Fick tillbaka sin elcykel tack vare en AirTag

Från sajten:
image

AirTag är en fantastisk liten pryl för den slarvige men den kan även leta reda på stulna saker som vår forummedlems elcykel.

Vår forummedlem Marges jobbade sent en kväll och när det var dags att cykla hem gick han ned till det gemensamma cykelrummet och möttes av det ingen vill vara med om – någon har stulit cykeln. Eftersom cykelstölder är vanligt så hade Marges petat in en AirTag i ramen på sin cykel och kunde snabbt lokalisera den i en annan stadsdel. Medans han promenerar till platsen där den befinner sig så ringer han polisen. Väl framme så får han ny kontakt med sin AirTag som ligger dold i ramen till cykeln och polisen skickar en patrull som i sin tur ber Securitas att komma med nyckel till porten där cykeln ser ut att befinna sig.

Tillsammans med polisen går de runt i trapphuset men det går inte att avgöra i vilken lägenhet cykeln befinner sig i och den finns inte heller i cykel- eller källarförrådet så sökandet fick avbrytas. Dagen efter tar Marges en ny titt i Hitta-appen och beslutar sig för att ta en titt i samma område i dagsljus och får en ny ping att cykeln står parkerad utanför ett grannhus. Väl på plats så står cykeln där och Marges lås hade bytts ut mot ett nytt och han bestämde sig då för att ringa polisen igen och de skulle skicka ut en patrull till platsen. När Marges hade väntat i ungefär en timme så ser han en suspekt person som går mot cykelstället där hans cykel står men Marges ställer sig bredvid cykeln och personen går då bort en bit för att sedan stanna vid en bänk i närheten. Marges får då ett samtal från polisen och tar upp sin telefon och cykeltjuven inser då att det är dags att avvika från platsen.

När polispatrullen väl var på plats så tog de vittnesuppgifter och kapade upp det gamla låset med vinkelslip och lämnade kvar det som en fin souvenir till cykeltjuven. Vi på Teknikveckan valde att belysa detta då det finns alldeles för få solskenshistorier kring stölder och har du en cykel du är rädd om kan det vara en väldigt billig försäkring att placera en AirTag dold på din cykel. Men vi är otroligt glada för Marges skull och han vill ha bra tips på ett nytt lås då förra tjuven fick bort det från cykeln så har ni ett bra tips så se till att lämna en kommentar.

Har du dålig koll på hur AirTag fungerar så kan du ta en titt på vår videorecension av AirTag nedan.

Billigast pris på AirTag:

15 gillningar

:mechanical_arm::clap:t2:

1 gillning

Synd att de inte klapp tjuven också, det hade varit pricken över i:et.

3 gillningar

Härlig historia! Det gjorde min dag!

Men visst får tjuven i detta fall en notis i sin telefon att en AirTag "förföljer" honom? Vill minnas att det skulle implementeras på Android också men kanske inte skett än?

3 gillningar

varningen kommer efter 2-3 dagar minns inte timmarna exakt , men har för mig de va om man har varit nära den i 3 dagar

Jag fick tillbaka min båt tack vare min AirTag. Snoddes i Mälaren och när jag insåg det så kunde jag se att båten var i Trosa. Med hjälp av Polisen så snodde vi tillbaka den genom att ta loss lite brädor från bryggan som låset satt runt.
Polisen tyckte först att jag kunde väl ta med en egen vinkelslip och hämta båten i Trosa hamn mitt i natten. Men jag var inte jättesugen på att kapa loss en båt där i hamnen utan Polisens närvaro.

7 gillningar

Jag tror att notiserna om att en AirTag följer dig kommer mycket snabbare än så efter att AirTagen separerats från sin ägare och konstaterats röra sig med dig.

Tre dagar är tiden en del rapporterat att det tar innan AirTagen börjar pipa spontant, utan att man aktiverat det manuellt via notiserna.

Apple anger inte tiderna utan nämner bara ”over time”, ”for a period of time”. Det kan ju vara sånt som justeras i firmware-uppgraderingarna till AirTag som kommer ibland, senast nu i veckan.

2 gillningar

Jag tror på det här låset. Hiplok Bygellås D1000 U-Lock. Sk tydligen vara väldigt motståndskraftigt mot tex vinkelslip.

Men jag är inte den som klarar trycket, beställer ett fyrpack :money_with_wings:

Väldigt glad att den här historien slutade lyckligt. Även jag har gömt en AirTag på min cykel, just på grund av denna anledning.

Värt att ha i åtanke dock, är att man själv som privatperson inte hur som helst får ta tillbaka egendom som blivit stulen. Man har ofta upp till 24 timmar på sig, därefter kan man riskera att bli åtalad för ett brott kallat självtäkt. Marges gjorde alltså rätt i det här fallet och kontaktade polisen.

2 gillningar