Bästa Mesh-nätverk 2020?

Komplett.se säljer Tp-link Deco X60 för 2990:- är detta ett vettigt köp tro?

Absolut, köp.

Tp-link Deco är det konsument-mesh-system som har bäst app för att ställa in. Övriga detaljer i Mesh-nätverk brukar inte spela så stor roll. Sladd mellan enheterna är alltid bäst för övrigt :slight_smile:

Jo det lutar åt det speciellt när fru kan tänka sig att slanta upp för en gångs skull… :wink:
Fråga, eftersom dom saknar flera wan-portar måste jag ha en switch då så jag kan koppla in MAC Mini, Nas & Trådfri hubben?

Du menar nog LAN-portar, ja, bara koppla en switch bakom.

Du kan ju också ta en titt på min Tradera-auktion om du vill ha Mesh-nätverk med flera LAN-portar (WAN-porten används för att ansluta kabeln från ditt inkommande internet).

Just det fel av mig, LAN inte WAN för b**eln… :wink:

1 gillning

Varför säljer du @Esse ?

Behövde 5 accesspunkter i det här huset och då blev Orbi för dyrt för en fattig kulturarbetare som mig själv.

1 gillning

En tanke som slog mig borde inte ett Ubiquiti router + UniFi 6 Lite för samma pengar göra ett bättre jobb plus att det är lätt att bygga ut efterhand som behovet ökar?

På den frågan är svaret alltid ja!

Inga problem att bygga ut Deco heller, bara köpa enheter och koppla upp på befintligt mesh-nät, 2-3 tryck i appen så är det klart.

Jo det har jag förstått att det går att bygga ut så klart dock så skulle jag önska ett system där jag kan gömma undan så mycket prylar som möjligt och slippa ha massa “hubbar” som ska placeras ut i lägenheten hade ju varit gött att slippa. Tänker dold Router med nätverkskabel till en accesspunkt i taket är ju både stilrent och enklare att montera.

Mina Decos syns inte öht, det är bara att gömma grejerna, inte så avancerat. :slight_smile:

1 gillning

Alla Mesh-nätverk har samma princip ur det hänseendet, där du behöver Deco-enheter kommer du behöva UniFi 6 Lite-enheter i stället. Men visst - bara det att UniFi faktiskt har skruvhål i sina till skillnad mot övriga som verkar vilja att vi skall sätta dem på någon bänk eller fönsterkant någonstans - är ju en fördel till Ubiquiti.

Samma här, en står i sideboarden, en står i en garderob där nära där fiberuttaget sitter.
Om man måste ha dem framme ser de inte anskrämliga ut. En AP i taket ser väldigt kontorigt ut.
Finns ju vägg/takfästen på amazon för Deco om man prompt vill ha dem i taket.

1 gillning

En nackdel är väl att de inte har PoE så att man måste ha el där de ska stå? Fördelen med UniFi är att det räcker med en nätverkskabel – och i vår lägenhet har vi dumt nog ingen el i närheten av flera av nätverksuttagen.

Segt värre. Jo el måste de ha, men bara huvudpucken behöver nätverkskabel

1 gillning

13 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Nätverksproblem