Nätverksproblem

Kabel är svårslaget. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är ett klokt beslut, allt som inte ska flyttas runt (stationära enheter) bör ha ethernet kabel i möjligaste mån. Det gör att man avlastar wifi’t till förmån för mobila enheter.

Jo jag vet, bara inte så enkelt att få in en kabel i detta rum på ett snyggt sätt men så får det bli.

Kollar lite på kabel och tänkte gå på en 20 meters Cat6. Något att tänka på vad det gäller utförande/kvalité? Finns ju i lite olika prisklasser, inga stora slantar men kanske dumt att ta den billigaste när man ändå får lägga ner lite jobb på att få dit den.

Inga större åsikter om märke odyl. Nätverkskabel är inte direkt raketforskning.
Om du ska kontaktera den själv eller dra den till ett nätverksuttag så tänk på att köpa en installationskabel. De färdiga kablarna som man kan köpa brukar vara jobbiga och kontaktera pga skärmning och trampskydd.
Kjell säljer installationskabel som är bra.

Jag ska köpa en färdig som jag drar från en switch till datorn. Men det finns ju lite olika typer men det kanske inte är så noga till vanligt surfande.

Här har du en bra kabel!

1 gillning

Som tur var hade de inga 20 meters. :joy::joy::joy: Kan inte Telia sponsra mig med en? :joy::joy:

1 gillning

Hämta en Cat6 UTP 20m för 300 hos Kjell.

2 gillningar

Standard cat 6 ger dig 10 gigabit om kabeln är kortare än 55m.

1 gillning

Har bara 250 Mbit så en Cat6 är väl skapligt framtidssäker.

Om ni vill få mycket nätverk för pengarna så säljer Elgiganten nu Netgear Orbi RK53s (router RKR50v2 + två satelliter RKS50v2) för 2.996,-!
Har du dessutom turen att bo i Växjö, Karlskrona, Södertälje eller Umeå så hittar man detta system på Outlet-avdelningen för 2.247,-. Helt enkelt skitbilligt!

1 gillning

mycket nätverkstrul för pengarna menar du?.

3 gillningar

Njae, det håller jag inte med om. Har du haft problem med dina?

nixpix. Orbi är total förbjudet hemma hos mig.

Så fort det är Mesh så vet man det kommer strula.

Netgear generellt är struliga och Orbi snäppet värre.

1 gillning

Damnright.
Och just mesh ska man undvika in i det sista.

1 gillning

Då är väl jag och ganska många tusen andra Orbi-användare undantaget som bekräftar regeln…

Jag läste en miljard recensioner innan jag köpte mitt system förra sommaren. Testade först ett Deco M9 men det blev för dålig prestanda, så det stod till slut mellan Ubiquiti och Orbi. Har länge varit skeptisk till Netgear, men det fungerar mycket bra måste jag säga. Intressant att se vad @Marcus_Attefors skriver i sin recension när den väl kommer. Ubiquiti är kanske snäppet bättre, men att dra kabel när det inte behövs känns bara meningslöst.

Det är bara att googla. Ett exempel i mängden är Netgear Orbi Review: The Mesh Router to Beat | Tom's Guide

:slight_smile:

Hur många är ni i ert hushåll?

3 personer.
Just nu 24 enheter i nätet.