Nya dörrlåset Aqara Smart Lock U200 fungerar med Apple Home Keys

@Axel_Svensson @Bo_Gustafsson

Jag har kört låset på vår dörr i några dagar nu, fungerar utmärkt. Installerade som US Deadbolt-lås.

@Herrn Vad för adapter syftar du på, den man sätter på vredbringaren för att sedan gå in i Aqara-delen? Det beror ju som sagt på vilken kista du har men högst sannolikt har du väl en platt medbringare?

1 gillning

Precis det stämmer den man sätter på vridbringaren, och jag har den platta, monteringen är klar och fungerar men jag får inte den att lira med M3an, vill inte connecta, har IPv6 aktiverat och har tagit bort kontot och lagt dit det ingen 2 gånger hjälper inte, har lagt till användare, dvs jag, men så fort jag ska connecta låset till M3an vill det inte, några tips? skulle vara mycket tacksam för det.

Hade gärna hjälpt dig men jag har inte min ansluten till någon hub. Jag utgick från att man skulle kunna ansluta den till M1S-hubben, som har Zigbee 3.0 samt stöd för Matter precis som M3-hubben, men av okänd anledning går inte det.

Jag känner dock inte att det finns någon direkt poäng att ansluta till en hubb när jag ändå ska använda den i HomeKit. Diverse inställningar kan jag ställa in lokalt i Aqara-appen via BT, har inget behov av M3-hubben.

Det är väl om man vill uppdatera firmware så måste du ha hubben samt fjärrstyra låset?

Nej nej, uppdateringar installerar du utan problem lokalt kopplad via BT mot låset. Fjärrstyrning gör jag via HomeKit, behöver inte M3-hubben för det.

Det jag dock tycker är konstigt är att man inte kan använda M1S-hubben utan måste ha M3 om man nu vill ha en hubb, kan inte fatta varför.

Aha nu har jag i alla fall fått det att fungerar, lyckades att uppdatera låset till slut, men att uppdatera via Bluethoot är ingen höjdare, kom till 90% så ringde dottern och när samtalet var slut så trodde jag att den skulle fortsätta uppdatera, men inte gjorde den det, fick börja om från början, men tack för dina svar och hjälp, mycket tacksam för det

1 gillning

Låset har väl bara thread och bluetooth vilket m1s hubben inte har.

Ah, så är det nog. Jag brydde mig aldrig om att kolla närmre, förutsatte att det stödde Zigbee när man kunde koppla det till en hubb.

My bad.

Ja, det är inte optimalt vid uppdatering men samtidigt inget avgörande kan jag känna. Så ofta kommer det inte avgörande uppdateringar.

Är det någon som kopplat spänning på keypaden istället för batteri, jag undrar om bluethoot blir permanent aktivertat då om man lägger på spänning på keypaden?

En annan sak…

Jag trodde någonstans att låsets status skulle påverkas av att man använder nyckel för att låsa upp eller låsa. Dock verkar så inte vara fallet?

Det verkar inte så, men appen visar fel att låset är olåst trots att det är låst när man använder vredet och nyckel, men tror att det handlar om att det är en bugg som behöver fixas men är inte säker.

Nej, använder man vredet så blir ju statusen korrekt. Endast när man använder nyckel som det inte uppdateras.

Inte hos mej, låste låset med vredet på insidan och det står olåst.

Du kanske behöver göra en manuell kalibrering för att den ska förstå hur mycket som ska vridas på vredet för att kolven ska gå till låst/olåst läge.

Har gjort både automatisk och manuell kalibrering men det har inte hjälp, men ska testa ett par gånger till för att se om det hjälper.

Ska man lägga in låset i child devices ?

Huh?

Child devices innebär ju att den är underställd någon form av hubb, hur kom du in på detta?

I aqara appen