Mat som ger energi men som inte är kolhydrater och mejeri

Hummus är en sådan sak som har blivit betydligt roligare nu när jag inte äter exempelvis ost :slight_smile:

För övrigt har mat gått från att var dominerande kraften i mitt liv till att vara totalt ointressant med den här matplanen, igår till lunch lastade jag in ett blomkålshuvud i ugnen och lite flingsalt - det är typ 200 kalorier. Inte gångbart i längden men så tråkigt att fixa mat numera.

Nu tror jag att du svarad på något helt annat. Det jag menade som är korkat är när någon säger åt mig att “Det är bara att äta mindre”

Oavsett tycker jag vi använder ordet korkat lite mindre här :slight_smile: Kan vi använda… “Mindre insatt i situationen som sådan” :laughing:

1 gillning

Hummus med saltgurka på knäckebröd :drooling_face:
Baba ganouch är också gott.

1 gillning

Saltgurka är på min svarta lista men tack ändå :slight_smile:

Du ska inte äta mindre portioner, du ska äta mindre mängd kalorier, en jätteportion med lite kalorier som tar lång tid för mage och tarm att hantera och gör dig mätt. Blomkål som Esse skriver ovan fyller ut bra, jag har det i alla mina måltider, potatis är också bra på att fylla ut.

edit: jag ljög, till frukost äter jag köttfärssås med morötter och ris, ingen blomkål

Det här med storleken på portionen är intressant. Jag har alltid tyckt att två mackor mättat mer än en dubbelmacka. Samma mängd mat men man äter en dubbelmacka snabbare och det ser inte lika mycket ut.
När denna artikeln kom så fick jag det bekräftat också:

(Nu va detta lite offtopic men ändå inom mat/bantning/hälsa området)

Ba kör!

Inget du behöver berätta för mig för jag vet allt det där redan :slight_smile:

Även om tråden heter just “mat som ger…” Så handlar det om att gå ner i vikt.

Jag personligen tycker om att äta. Mat gör mig glad och är en stor social sak för mig. Därför har jag valt att äta förmycket… MEN jag tränar.
Nej jag tränar inte varje dag. men 3-4ggr i veckan blir det springa eller gym. Varjedag når jag mitt 10000 steg mål. Jag tar alltid trappan om det är 4 våningar, Parkerar bilen lite längre från ingången etcetcetc… ganska små saker ändå.

När jag slutade som pilot i militären gick jag upp massor så kroppen vetom en maxgräns. Den nivån är något min kropp helatiden vill till så är superlätt för mig att gåupp… men de små sakerna jag gör i vardagen hindrar min kropp från att göra det.

1 gillning

En kollega till mig började med matfönster (periodisk fasta).
Åt bara mellan 12-18.00. Blev oftast ett mål mat, typ 600-800g kött. Omega3 tillskott. Tappade 25kg.

1 gillning

Sä här ser varje söndag ut för mig när jag kommande vecka jobbar EM. Måste förbereda genom att väga varje ingrediens. 80-100gram pasta/ris, 100gram kött, 150gram grönsaker och valfri sås men oftast taco salsa,pastasås. Den bistra sanningen när man kämpar med vikten. Så ni kan förstå att man blir avundsjuk på er som stoppar i er hur mycket som helst :slight_smile:

7 gillningar

Intressant artikel om ämnet.

Hur många kalorier blir det?

ca1800 men beroende på hur mycket jag rör på mig får jag äta mer.

Jag brukar…förresten det tillför nog inget i denna tråden. :joy::joy:

2 gillningar

Haha !! Ne bra du passar inte in i denna disk :wink:

2 gillningar

Älskar det!

1 gillning

stoppar i oss hur mycket som helst… absolut. men springer och gymmar bort det också.

Det är ingenting som skulle fungera för mig. Jag har provat och då skulle jag få springa och gymma flera timmar per dag. Kan omöjligen äta hur mycket som helst. Har testat det en gång när jag var på semester en månad. Lyckades gå upp 10kg på fyra veckor. Något som tog mig 4-6månader att gå ner.
Min fru väger hälften så mycket som mig och hon äter dubbelt så mycket utan att gå ner.
Orättvist är bara förnamnet :smiley: