Köpa bil. Restvärde eller inte?

Om du äger en fastighet och har möjlighet att öka belåningen kanske det är en bättre ekonomisk affär än lån med restvärde. Bolåneräntan är ju låg och tänker du ändå byta om några år kan du ju också byta in bilen eller sälja till handlare. En tanke är att jämföra skillnad i räntebetalning över tex 3 år och kolla vad en tre år gammal motsvarighet går för och jämföra med restvärdet. Ingen garanti men kanske en fingervisning?

Ja jag äger fastighet men det är inte aktuellt att låna upp på den nu när jag lyckats betala av så jag har lägre än 70% belåning i syfte att sänka boendekostnaden.

Intressant utveckling att bilförsäljarna/tillverkarna tycks vilja driva nybilsköpare till leasing. Vad gör de sedan med de 3 år gamla bilarna?

Exporterar till Norge. :joy::joy:

2017 var det en Peugeothandlare som hävdande att många av deras 3 årsbilar gick till Danmark. Undrar om det är sånt här som ligger bakom exempelvis den känslan @Esse fick om Audis ”gamblande” med restvärdet :thinking:

Begagnat-marknaden är konstant het!

Norge köpte ju ettårsbilar och då hade 60000:- bidraget redan betalats ut i Sverige. Nu har det diskuterats att betala ut 20000:- per år under 3 år istället för att undvika dessa tilltag.

Fast det gäller ju elbilar. Det jag refererade till är fossilbilar.

1 gillning

Jo, jag kan tycka att 3 årsbilar som står hos märkeshandlaren oftast är på tok för dyra i jämförelse med nytt. Åtminstone när det gäller vanliga bilar.

Det blev i stället att det betalas ut efter 6-9 månader och endast om bilen inte bytt ägare under tiden. Det är ju också bra då bilhandlarna inte kan ställa på bilar för att manipulera statistiken (Hej Volvo!)

2 gillningar

Ja det har verkligen blivit ett fenomen, då alla lärt sig att det är hål i huvudet att köpa nytt så därför går man efter begagnat och blir det då lite brist så går ju priserna upp även där.

Men frågan är om det inte blir tufft att sälja 3 år gamla elbilar baserat på fosilbilsplattform med ganska små battier om 3 år när det finns så mycket annat på marknaden som är så mycket bättre.

Kanske en egen tråd? Men har någon testat SnappCar? En granne(som jag inte känner så väl) kör det och han hyr ut sin bil så att han får in pengar motsvarande skatt, försäkring och service. Plus att han hyrt några gånger när de haft särskilda behov.
https://www.snappcar.se/hur-funkar-det

Jag hyrde ut min gamla bil där så och då. Fungerade bra - vågar dock inte göra det med den privatleasade för inbillar mig att se är petigare med småjox än vad man kan vara mot privata hyrkunder (föraktade via snapcar eller ej)

Audi och Mercedes kör ju mycket reklam för deras “nästan nya” bilar med serviceavtal, garanti och försäkring

Vi håller på och sonderar leasing-marknaden.
Då vi max kommer köra 1500/mil per år (mestadels resor under 10mil) lutar det åt laddhybrid från Kia. Det absolut billigaste utlaget över 3 år är att leasa en ”ren” fossilbil men vill testa laddhybrid/el samtidigt som snåltarmen tar i.

Är sugen på att leasa en volkswagen id4 men kan inte motivera skillnaden (2400kr mer i månaden) mot laddhybriden från Kia.

Ska tilläggas att vi kan ladda i vår BRF och när vi väl köpt hus kommer vi installera laddbox.

Men har du räknat på skatten och så? 2400 kr mer i månaden är ju inte direkt värt för att köra en ren elbil. Tankar själv för 700 kr i månaden.

2 gillningar

Hur hänger dessa värden ihop, menar du? 2400 mer i månaden för vad? Och vad med skatten?

Svarar på min egen fråga. Varken eller :rofl:

1 gillning

Vilket upplägg körde du på?

Efter ett evigt räknande och vägande för och nackdelar så valde jag leasing.
Det händer så mycket på elbilsmarknaden att jag tror andrahandsvärdet är något som kan rasa när fler och bättre elbilar lanseras.
Kom fram till att bättre investera handpenningen på fonder.

7 gillningar