Nu blev jag riktigt glad!

Ajax som jag kör som hemlarm släppte stöd för Yale idag :partying_face:

5 gillningar

Vill också köra Ajax, men inköpet är för stort för att uppnå likvärdigt av vad jag har via Verisure (två brandvarnare, 2 kameror, 3 dörrsensorer, två läckage sensorer).

Ville nog bara säga att jag är lite avis, trevlig fredag på dig!

1 gillning

Sedan nästan 20 år har jag för högt blodtryck. Att det är för högt och varit stigande beror såklart på övervikt och för lite träning(även om det upptäcktes när jag tränade inför maraton och sprang över 150 km i månaden). Men läkevetenskapen har kliat sig i huvudet över varför inga mediciner biter på mig som på normala personer. Att ett visst piller inte biter på vissa människor är helt normal, om än svårförklarligt ibland, men att alla mediciner bara har begränsad effekt kan man inte förklara. Jag tror att jag har provat alla mediciner som finns i Sverige i olika kombinationer.

Men de senaste 2-3åren har en kombination av piller kunnat pressa ned blodtrycket till rimliga nivåer(en del skulle ligga hemma och ha panik om de hade vad jag hade under den här "goda" perioden😁) från alarmerandes höga. Men där fastnade blodtrycket. Då blev det operation.

Effekten av operation märks normalt inom 3 månader. Ibland 6 och i undantagsfall 9 månader. I extrema undantagsfall kan det ta ca 12 månader innan effekt märks. Ja ni fattar, hos mig tog det 12 månader. Men blodtrycket sjönk bara motsvarande den nedre decilen(lägsta 10 procenten) bland opererade, på ett ungefär. Men sammantaget började jag ändå få hyfsade värden. En ytterligare justering av mediciner gjordes och idag, fyra månader efter den senaste justeringen av mediciner var jag på återbesök. Inför det har jag kört en 24-timmarsmätning(min typ tionde) och ett ultraljud på hjärtat(mitt fjärde).

Och, tada... Blodtrycket är nu nere på "normala" nivåer..:partying_face:. Normala inom cituationstecken då det ligger ganska tung medicinering bakom. Det är jag riktigt glad för.

16 gillningar

Är det så klart? Jag känner människor som definitivt inte är överviktiga, träning är nog iofs obefintlig, men ändå har problem med högt blodtryck.

Är ärftliga faktorer inte en vanlig orsak till högt blodtryck?

Det finns flera orsaker. Men övervikt och lite träning finns som en bidragande orsak. Så ordet såklart är nog för starkt. Ärftliga faktorer är nog större som du skriver.

1 gillning

Ps. Det började ju stiga när jag inte var överviktig och var maratontränad.

1 gillning

Skönt att det äntligen löst sig.

Jag har ju hållit på under våren och sommaren och trimmat in medicinerna men förutom en massa blodprov för att hålla koll på eventuella bieffekter har det varit en smidig process. Sen tyckte jag att det var spännande att lära sig att alla blodtrycksmediciner i princip har lika stor effekt och det bara handlar om kombinationer (därav får jag äta tre).

Har någon gett dig biverkningar? En jag fick gjorde att jag fick kraftig muskelvärk. Hustun var borta med den lille i huset i 4 veckor och. i tre av dessa "frihetsveckor" hade jag otroligt ont. Kunde knappt sova, inte sitta still och kolla på TV etc. Dock gick det hyfsat att jobba, fick resa mig upp då och då på möten dock. Hann inte gå till läkaren förrän dagarna innan hustrun kom hem, värken försvann på 36 timmar efter att de satt ut det nya pillret. Har aldrig berättat om det för hustrun. Ja, inte för någon utöver läkaren.

1 gillning

Mycket lite biverkningar som tur är. Lite initialt när jag börjat med de olika medicinerna. Det var en som gav mig lite muskelvärk i någon vecka (absolut inte kraftig dock) och sen försvann det. En annan gav mig lite svullna anklar under ett par veckor men sen gick det ner, däremot tror jag att mina fötter fortfarande generellt sätt är varmare än förut, men det är ju en biverkning som är rätt lätt att leva med.

VI klarade oss igenom Milton med blotta förskräckelsen. Vi var aldrig utsatta för mer än en ”normal” svensk höststorm. Nu återstår bara att se hur lägenheten klarat sig.

Och skönt att se att flygplatsen i Fort Lauredale är igång. Då finns det alternativ till att ta sig hem om vår huvudflygplats i Fort Myers inte kommer igång.

7 gillningar

Om man vill följa rapporteringen från Sverige, har du någon bra länk/källa?

Reddit!

1 gillning

https://weather.com/ borde fungera

1 gillning

Skönt att ni var så pass långt söderut. Mina svärföräldrar har en lägenhet på Longboat Key, som tur var är dom själva kvar i New Hampshire men jag har inte hört något än på morgonen hur det gick med fastigheten.

1 gillning

Vi hade några investerare på båten idag.

Jag presenterade om mina smarta hem lösningar. Båda två är ingenjörer i grunden och hade koll på både knx och zigbee och otroligt nog blev genast intresserad och vill se en business plan från lilla mig.

Håller på att med det sista i huset jag gjort nyligen, och nu är kunden nöjd.

Framtiden är ljus, även om det är mörkt i Sverige.

14 gillningar

Kul! Säg till när vi kör igång. :wink:

1 gillning

Tillbaka i Cape Coral. I princip inga skador utom ett strömavbrott som är avhjälpt.

Ser ut som att de flesta grannarna också evakuerade

12 gillningar

Kul!
Hur gick det med SupercarBlondie förresten?

Whoop whoop, ladd-stolpar på G upp på kontoret :star_struck:
nu kan vintern komma.. hehe

1 gillning

Vi har några laddplatser i vårt garage, men så trångt i garaget så står aldrig där just därför, så står ute utan laddbox istället :sweat_smile: