Ny svensk kärnkraft

Jag har bara jobbat inne Stornorrfors station, inte ute i det blöta runt omkring.

1 gillning

Alltså seriöst, kan ni hjälpa mig att förstå varför de som inte gillar vindkraftverk i sin närhet(och gärna skyddar alla andra från dessa) påfallande ofta gärna bor granne med en stor (el)produktionsanläggning? Seriöst förstår jag inte det.

Självklart kan ju detta vara en ställföreträdande politisk strid, förklädd i en annan språkdräkt. Men om jag utgår från vad folk skriver så verkar man alltså ogilla vindsnurror men acceptera stora produktionsanläggningar i sitt närområde. Min personliga uppfattning är, som ni vet, att detta inte överensstämmer med verkligheten, det kommer bli ett herrans liv när man vill bygga nya kärnkraftverk.

3 gillningar

De är NIMBY:s

Men vill inte erkänna det. Det är ganska lugnt att bluffa med att man inte har något emot att bo nära ett kärnkraftverk. Det är få som kommer att få bluffen synad

Skulle du köpa en bostad bredvid ett vindkraftverk?

Finns ju de som bredvid motorvägar, så finns säkert köpare till de husen med

Varför skall man bygga kärnkraftverk bredvid bebyggelse?

Rekommenderar dig ett besök hos OKG i Simpvarp. Finns gott om plats för ett nytt verk där, infrastrukturen finns redan på plats.

Jo, men det höjer inte direkt värdet på huset.

Såklart, men då är ju värdet satt efter de förutsättningarna?

Beror väl på om huset byggdes före eller efter fladderverken?

Fast du skrev ju köpa, förutsätter att man noterar vindkraftverket vid visningen?

Labero kan ju ha varit där vid visningen.

Ganska svårt att missa dessa grannar😉

Har för mig att det finns ett exempel på någon sossepolitiker, tror det var runt Västervik, som blev vindkraftsmotståndare när det projekterades i närheten av hans bostad :grin:

Bor ju nära Barsebäck, där heter vindkraftverket som greven satt upp på godset Barsebäck II.
Men för min del hade jag nog zoomat ut det ljudet efter ett tag. Tänk typ stadsljud osv.

1 gillning

Nej, inte per någon automatik. Och det är min poäng, jag skulle inte heller köpa ett hus bredvid en produktionsanläggning. Ooch detta oavsett om de producerar el, Coca-Cola eller någon plastprodukt etc.

Jag har alltså en rak linje baserad på min verklighet. Min poäng är att jag noterar sådana som vill bo nära ett kärnkraftverk men ej vindkraftsverk. Tillåt mig tvivla på sanningshalten i deras påståenden utöver de fåtal som idag bor nära ett kärnkraftsverk.

1 gillning

Hade gärna sett att Barsebäck fortfarande levererade el trots att jag bor i zonen som hade drabbats vid en eventuell härdsmälta.

2 gillningar

Det sägs att det tar runt 7 år i Sverige att få upp en kraftledning, kärnkraftverk eller ett likvärdigt stort projekt om allt går som på räls utan ett enda överklagande.
Blir det överklaganden så dröjer det ytterligare. Så det är långa ledtider mellan ett beslut och till ett nytt kärnkraftverk står på backen oavsett.

Det är inte mig du ska fråga

Du kan vara lugn, danskarna är ju övertygad att allt skit hamnar hos dem i händelse av att Barsebäck smäller :wink:

Vad @xms67 försöker säga är att det är ett intellektuellt ohederligt argument med "Vill du bo bredvid ett vindkraft eller?!" och med det också "Jag har inget emot att bo bredvid ett kärnkraft!".

Det kan helt enkelt inte stämma med verkligheten i händelse av att man faktiskt skulle fatta ett beslut om boende som finns. Ingen skulle dra dra sig i närheten av en stor produktionsanläggning om man har ett val. Just för att det inte är så himla härligt att vare sig se eller höra ljudet från allt som pågår där. Det finns en anledning det är dyrare att köpa hus med fin utsikt än ett som inte har. Så även taxeringsvärde etc.

Samma sak om det planeras byggas något stort bredvid en, det spelar ingen roll om det är kärnkraftverk, motorväg eller som i ett mycket aktuellt fall nu – Microsofts datacenter i Staffanstorp. Alla husägare ser direkt att priset på deras fastighet kommer gå ner och börjar agera därefter.

2 gillningar

Härligt, det är trevligt med grannar som offrar sig :laughing:.

Ändå vill folk bo och betala mycket för att flytta till Vikhög och Barsebäcks hamn med verket i blickfånget. Inte heller är det några problem att få folk till alla nybyggen precis kloss intill Limhamnsverket.

Det är nåt med just vindkraftverken som folk inte gillar.