större problem än provokatören. Jag lever hellre i ett samhälle med korkade provoaktörer än ett samhälle med lättkränkta våldsverkare. Oavsett om det handlar om religion, fotboll eller något annat.

När det gäller kravallerna i Örebro behövde inte ens Paludan vara på plats för att det skulle gå från hätsk stämning till upplopp och mordförsök på poliser. Frågan är hur mycket det egentligen handlade om Paludan och hans koranbrännande och hur mycket som snarare handlar om missnöje och misstro mot svenska samhället och dess lagar och regler? Dvs. vad är egentligen värst i våldsverkarnas ögon? Koranbränningen i sig eller våra lagar som faktiskt tillåter koranbränning och ger polisbeskydd till sådana som Paludan?

Sen kan man ju alltid fundera på om någon eller rent av båda sidor i detta debacle kan vara influerande av främmande makt?

5 gillningar

Bubblan

Ja, att det var lagvidrigt. Jag sa att det var människor som ställde till oredan och betedde sig just lagvidrigt, något de får ansvara för.

Du måste separera känslor från ageranden, det ena behöver inte ge det andra.

Igen, man kan ju anta att det är provokationen han vill åt men det vet varken du eller jag säkert. Oavsett vilket så behöver vi inte fundera på anledningen eftersom han är vid sin fulla rätt att agera så. Den diskussionen är överflödig.

Känslomässigt skulle jag reagera, men vilken betydelse har det i diskussionen? Ingen.

Om du syftar på och antar att jag då skulle överträda lagen så, nej.

Massa antaganden igen. Försöker du sedan påstå att dessa ageranden vi talar om är förståeliga då vi svenskar är hedningar och beskedliga? Om så, jisses.

Och vilka är dessa ”svenskar” då? Som du skriver så räknar du inte dessa som inte kunde låta bli att löpa gatlopp som svenskar då, eller?

1 gillning