Köpa bil

@RolexJocke, jämför de olika företagen mot varandra, de brukar oftast kunna ge ett uppskattat pris de kan betala, sedan brukar de ringa upp efter någon dag o då kan man komplettera o specificera värdehöjande utrustning på bilen, typ som dragkrok, läderhassan, glastak mm. Sådant brukar göra bilen mer värd och då brukar de ofta höja priset en smula. Min höjde de 10k direkt när jag talade om att det var GR Sport Plus paket på exempelvis. Gällande var du kan lämna bilen, iallafall med Cardrop så kan du lämna varsomhelst i Sverige där det finns en Opus bilprovning.

Cardrop var inte intresserade, bilen är en 2008 i mycket gott skick. Det verkar som att det är för gammalt för handlarna då risken är för stor att något brakar. Har fyllt i deras formulär så får jag se hur det går. I värsta fall behåller jag den och har den som lånebil på jobbet.

Min var en 2011 så den ville inte KVD köpa utan bara sälja på auktion.

1 gillning

KVD är ju riktigt noga med sina beskrivningar på auktionerna och där köps det väl i befintligt skick?

Yep, vilket var rätt skönt även för mig då jag såg vilka fel jag slapp fixa på den. :sweat_smile:

1 gillning

Kom 81,5km på el i Lynken igår. Kul med så bra räckvidd på en pluggis :slight_smile:

5 gillningar

Hur upplever du bilen i övrigt? Bekvämlighet, ljudvolym och storlek, typ? + allt annat du vill och orka dela av dig med?

Faktsikt väldigt bekväm, knäpptyst på motorvägen, hör knappt någon skillnad när batteriet tar slut, motorn låter ingenting om man inte trampar gasen i botten för då mullrar den lite grann. Bekvämare på landsväg än 2021 års Toyota Camry jag hade innan jag skaffade den splitternya corollan jag hade fram tills jag skaffade Lynken. Känns väldigt stor och stabil på vägen, man känner att det är rejäl tyngd i bilen. Åkte med chefens ganska nya XC60 T8 häromdagen, den var inte alls lika tyst som Lynk på motorväg, betydligt mer vägljud etc.

Gillar också att det är så pass lång elräckvidd om man inte kör som en vettvilling. Med den nya ombordladdaren på 7,6kW så går det dessutom fort att ladda fullt, brukar klara mig på 2,5h om batteriet är helt tomt. Går lätt 7,5 mil om man håller sig under 110. Det negativa jag kan säga om bilen är att infotainmentsystemet är ganska segt, så jag brukar skita i att använda det och bara köra trådlös Apple Carplay istället. Sen hela den där car sharing funktionen har jag inte ens brytt mig om att testa, har ingen lust att hyra ut bilen. Sedan är det ganska liten tank, 42 liter, när elen är slut blir den ganska törstig, cirka 0,65 i motorvägsfart så man kommer inte jättelångt fulltankad, kanske 60 mil innan lampan börjar lysa.

Men i det stora hela så är jag mäkta imponerad av bilen, dessutom tycker jag att den är extremt prisvärd. 6k/mån och då ingår verkligen ALLT förutom drivmedel och vägtullar och parkering. Men skatt, försäkring, däck, däckbyte, däckförvaring, service och hela baletten är inkluderad och man kan säga upp abonnemanget med en månads varsel. Vad jag vet finns det ingen annan typ av privatleasing med dessa villkor till detta pris i dagsläget.

7 gillningar

Är väl byggd på CMA-plattformen, samma som XC40 och Polestar 2, så inte förvånad att den är trevlig att köra.

2 gillningar

Ja, är ju basically en XC40 fast något större. Plus att all extrautrustning kommer som standard. Dessutom bättre EV range än en XC40 Plugin. Upplever den dock mer välisolerad än volvo, därav går den tystare.

1 gillning

Man kanske skulle provköra en Lync :slight_smile: .
Gött med att allt ingår.

1 gillning

Ja, det tycker jag du ska göra :slight_smile:
Enda haken är att du är begränsad till 1500mil/år. Går inte att beställa mer, enda sättet att öka milantalet är att betala övermil, vilket är dyrt, 16,5kr/mil. Så kör du mycket så kanske det är bättre att kika på andra alternativ.

1 gillning

Borde väl gå att lämna tillbaka den innan 1500 och börja på en ny period? :joy::joy:

Om inte milen är kopplade till din person istället för bilen.

1 gillning

Ingen risk med vår körning. Legat på 1000mil/år våra två år med Kian (synd att man inte får pengar tillbaka för undermil).

1 gillning

Ja, då är det ju lugnt med det. Om du ska beställa en, räkna dock med en dryg månads leveranstid, stod 4-6 veckor när jag beställde min, fick den efter 5.

Har ni ingenting tillbaks på undermil?
Vi fick tillbaks när vi lämnade tillbaks vår Audi i våras.
Men hälften gentemot vad övermilen kostade och max 500 mil, så det blev inte så mycket av det.
Vi hade kört kanske 2300 mil av 5250 när vi lämnade tillbaks den.

Kia (eller Förenade bil) har inte undermil i sina avtal.

Jag hade det på en Kia, men då som förmånsbil och via CarFleet, så är nog olika för vad har man för avtal

Tack! Det där gjorde mig ju inte mindre sugen. Körde plugg in hybrid i 6 år, två olika modeller, när de normalt gick max 40-45 km. Hade en bränsleförbrukning på 1,8L/100 km över dessa 6 år.

Vill ju ha en Tesla Y(erkänner) men har väldigt svårt att mentalt motivera det priset. Trots att en Y blir billigare än min nuvarande bil.

Jag tror @zop får ta bort alla inlägg om bilar innan du kommit till insikt :nerd_face:

1 gillning