Köpa bil

Beställde precis den här till frugan. Levereras imorgon från Nacka.

21 gillningar

Tiguan?

1 gillning

Japp.

Är inte dom SVINDYRA i service dom där..? :wink:
Morsan och hennes gubbe hade en brun Tiguan som andra bil som vi fick låna en sommar och blev förvånad över obekväma säten det var i den. Raka och hårda..

Inte värre än något annat.

1 gillning

Första bilen var en Skoda Superb och den hade riktigt sköna säten, fast det är kanske mer av en "premiumbil" å andra sidan.

För @RolexJocke blir det ju inte dyrt, han kan ju serva själv. Men ja, ska du lämna bilen hos VW själv, då blir du rånad. Förmodligen inte så mycket värre än Volvo eller Audi dock. Fast man kan ju inte följa VWs longlifeserviceintervall, för då kommer det bli VÄLDIGT dyrt när saker börjar gå sönder. Men köper man en ny bil eller leasar med serviceavtal spelar det ju egentligen ingen roll. Då är det "någon annans problem".

Min erfarenhet efter flera år på Toyota dock, håller man sig till verkstäder på mindre orter, så kan timpriset skilja betydligt mot vad det kostar i Stockholm/GBG/Malmö etc. Men det har ju med lokalkostnader och personalkostnader och annat att göra. Så om man tillexempel bor i Sthlm, så kan det vara värt att åka 10-15 mil till någon mindre by och serva bilen, det kan man spara många tusenlappar på. Oftast får man även bättre service (alltså från personalen) där, för det är viktigare för dem att få återkommande kunder.

3 gillningar

Jag tänkte att han tog extra betalt när det är nära och kära som frågar då han redan har jobb så det räcker.. :wink:

I detta fall så blir det ideellt arbete om vi bortser från att hon utfodrar mig enligt ett regelbundet schema. :joy::joy:

2 gillningar

Fast det är ju byteshandel och en win-win.

Det är lite så jag jobbar. :joy::joy:

Så du tar betalt i bullar för skruvningen, men vad tjänar du alla dina pengar på då? :rofl::sunglasses:

Det var ju från frugan i detta fall. :rofl::rofl:

1 gillning

Riddermark bra att ha att göra med ?
Funderar på att byta bil

Ja det tycker jag. Noggranna i beskrivningarna så det känns tryggt. Sen finns det ju en massa olika stationer så det är inte säkert alla är ok.

1 gillning

Köpte en Volvo där för några år sedan, det var inga problem då. När jag skulle sälja Toyotan för några månader sedan däremot, tog jag en offert från Riddermark, fick erbjudande om 220k, sålde den tillslut till Cardrop o fick nästan 290k.

1 gillning

Fördelen idag är ju att en säljare kan begära in offerter från flera "vi säljer din bil" firmor och se vem som ger mest.

3 gillningar

Ja, sen handlar det ju om tillgång och efterfrågan. Min förrförra toyota fick jag lika mycket för som jag hade gett för den ett år o 3000 mil tidigare av toyotahandlaren just for att det var brist på begagnade såna.

Toyota är ju poppis som beg RAV4 har ju handlarna kölistor på. En kund till mig var inne hos Toyota och frågade efter en beg RAV4:a. Handlaren sa: Fick in en precis, du har 10 minuter på dig att bestämma dig, sen plockar jag fram min lista. Hon köpte den med andan i halsen.

Ja, framförallt pluggisarna, dom går ju för nästan lika mycket beggade som nya. Nu var det en Camry jag hade, men iallafall i Sthlm så skrek varenda taxiförare efter en sån för ett år sen, och det var halvledarbrist därav leveransproblem med nya bilar. Sålde den i rätt tid, bytte in den o tog ut en sprillans ny Corolla, fick personalrabatt på den etc. Men nu när man inte jobbar på Toyota längre var det inte lika kul. Så jag sålde Rollan o skaffade Lynk&Co istället, sjukt nöjd med den faktiskt. :blush:

2 gillningar