Nu ökar drivmedelspriserna

Europa är för beroende av rysk gas dessvärre – det finns så många opportunister som inte är sena på att plocka politiska poäng på höga el- och drivmedelskostnader.

1 gillning

Det är ju jättebra att peka på hur dålig politik ligger bakom de skenande priserna.
Förhoppningsvis kommer folk ihåg det i höst.

Och du tror att priserna kommer bli helt annorlunda med en annan regeringen. Har inte för höga förhoppningar om det skulle jag säga.

5 gillningar

Fast det är ju inte dålig politik. Anledningen att Sverige har så höga priser på drivmedel är att vi blandar i förnyelsebar sörja. Det vill säga vi gör precis det som alla nu måste göra – minska på fosilberoendet från ryssland.

Skattemässigt ligger vi någonstans i europeiskt genomsnitt, där våra grannländer ligger högre.

2 gillningar

Fast såvitt jag vet finns det inget krav från EU på 30,5% dyr sörja i dieseln🤔

Nej men det lär väl vara precis det som kommer nu när man skall minska Ryssörjan i brygden.

4 gillningar

Måste det vara ett krav för att Sverige ska ta initiativ?

Undrar om omställningen att inte använda Rysslands naturtillgångar är bestående eller bara en del i sanktionerna?

Nope!

Men det höjer redan höga dieselpriser.

Vem har sagt att miljövänligare skulle vara billigare? Jag är beredd att betala det priset. Är inte du?

Det återstår att se. Ryssland står väl för ungefär 30 procent av oljan. Med dagens priser så gissar jag att skifferoljan vädrar morgonluft. Sen får vi väl se hur mycket övriga oljeproducenten kommer att öka utbudet.

Det handlar inte om min eller din nöjeskörning. Det handlar om hårt ansträngda företagare.

Har för övrigt för mig att det är en hel del palmolja i reduktionssörjan. Hur miljövänligt är det?

Har jag inte sagt heller och varför skulle företagare vara undantagna från att bidra. Dom får höja priset på sina tjänster.

Just nu är vi på väg rakt mot en lågkonjunktur som är av rang.

Det finns andra länder som kan leverera gas. Riskabelt för Sverige att bygga nordstream 2 i Östersjön för att förse andra länder i Europa.

Inte Sverige som bygger Nord stream 2

1 gillning

Det är på svensk vatten.


Nja, det är på internationellt vatten men i Sveriges ekonomiska zon.

4 gillningar