Nätverksproblem

Beror hur vi tittar på det :wink:
Jag sitter i andra änden och våningen av 120 m² och har 4.54 ms i svarstid

(Kom på att jag streamade musik samtidigt)

På tal om nätverk. AIS här i Thailand har en rätt smutt funktion som jag inte sett tidigare. Jag kan ändra om upload/download hastigheterna beroende på vad jag är ute efter.
Standard 500/500. Overdrive Download 1000/50. Overdrive Upload 50/1000. Allt via en enkel hemsida. Det ändras på sekunden dessutom!


4 gillningar

Kolla så att du är på rätt frekvensband. 2,4GHz nätet är som regel överbefolkat om man bor i lägenhet eller annat tätbebyggt område. 5GHz har mycket bättre prestanda men kortare räckvidd.
Bäst är om man ser till att de olika frekvensbanden har olika ssid. Då slipper man problem med att vissa enheter inte ”växlar upp” till 5GHz.
På 2,4GHz ska man bara ha IoT medans allt annat ska gå på 5GHz eller kabel.

Man kan ju själv ej välja band med Google Wi-Fi så vitt jag förstår? :confused:

RF Scan finns inte? På App Store

Får inte mitt WiFi att fungera optimalt genom betongväggarna. Funderar lite på TP-Link Deco X60 med 3 puckar. Måste man ha en separat router till dessa? Måste de vara trådbundna, eller är det bara en fördel om de är det? Någon som kör detta kit? Eller som vanligt, några andra bra förslag.

Har recenserat Deco innan inte just det mesh-systemet som du länkar men du behöver ingen extra router. Direkt från fiberboxen kopplade jag in en Deco som blir router och sen placerar du ut de andra i hemmet. De har en bra och pedagogisk app så är nästan omöjligt att inte lyckas.

Just nu kör jag orbis mesh och är för det mesta nöjd, problemet är att man inte alltid hoppar över med sin enhet på den närmaste mesh-enheten så man får slå av och på wifi. Men händer väldigt sällan men tillräckligt ofta för att jag har reagerat på det.

Jag fick en annan tanke då det verkar som om iPad & iPhone funkar betydligt bättre än den stationära datorn vi har problem med. Kan det vara det inbyggda wifi kortet som är av sämre kvalité? Kanske finns något bättre att stoppa i datorn som funkar bättre?

Oj där förlorade du mig, då jag kör med det som Apple har valt för mig (har ju inget val). Men så kan det ju absolut vara om det bara är datorn som har sämre wifi! Kan du inte köra den med kabel annars då?

Kabel är ju alltid bäst men gör allt vad jag kan för att slippa dra då det är grymt omständigt till det rummet.

1 gillning

Testa att lägga en kabel på golvet i några dagar för att se om det blir stabilt då. Så har du uteslutit datorns Wi-Fi iaf.

2 gillningar

Har gjort detta tidigare och då fungerar det som det ska. Den visar full spruta på WiFi indikatorn i datorn men ändå är det ryckigt mellan varven. En teori är att det går sämre när flera runt om kring i grannlägenheterna surfar och att det stör vårt WiFi nät men det vet jag inte om det kan stämma. Uppkopplingen är 250 mbit så det ska ju funka med råge till vanlig surf.

Se till att köra på 5GHz-nätverket. 2,4GHz är utsatt för mycket störningar av grannar då det är stora överlapp mellan kanalerna på den frekvensen.
Sitter antennerna direkt på kortet på datorn eller har du en kabel mellan själva antennerna och kortet?
Jag har själv en stationär dator som för närvarande kör med trådlöst kort. Sätter jag antennerna direkt på kortet får jag värdelös mottagning men kör jag med dem inkopplade med en kabel mellan kort och antenner så att jag får upp dem på skrivbordet så fungerar det bra.

Vi kör på 5 GHz bandet och har testat med både antenn på kortet och separat. Kollade lite på ett modernare kort men tyvärr så är datorn en av de mindre typerna så det ser inte ut som om det finns några kortplatser att tillgå. Det verkar som om WiFi anslutningen sitter i moderkortet. Jag antar att dessa WiFi donglar man sätter i USB urtaget inte är några direkta höjdare.

Tänk på att 5Ghz-nätet har betydligt sämre räckvidd än 2,4 så är datorn långt ifrån routern så påverkar det också.

Har blandad erfarenhet av USB-nätverkskabel men det som kan funka där är att sätta den i en USB-hub eller förlängningskabel. Som @Marcus_Attefors skriver så är det dålig räckvidd på 5GHz så om datorn är i vägen för signalen kan det ställa till det.
Har inte du ett meshnätverk idag eller kommer jag ihåg fel?

Har du mätt vad du får för hastighet med telefonen på samma ställe som antennerna på nätverkskortet?

Testade nu och då låg både lur och dator på ca 3 mbit. Startade om routern, ändrade till 2,4 GHz på datorn och nu rullar det på runt 70 Mbit vilket är acceptabelt tycker jag då det känns helt ok. Kör ett tag och kollar hastigheten med jämna mellanrum.

1 gillning

Då var det klart, det blir kabeldragning till helgen.

6 gillningar