Köpa bil. Restvärde eller inte?

Jag tror dock väldigt få personer kommer fundera på andrahandsvärde i framtiden, det blir tillverkarnas problem som i sin tur sätter månadskostnad därefter.

Vidare skulle en sådan batterirevolution betyda så mycket mer än bara för elbilar utan skulle omdana hela transportsektorn.

1 gillning

Har du hört något eller blivit kontaktad av Lync & Co gällande att testa deras bilar? Lite nyfiken då de har ett annat synsätt på ägandet av bilen?

Audi är väl ett prakt exempel på de?. När vi köpte fruns etron tjatade säljaren att vi borde ta den som leasing istället för att köpa… Fick nästan känslan att de inte hade en ekonomisk modell av att sälja den utan bara på leasing

Nix! Men jag har varit på dem om att testa.

Det jag tycker är konstigt är att Tesla inte startar igång bildelning, de har ju all teknik för det sedan länge.

Oja! Det är deras stora grej med den bilen :slight_smile:

Tesla ligger oändligt långt efter i detta.
Det är ju tom en huvudvärk att hyra en tesla. Eftersom mycket av funktionerna med en tesla ligger i en app.
Vissa uthyrare har skapat hyrbils konton som de byter lösen efter varjegång någon hyrt den, så du kan använda appen… vissa andra förstår inte problemet och man står där på Supercharger och kan inte läggatill ett betalkort för det måste man ha teslakonto för…(!!!)

EDIT: vi har en bildelningstjänst i huset… vi hade tesla model3 förut men det gick inte administrera så nu är det Zoe och egolf. Tror det ska bytas till iD3. Använder en App likt Aimo för att låna bilen. Tror den tjänsten används ganska frekvent.

Det är tragiskt, där märks det verkligen att Tesla är ett amerikanskt bolag. Där bilen och motorvägen är kollektivtrafiken och det finns ingen vilja att ändra detta.

Tesla hade ju med bravur kunnat starta sin egen hyrbilstjänst - som inte kräver någon personal mer än för tvätten. Inga kontor ingenting, bara ladda hem appen, säg vilken flygplats du vill landa på och sedan säger den att gå till vån x på parkerringshus och välja bilen som står på röd 23. Eller vad som helst.

Snacka om automatiskt provkörning :slight_smile:

1 gillning

egentligen… Varför har inte Sixt,Avis,Hertz sådana tjänster?.. Att man i sixt appen bokar en bil och sedan är appen nyckeln för hela hyr perioden. Nu är det inte livsjobbigt att gå till deras uthyrnings disk…Men de skulle kunna spara mycket pengar på det.

Hertz testade ju att man hade en kod så gick man och hämtade nyckeln i ett maskin jag har aldrig fått det att fungera. Skärmen säger helatiden jag måste uppsöka kundtjänst för ID check… Men så är man ju outlaw också.

Roliga var ju att Hertz Sverige ägde Sunfleet till för bara något år sedan.

Allt går ju, bara kulturen som saknas.

Var det inte volvo som ägde Hertz som hade Sunfleet?

Personligen tycker jag det är trevligt att gå och prata med någon som ger nycklar etcetc. Men…ibland…vill man bara ha nyckeln.

Du är av den gamla skolan. Nycklarna försvinner ju snart :slight_smile:

Volvo ägde 50% av Hertz som i sin tur ägde Sunfleet. Sedan köpte Volvo 100% Hertz, strax därefter tog nybildade Volvo Mobility över Sunfleet och omvandlade det till M.

1 gillning

Jo såär det ju. Jag är den där personen som beställer i kassan på McDonalds.
Men är så jäkla ambivalent för jag vill att man ska kunna beställa i en app och antingen få maten hem till sig eller att den är reda för upphämtning.

Samma med bilar. Jag vill man ska kunna plocka den i appen som Aimo…men går ofta till sixt disken ändå när jag vill ha en bil.

Vilken månadskostnad syftar du på då?

Idag kallar vi det leasing, i morgon kommer vi använda ord som abonnemang, prenumeration etc etc.

2 gillningar

Om 10 år kanske mina barn inte behöver ta körkort då de flesta bilar är självkörande elbilar :slightly_smiling_face:

Ja kollektivtrafiken i alla fall.

Mjo, men då förutsätter du att man inte ska äga sin bil i framtiden. Det vet vi ju inte idag.

Det är ju underförstått att vi inte kan veta någonting om framtiden men man kan gissa med goda grunder baserat på de tecken vi ser idag.

Ett sådant tecken är att allt fler biltillverkare har börjat kommunicera månadskostnad som huvudpris och sedan får man klicka sig vidare för kontantpris.

En annan är att biltillverkare tillverkar likvärdiga bilar sedan får man låsa upp funktioner på månads- eller årskostnad så som Audi och BMW.

2 gillningar

Fortfarande ingen som har gett argument för köp med restvärde eller ren avbetalning :grin:

Tänker att det är lika nära till den allmänna konkursen oavsett :slight_smile: