Mat som ger energi men som inte är kolhydrater och mejeri

Bönor är bra!

1 gillning

Samtidigt krävs det måååånga timmar att förbränna kalorier bara för en påse jordnötter.

1 gillning

jag bränner ca 1200kcal på 60 min springande… så en påse jordnötter ungefär.

Inte en chans att du bränner 1200 verkliga kalorier på 60 min

Haha kanske ovanliga sådana :slight_smile:

Jag har samma sak med min fru. Hon äter som en jävla häst och i går inte på gym.
Men… hon går 10-15k steg om dagen i jobbet och tar en lång promenad med huden (om vädret tillåter) varje kväll.

Jag å andra sidan har ett stillasittande jobb… så jag måste gå på gym för att få ihop någon sorts aktivit.

1 gillning

jag väger 120kg. Springer 1h i ca 7kmh… you do the math.

Det program jag använder för att logga allt den beräknar att om jag joggar i en timme bränner jag ca 600-800 kalorier. Men allvarligt så äter jag hellre 600-800 kalorier mindre för att slippa springa varenda jävla dag :slight_smile:
Jag tränar men det gör jag för mitt eget välbefinnande men jag har aldrig någonsin gått ner i vikt av det.
Snarare så att jag blir hungrigare när jag tränar och har svårt att hålla mig.

Det är just det där: “svårt att hålla sig”… Hur tror du det skulle vara om du tränade 4-5ggr i veckan OCH “höll” dig…

Men det gör jag ju redan :roll_eyes: :thinking: :laughing:

nu hänger jag inte med. Du skrev just att du blir hungrig av att träna och har svårt att hålla dig?..alltså att du äter något efter du tränat?

Jag tror han håller sig fast det är svårt.

1 gillning

Ja jag skrev att jag har svårt att hålla mig efter jag har tränat. Varför tror du jag gör 8-10 matlådor? Jo för minimera risken att jag äter något som jag inte borde :smiley:

taskig karaktär är väl källan till alla övervikt?

Det tror jag inte, jag har taskig karaktär de luxe och är inte överviktig. :joy::joy:

2 gillningar

hahahaa… men du har ett fysiskt jobb.

Det är som att säga att folk som använder droger eller är alkoholister har taskig karaktär.

Man måste nog förstå att mat, precis som andra typer av endorfinskapande, substanser kickar olika på olika folk.

Jag är tex helt befriad från matproblematik nu men det beror på att jag varken äter vetemjöl eller fetare mejeriprodukter än mjölk. Äter jag det kommer det komma signalsubstaner till min hjärna som ingen människa klarar att stå emot. Fördelen är att hjärnan snabbt ställer om för att längta efter saker som den faktiskt får ta till sig och så glömmer man bort hur kolhydrater blandat med fett smakar. Tur är väl det för jag tror de flesta har svårt att föreställa sig tanken att aldrig kunna äta en pizza, chocklad eller liknande igen.

Så här tror jag man bör vara ödjmjuk.

3 gillningar

Ursäkta men nu är du ute på jääääävligt djupt vatten. Kanske stämmer på dig men dra inte alla över en kam. Det finns forskning på att människor är olika och tar upp energi på olika sätt och olika mycket.

Om jag skulle börja att äta 1000 kalorier gick jag inte ner ett skvatt (ja jag har testat)
Om jag däremot hittar en balans mellan intag och motion så går jag ner i vikt. Inte fort men jag går ner.

Här är en graf från när jag började 1 jan att logga allt. Sen under semester ser man en uppgång fast jag tyckte att jag inte åt för mycket. Men det krävs så lite för att det ska sätta sig på midjan.

Så snälla tro inte att det handlar om lättja och dålig karaktät.

Vad hittar du den fastslagna foskningen?. Jag tycker alla läkare (inkl min fru som aldrig har fel) alltid pratar om att det är en myt att vi har olika så olika ämnesomsättning…
Det handlar om hur många fettceller vi har i kroppen vill jag minnas.

Sedan är det ju så att överviktiga människor äter mer än smala. Jag skrev tidigare att min fru äter som en häst… Men hon äter ungefär som mig men rör sig lätt det dubbla i vardagen.
.

Här är en tex.

The takeaway was that some people simply aren’t physiologically predisposed to being overweight. Our bodies have a size and shape that they are inclined to maintain. A big clue to this finding was that subjects’ adipocytes – fat cells – did not increase in number but rather grew in size. The Vermont inmate study provided the first clue to what scientists now know: fat cells grow by soaking up energy in the form of liquids and this explains most weight gain. However, the number of fat cells in the human body is largely set by adolescence, and can only change with years of overeating or caloric restriction, perhaps on account of epigentic changes. This explains – at least partly – why losing weight is so incredibly difficult for chronically overweight individuals.

Med andra ord har du en gång blivit tjock,säg i barndomen, är du rökt.
Du kommer för alltid ha problem att gå ner i vikt.