Nätverksproblem

Ni som kan det här… jag HATAR att pilla med det, med av just den anledningen att jag ALDRIG får rätt på det.

Har idag 600/50 ifrån Comhem, deras router C1 (bryggad, vet ej varför, läste bara att man skulle göra det) + 2st Google Wi-Fi. Comhems nätverk (ssid både 2.4 och 5 är disablat). Kör eget nätverk via Google puckarna. Kollar jag nätverket via Google Wi-Fi får jag 600/50. Men de kollar väl bara mellan routrarna eller ngt sådant?? Kollar jag med telefonen 1m från Googles huvudpuck via Bredbandsbolaget så ser ni skillnaden. Extrem skillnad från Googles mätning men även extrem stor skillnad mellan mätningarna sins emellan, enbart ett par sekunder emellan.

Varför blir det så här??? Af ska jag göra för att få snabbt stabilt trådlöst nät… suck.

Jag tror att Google Wi-Fi kollar hastigheten mot nätet. Att det går långsammare med din telefon är väl för att WIFI helt enkelt kan ha lång svarstid. Jag får upp 30 ms från Bredbandskollen på min mobil (sitter i garaget en bit från sändaren) medan jag får 1,88 via ethernet på datorn.

Japp exakt så är det, är samma sak i min Orbi-app.

Syftade på hastigheten, ej svarstiden. Är ju sjuk skillnad!! Ibland tom buffrar youtube, det ska f*n inte göra med 600/50??? Spex ej med Google väl?? Mkt strul ibland med tex buffrande och skit. Tycker det borde gå som smör…

Alltså 43 Mbit/s skall inte leda till några buffringar alls :slight_smile: Det fanns en tid för inte så längesedan som folk satt på max10 Mbit/s (teoretiska) och var glada som få.

När du mäter från mobilen, hur nära sändarna är du då? Och är du säker på att den är kopplad till just den sändaren du är närmast.

Problemet med Mesh-nätverk är att enheterna tenderar till att hänga kvar alldeles för länge och det blir mest uppenbart med telefonen, det kan vara så att du är ansluten till den som är betydligt längre bort men den släpper inte för att du fortfarande har mottagning, om än ganska dålig.

Ja du. Jag har ingen aning. Kan inte nätverk :joy:

Tycker dock 43 låter väldigt lågt. Hur långt är det mellan puckarna?

Kör jag ett test från min meshlösning mot internet får jag härliga hastigheter som jag får med kabel. Kör jag speedtest på min iPhone halveras det.

Ok vi gör så här i stället. Hur stort bor du och vad det är det för typ av väggar?

Vi har endast 90-kvadrat fördelat på två våningar plus 40 kvadratmeter källare och det krävs 3 Mesh-enheter för att det skall fungera och då dör anslutningen totalt om vi springer ner från övervåningen till markplan om mobilen är ansluten över 5 GHz då får vi aktivt stänga av och på Wifi tyvärr. Detta då vårt bjälklager och bärande väggar är byggd i ett stenmaterial som antagligen skulle klara tredje världskriget.

Inga särskilda inställningar gjorde i enheten du mätt med? T.ex. DNS, VPN eller liknande? :thinking:

Vill minnas att någon kunnig människa här på forumen påpekade att just det där med att ”hänga kvar” är ett mycket vanligt problem när det gäller iPhone.

Tips!
Nästa gång slå av Wi-Fi på telefonen slå på det igen och gör om testet.

Jag tror det var någon iPhone-användare som påstod det, jag upplever samma problem med Android. Wi-Fi-standarden är så fruktansvärt korkad.

Nu blev det så här. Svarar på resten av frågorna om en stund. 1.5åringen kräver min tid haha

Det stärker min tes att du nog behöver någon enhet till samt tänka på att manuellt byta om det buffrar när du tittar på Teknikveckans YouTube.

2 gillningar

Det är så otroligt många parametrar som spelar in. Allt från vilken kabel du har mellan ap och router till vilket band du ligger på.

Börja kolla hårdvara, sen kolla kanalerna så att det är hyfsat fritt på dem. Därefter kan vi börja felsöka.

¯_(ツ)_/¯

Kolla kanalerna ?
Finns det något annat sätt än Wi-Fi analyzer för att kontrollera om det är kanalerna som ”bråkar” med grannen?

Har aldrig hört tals om något motsvarande på iOS.

Jag använder RF Scan i mitt unifi för att hitta en optimal kanal. Tidigare har jag använt appen Fing för det

Optimal kanal så du får ut 04mbit? :grimacing:

Nope

2 vån á ca 70kvm. Öppen planlösning på nedanplan (puck 1) hyfsat öppen trappa upp till vån 2 där puck 2 står i hallen.