Nu ökar drivmedelspriserna

Nej, vi ligger inte i europeiskt genomsnitt.

Det är ju jättebra om vi kan använda förnyelsebar sörja, men då kanske man inte ska ha samma skatt på den som den gamla sörjan.

Ja, elda på inflationen ännu mer är ju nyttigt för samhället…

Men tur att bolånet minskar i värde iaf.

Om man bortser från att många människor lever på en begränsad budget så är det naturligtvis inget problem.

Inflation är något som vi inte heller behöver bry oss om ?

Tänk ni vill båda äta kakan och behålla den. Så intressant att det finns sådan kunskap här på hur Sverige och dess ekonomi skall skötas. Varför fixar ni inte det då?

Förlorade skatteintäkter som finansierar våran välfärd behöver vi inte bry oss om?

Det har lagts ett förslag om att tillfälligt sänka skatten med 5 kronor för diesel och 4 kronor för bensin.

Man behöver inte särskilt mycket samhällskunskap för att förstå att hög inflation är dåligt.

Jag gör vad jag kan varje gång det är val, tyvärr hjälper det inte alltid.

1 gillning

Så du anser att vi plötsligt skall lägga betydligt mer i skatter för att finansiera välfärden?

Intäkter som skapas per automatik pga höjda oljepriser?

Jag ger upp, det är ingen idé att försöka diskutera dessa frågor med dig🤷🏻‍♂️

Finns det folk som lever på begränsad budget? Huuujedamej!

EU-genomsnitt. 7 länder har högre dieselskatt än oss.

Det var väl ett utspel från Moderaterna och bara tillfälligt. Det är alltid lätt att lägga förslag i opposition.
Jag är grunden inte emot att på något sätt se över priserna (skatterna) på drivmedel och el.
Men det jag tycker är intressant är att hur dessa skattebortfall skall finansieras och det gäller att inte göra förhastade ändringar. Vi är ju ett rikt land och borde under korta perioder klara dessa svängningar.

Nej det är du som drar den slutsatsen.

Hur ser det ut med övriga skatter/avgifter ?

Det som är så kul med er M att ni klagar på att S ger för mycket bidrag, att vi lever i ett bidragssamhälle. Nu plötsligt går det bra att ge bidrag för att du ska ha råd att åka bil. Hyckleri på hög nivå.

Du ger upp för att jag inte håller med? Bra att du inte är politiker och säger detta när du ska debattera.

Du förstår att energipriser är kopplade till allting hoppas jag? Det handlar inte om någons nöjeskörning. Mat, kläder, allt kommer bli betydligt dyrare om det här håller i sig.
Med arbetslöshet och lågkonjunktur som följd, var ska skattepengarna komma ifrån då?

1 gillning

Den är ju svår, vi behöver skatteintäkterna men pushar samtidigt för att lämna oljeberoendet. För staten, precis som för privatpersoner, borde lösningen vara att minska utgifterna och inte alltid att öka skatterna. Skulle vara intressant att testa det någon gång :blush:

4 gillningar

Och som jag skrev är jag beredd att betala högre pris för att företag inte ska gå under. Spelar ingen roll egentligen varifrån pengarna kommer om det är direkt från mig eller lägre skatt. Jag skulle föredra att det inte är lägre skatt utan det är dom som konsumerar mest som betalar.

Den här sidan är bra.

Statsobligationer :slight_smile: