Är det inte så att en del av det där som tar plats är sådant som ligger i en otömd papperskorg, snapshot för TimeMachine, swapfiler, iCloudfiler och liknande, platsen frigörs när den behövs om du inte själv gör det innan.
Kolla Info på disken också (i Finder)
Optimerad lagring kommer rensas vid nästa reboot eller vid behov. Sätt photos så att den är optimerad lagring bla.
Man får inte stirra sig blind på prestanda heller utom helhet.
Batteri, värme, energi osv.
Om en cpu vinner med marginella marginaler spelar de ingen roll om den slukar energi. •host intel•
Men vi får se hopps intel gör en bra cpu så de blir lite kapplöpning mellan Apple, intel och amd det gynnar oss konsumenter
Det är väl när det kommer till energiförbrukning som Apple gjort något unikt.
Delvis ja, men MacBook Pro 14/16” m1 är en helt sagolik maskin, tangentbordet, designen, skärmen osv.
Jag är förälskad. Frugan är numera numer 1. Men sen vet hon inte att jag börjar räkna på 0 som att jag är utvecklare 
(Skämtet är roligare på engelska)
Inget unikt… De kör Risc arkitektur och den är överlägsen x86
Ja jag vet, hoppas att Microsoft tar tag i detta och portar till något mer effektivt än x86.
Problemet är att det finns inga vettiga arm processorer för konsumentbruk annat än apples.
Jag inte microsoft skulle ha problem med att porta win11 dit… men tveksamt apple vill sälja den processorn till tex dell 
Men nu har ju faktiskt Intel fått tummen ur med AlderLake… så vi får se. Men x86 är förlegad med så mycket legacy skräp
Win11 finns redan med arm64 native
bara som preview änsålänge?
Yes
Nu har jag äntligen klämt, smekt, provat, pussat, klappat, kelat, hånglat, dreglat över, kramat, kladdat, slickat, älskat, osv… på nya 14" och 16"…
Många på elgiganten fick sig nog en syn innan jag vart utslängd.
It’s a fine piece of machinery…
Beställer en 16"
Jag tänker också att jag vill beställa en…sedan ser jag kamera notchen på skärmen och tänker: just fan.
Fick en rejält stort “grå” stapel på min iMac tidigare.
Bästa är väl egentligen att köra en helt clean och ladda ner appar och bara köra in resten från iCloud, så får man inte med sig så mycket skräp…
Det är inte den du ska titta på 

svårt när den tittar på mig
min är silver.
Btwn hittat en fet bug
Om du kör MagSafe med något annat än 67w (följer med) eller 96w (fast charger) kommer den att krascha vissa processer
hehe.
USB-C kan du köra med vad du vill 
Mag-safe är inte grå…