Nu blev jag riktigt sur

Upptäckte att jag har vissa störninga på Allente. Jag kan se kanalerna men inte menyerna. För mig innebär det framförallt att jag inte kan se vilken kanal som visar vad och inte heller spela in annat än momentant.

Tänkt att det är något tillfälligt fel. Igår ringde en tjomme från Allente och sa att de har störningar och frågade om jag var drabbad? När jag svarade jakande så sa han att jag har en gammal box och att det kan bero på det. Dessutom hade de extra special price på en ny box.

Jag blev helt galen och sa att samtalet föranleddes av att Allente har störningar och att det då är busfräckt att försöka sälja på kunder nya boxar. En del förstärkningsord kan ha använts.

Det är ju så att man misstänker att det är medvetna störningar..:thinking::rage:

3 gillningar

Morsan och farsan har allente. Mycket problem med dem. Pappa är lite dement och när han inte kan se skidåkningen så blir det inte så munter där hemma.

Deras box fick de när de flyttade in 2022.

Är det iptv/fiber eller parabol som dina föräldrar har?

Det kommer ur väggen i hyreshuset på Kvartsvägen, Carlshem. Det är Heimstaden. Kanske iptv, jag tror inte att Heimstaden har egn parabol till det. Men man vet ju inte.

Då är det IPTV, det är ju rätt vanligt tyvärr med iptv bekymmer. Består ofta av bristfälligt installerade keystone kontakter i patchpanel och i själva uttagen i lägenheterna.
Eftersom riktigt iptv använder multicast så finns det ingen felkorrigering och felen uppenbarar sig rätt snabbt.
Sen kan det vara andra fel också, box etc. En felanmälan skadar inte :slight_smile:.

1 gillning

Jobbade sent ikväll och gick lite sliten till cykelrummet för att cykla hemåt. Upptäcker då att cykeln är borta, trots att den stod låst i ett låst cykelrum.

Har en AirTag i ramen och kunde lokalisera den till en annan stadsdel. Ringer 114 14 och promenerar till adressen där cykeln finns. När jag kommer fram får jag ny kontakt med cykeln när jag står i ena hörnet av lägenhetshuset, men bara tillräckligt för att den ska uppdatera tiden när den senast hade kontakt.

Polisen skickar en patrull som ber Securitas komma med en nyckel till porten och vi söker igenom cykelrum och källarförråd utan framgång. Cykeln är alltså i en lägenhet.

Går runt i trapphuset utan att få ny kontakt med cykeln och det går inte att avgöra vilken av de sex lägenheterna cykeln finns i.

Polisen gjorde vad de kunde så det kändes snopet att åka hem tomhänt när man var så nära.

Surt också på en rätt dyr elcykel. :slightly_frowning_face:

1 gillning

på’t igen ba , ja skulle upprepa tills ja hitta den !

1 gillning

Då får bevaka den där adressen på ett eller annat sätt. Jag skulle inte ge mig.

1 gillning

Kommer så klart hålla koll och se om cykeln rör på sig framöver. Risk dock att tjuven upptäcker AirTag (spårningsnotiser) och tar bort den från cykeln...

Sen är frågan hur mycket jobb man ska lägga på detta och låta cykeltjuven också bli en energitjuv. Men också surt om cykelstöld ska löna sig ostraffat.

Riktigt surt Marges,

Kristoffer Appelquist (komikern) hade likande upplevelse som han delade med sig i
sin podd "Kompaniet". Det tog en stund för alla parter för att han skulle få tillbaka
den tyvärr.

Men hoppas det går bättre/snabbare för dig.

1 gillning

Riktigt trist.
Jag har funderat på sån här tracker istället. Men inte till ordinarie pris. För dyrt för det.

Trist att den inte connectade till din telefon. Måste varit kanske tjocka väggar som stör.

1 gillning

Uppdatering, cykeln åter i min ägo! :slight_smile: :partying_face:

Tittade i Hitta-appen under morgonen och bestämde mig för att åka tillbaka och titta i dagsljus. Fick fortfarande ingen signal från AirTagen i cykeln när jag gick runt huset där appen indikerade att den skulle vara. Gick då lite längre från huset för att se om det skulle ge bättre signalstyrka in mot huset.

Det visade sig då att cykeln stod utanför ett grannhus (även om signalen fick det att se ut som att var inne i huset jag och polisen sökte genom trapphus och källare på i går kväll). Mitt lås var dock borta och ersatt med ett annat lås.

Ringde polisen som skulle skicka en patrull till platsen. Fick vänta kvar på plats under ca 1,5 timme. Efter en timme kommer en person som ser lite "skum" ut och går i riktning mot cykelstället där min cykel står parkerad. Går då lite diskret och ställer mig framför min cykel, varpå han viker av och går en bit bort och stannar till. Efter en stund går han tillbaka mot mig och stannar vid en bänk i närheten och börjar titta i sin ryggsäck samtidigt som han iakttar mig. Då ringer polisen upp mig och den skumma figuren verkar förstå vad samtalet handlar om och avviker från platsen.

Efter att jag pratat med polisen kommer en person som jobbar i hyresvärdens kontor i huset och han berättade då att han sett den här personen cykla på just denna cykel igår och tänkt tanken hur han haft råd med en så fin cykel.

Grannhuset, där tjuven kom ut ifrån, är kommunens hus där man tydligen placerar missbrukare.

Hur som helst kom till slut en trevlig polispatrull som fick mina vittnesuppgifter, sedan kapade de upp låset med vinkelslip och lämnade det som en souvenir till tjuven. :slight_smile:

Frågan som återstår är nu bara vad man ska köpa för nytt lås?

13 gillningar

Låter som det är säkrare att förvara cykeln i ett cykelförråd eller i lägenheten framöver. Tråkigt med folk som inte kan låta andras grejer vara i fred. :poop:

Cykeln stod låst i ett låst cykelförråd på jobbet. Dock delas förrådet med övriga hyresgäster, så det är inte bara kollegor som har tillgång till det. Tyvärr saknar också cykelrummet möjlighet att låsa fast cykeln i något.

Tyvärr så spelar det ingen roll vilket lås du har.

Nej, det är väl så. Blev ett liknande bygellås som jag hade, viktiga är väl att det är godkänt av försäkringsbolag. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ha mer än ett lås. Cykellås har jag för mig är godkända vid klass 2. hoppa upp till klass 3 som är för mopeder och MC.. Men helt skyddad blir man aldrig. Kul att cykeln kom tillbaka.

Risken är väl större att tjuvarna börjar lära sig att leta efter airtags. Bättre då med en dold gps. men allt sånt kostar

Lås hindrar ingen utan det handlar om hur lång tid det tar beroende på lås kvalité.

1 gillning

Cykelförsäljaren jag köpte nytt lås av i går var lite inne på samma sak. Låsklassen handlar mest om hur lång tid det tar att forcera och att ha flera lås också är en strategi som gör att det tar längre tid och blir besvärligare för tjuven. Tjuven hade satt ett nytt ganska kraftigt bygellås på cykeln, men det var snabbt gjort för polisen att kapa upp det med en batteridriven vinkelslip.

Blev ett nytt bygellås av liknande typ som jag hade. Fler lås gör ju att det blir bökigare att använda cykeln. Kommer i fortsättningen låsa fast cykeln i cykelstället utanför kontoret istället. Då behöver tjuven vara ganska publik när låset forceras.

AirTag är absolut inte perfekt för ändamålet, men för priset tror jag att det är svårslaget. Misstänker att de flesta cykelstölder utförs av missbrukare och de kanske inte har riktigt samma rutin på AirTags (än). Han som snodde min cykel hade nog ingen iPhone i alla fall, annars borde han väl ha fått en notis om att han var spårad?

1 gillning

Där fick jag en köpide :slight_smile: