Mat som ger energi men som inte är kolhydrater och mejeri

Jag håller på att gå ner runt 100 kilo för en film jag gör och har slutat äta mejeriprodukter utöver snabba kolhydrater och jag fryser som ett djur - utan päls.

Vad är era bästa energitips som har lite intresse för sådant här?

Även om du skriver att du inte vill ha kolhydrater så är det vad jag kommer rekommendera att inte sluta helt med. Kolhydrater behövs för att skapa en bra mättnad.

Sök t.ex. på resistenta kolhydrater eller resistent stärkelse. En kokt potatis som läggs i kylen över natten får ändrade egenskaper som gör den lite nyttigare.

En viktnedgång som man orkar med i längden kräver nästan att man faktiskt räknar på kalorierna och inte ligger på för stort kaloriunderskott.

Kolhydrater, fett och protein är det man har att laborera med. Att fylla på med mer protein är också bra för att tappa mindre muskelmängd vid viktnedgång för den som tränar mycket. Fettet finns redan på kroppen, så att gå på ett fettdiet som LCHF-folket gör är inte vettigt.

Kolhydrater äter jag dock inte snabba - så det blir råris, sötpotatis och sådant :slight_smile:

Jag är speciallist på att gå ner i vikt (dessvärre väldigt bra att gå upp också :laughing:), har gjort det 3-4 gånger så lite vana har jag men har aldrig tidigare frusit på det här sättet.

Roliga med LCHF är att det inte fungerar för mig, jag är nog en av de få som lyckats gå upp med det :rofl:

Bönor. Jag vet inte vad de formellt räknas som i snabba/långsamma kolhydrater. Men på mig funkar Zeta:s bönor extremt bra. Man blir mätt och det ger kontrollerad viktnedgång. Sedan finns det påsar med nöter, kärnor och torkad frukt som man kan ta en liten näve av. Men det är mer i nödfall.

Den här kör jag, en kork i varje kopp kaffe
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Fettsyror/MCT-olja/Olimp-MCT-Oil.html?variantid=20841&gclid=CjwKCAjw_NX7BRA1EiwA2dpg0lCupsJiuyan0EGZrvfs3k2b20HqqxhHgjCf-mParndmHfZa_taCgBoCrSkQAvD_BwE

Kan tipsa om att gå innan frukost, det bränner bra.

Sen, den enkla, men nog jobbiga. Mindre kolhydrater in, mer kolhydrater ut.

Du tänker på kalorier.

Som jag skrev ovan, räkna är det som gäller. Ha en bra noggrann våg med upplösning i gram, på diskbänken. Jag väger allt när jag lagar mat.

Hehe tack för tipsen men det är alltså inte viktnedgång som är problemet utan att jag fryser så förbannat medans jag går ner i vikt :slight_smile:

1 gillning

Ta en extra kofta på. När du tappar fett blir det mindre isolering.
Jag fryser mer när jag är i tävlingsvikt under sommaren.

Bra att läsa hela tråden :wink:

Trött :hugs:

Jag har fått lära mig att när man fryser under viktnedgång så beror det på att man äter så lite att kroppen ”stänger ned”. Så du är nog på rätt spår, lite mer bönor och några nötter morgon och kväll fixar nog det där.

Va är det för dumheter?!. Gå å ta en pizza på engång!

Nej det är inte så enkelt för har man en gång blivit överviktig är det oerhört svårt att bibehålla vikten den gång man går ner.
Väldigt intressant läsning. Överläkaren: Därför är det så svårt att gå ner i vikt | SVT Nyheter

Jag har alltid varit överviktig i vuxen ålder och som mest vägt 130kg.
Nu har jag lyckats gå ner till 106-108kg men att bibehålla den vikten och framförallt gå ner mer är nästintill omöjligt. Jag loggar ALLT jag stoppar i munnen för att hålla koll på kaloriintaget och tränar regelbundet.
Så när någon säger åt mig “Det är bara att äta mindre” så har jag lust att slå den personen på käften. För så enkelt fungerar det inte.

Ja kroppen vill alltid upp till sin max-nivå - det är tokigt med tanke på.att jag vägt nästan 200 kg :face_with_hand_over_mouth:

De kanske menar ät färre kalorier?

För övrigt instämmer jag i ditt resonemang, logga kalorier är en tråkig men hållbar metod för oss som lätt går upp i vikt.

När du satsar på att gå ner 100kg dvs mer än halvera din vikt, gör du det under läkares övervakning?

Personer som säger detta är helt enkelt korkade så jag rättar inte dom utan ignorerar. :grin:

Och det hade jag också gjort om jag inte började att logga allt. Ska tacka mitt jobb för det var dom som betalade för Viktväktarna om man lyckades gå ner 10% och bibehålla det under ett år. Nu använder jag MyFitnessPal som är gratis och bygger på användarnas vilja att bygga upp databasen.

Hur är det korkat?. Går man ner förfort finns det väldigt högrisk för följdsjukdommar.