Ny svensk kärnkraft

Tycker för övrigt cornucopias energiregler är rätt skojiga:

1. Att lägga ner sex kärnkraftsreaktorer höjer inte elpriset

2. Att bygga ny planerbar kärnkraft sänker inte elpriset

3. Att bygga mer oplanerbar vindkraft sänker elpriset

4. Att bygga mer kraftvärme, som ger som mest el när det är som kallast, sänker inte elpriset, så den införde S straffskatter på

5. Om en kärnreaktor snabbstoppas höjs elpriset, fast att lägga ner kärnkraftreaktorer höjer inte elpriset (se 1.)

6. Om det slutar blåsa och vindkraften slutar ge energi höjs inte elpriset

7. Om elpriset höjs är det Rysslands fel, utom om en kärnreaktor snabbstoppas (5.), då är det regeringens fel, fast avvecklad kärnkraft inte höjer elpriset (1.)

8. Istället för att ta bort straffskatten på kraftvärme gav S pengarna i vintertida elpriskompensation till välbeställda villaägare med pool, elbil, spabad och och välisolerade hus med fullhöjds fönster i det ljusa och fräscha vardagsrummet och som genom en solkraftanläggning för 200 000:- sommartid inte betalar ett öre för elen halva året.

9. Att sänka eller tillfälligt slopa skatten på el är komplicerat enligt S-regeringens presskonferens, men att ordna ett stödsystem där man omvägen via elnätbolagen betalar ut stöden till villaägare är inte komplicerat.

10. Höga elpriser på kontinenten beror på att man lagt ner kärnkraften och byggt vindkraft, vilket tvingat Kontinentaleuropa att bli beroende av rysk fossilgas, men om vi lägger ner kärnkraften och bygger vindkraft i Sverige så sjunker elpriserna, till skillnad mot i övriga Europa.

3 gillningar

Det va ett rätt luddigt svar. Men vi fick veta att det är bra gaspådrag och det är bra för då blir belastningen till huset en baggis.

Men jag tror också att batterierna i bilar kan vara rätt hållbara. Läste för något år sedan att tesla hade förväntat sig en viss degradering och att när de mätte på äldre batterier så hade de degraderats mindre än vad man räknade med.
Men jag är ändå lite tveksam till om det är ett kostnadseffektivt sätt att hantera vårt behov av el.

När kommer de att stå på var och varannan uppfart?

Många år. Tekniken är inte ens redo ännu. Finns inga kompatibla laddare i hemmen. Men det kommer lanseras senare i år. Sedan så stödjer inte alla elbilar det. Men det kommer börja röra sig så sakterligen.

Samma här, retfullt att se Barsebäck varenda dag samtidigt som elpriset är som det är.

1 gillning

Nationalälvarna bör fortsatt vara fredade från utbyggnad (även om Vindelälven är strypt pga Stornorrfors efter att den går ihop med Umeälven.

Betydligt större populationer och friskare individer i nationalälvarna.

Här på västkusten (Göteborgsområdet) blåser det f*n nästan alltid.
Kan tänka mig det är samma hela vägen söderut längs med västkusten.
Här finns ju potential att smacka upp MÅNGA vindsnurror men tyvärr har ju kommunpolitiker i södra Sverige sagt nej till det. Framförallt kommunpolitiker som representerar M och SD.

1 gillning

Kommer ju inte ut några yngel nästan från älvar med kraftverk, även så Vindelälven. De flesta som går ut är odlade och utsatta nedanför tex Stornorrfors i Umeälven.

Det lilla jag kan om elsystemet är att vi saknar svängmassa i södra delarna, detta behövs bl.a för stabiliteten och för att kunna pressa mer el från norr. Detta får vi inte från batterier, vindkraft eller något småskaligt.

1 gillning

Svängmassa från generatorerna är viktigt men det börjar komma teknik för artificiell svängmassa.. Dock lär det behövas byggas ut den gamla goda vägen innan saker och ting det sker.

Japp, men det skall sägas en och annan S-styrd kommun också.

1 gillning

Exakt. Men hade Vindelälven haft fritt flöde ut till havet hade det varit en annan historia. Däremot bör hela ekosystemet Vindelälven bevaras, de återställningsåtgärder man har utfört har gjort otrolig skillnad för livet under ytan. Bättre vattenkvalitet vilket lett till ökning av flodpärlmussla och återställning av lekbottnar vilket lett till ökade populationer av öring.

Vi är nog överens om att de outbyggda älvarna bör fortsätta så vara.

Dessa rader skrev ju som alla vet Evert Taube för Vindelälven i sin visa Änglamark:

Låt sista älven, som brusar i vår natur
Brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur

3 gillningar

Självklart, var mer en ironisk kommentar om att bygga ut alla kvarvarande älvar.

Jag har en kompis som jobbar med att dokumentera restaurering av älvar och mindre vattenflöden här i v-botten.

Edit: Ser att jag inte skrev att kompisen dokumenterar med film som filmare. Kanske skall förtydliga det :slight_smile:

1 gillning

Då får vi hoppas att din omgivning fylls av vindkraftverk, sen kan vi ta en diskussion om hur trevligt det är :slightly_smiling_face:

:heart_hands: utfyllnad

Kul.
Mitt sista sommarjobb jag hade återställde vi lekbottnar från Hällnäs upp till Sorsele för Vindelälvens fiskeråds räkning (inom projektet EU-life). Även jobbat någon månad i smoltfällan strax uppströms Stornorrfors

2 gillningar

Huspriserna gynnas generellt inte direkt av närliggande vindkraft.

Gäller det vindkraftverk ute i havet också? :slight_smile:

Husbåt :laughing:

Då är de förhoppningsvis inte närliggande längre. :wink: