Köpa bil. Restvärde eller inte?

Precis. Senaste nya bilen cashade jag rakt av, då gråter man bara en gång. :laughing:

Det tänker jag inte göra :grin:
Bättre att ha 300-400000 i fonder som ökar.

Absolut, det är ingen vinstmaskin att köpa en bil. Men man kan ha både och. Livet är till för att bränna pengar. :wink:

2 gillningar

Det gjorde jag också och sedan direkt satte jag upp ett sparande till nästa bil i fonder. Nästa bil vet jag dock inte hur jag ska tänka…

Själv överväger jag leasing varje gång jag funderar på bil, men hittills har det aldrig blivit av, utan jag har köpt bilen med billån varje gång.

Det som för mig talat mot leasing:

  • Bunden till i X månader med en bil och en körsträcka.
  • Osäkerhet kring hur slitage bedöms vid återlämning.
  • Höga kostnader för tillval. Ofta samma pris som tillval vid köp, där du inte behöver lämna tillbaka efter 24 eller 36 månader.

Nuvarande bil köpte jag ny 2014 och den är är betald sedan 2-3 år. Skönt att slippa en stor fast månadskostnad. Givetvis finns suget efter en nyare och bättre bil, men så fort man börjar tänka på kostnaden svalnar intresset, då nuvarande bil ännu gör sitt jobb.

Redan 2014 räknade jag med att nästa bil skulle bli en elbil och att bensinbilen jag köpte då eventuellt inte skulle ha något vidare andrahandsvärde när elbilar slår på bredare front. Än är vi inte riktigt där.

Kan vara så. men med den ökande skam skatten på diesel så kommer den billigaste bilen i inköp vara en dyr historia i skatter och bränsle.
Jag tror faktiskt bränsle bilar kommer vara svårsålda om 3 år

1 gillning

Det gäller ju som sagt endast bilar uttagna efter 2018, vilket gör efterfrågan på begagnad diesel hög (dvs ofta bilar uttagna innan 2018).

1 gillning

nu vill jag inte vara den dryga jobbiga personen… men du skrev “som sagt”.

Var sades det, måste ha missat det.

Nej, du har helt rätt. Slarvigt uttryckt av mig, syftet var att poängtera att det högst sannolikt är flest pre-2018-modeller bland de begagnade som finns tillgängliga då antalet dieselbilar som tillverkas numera lär vara få. ”Skam-skatten” du nämner gäller ju endast post-2018-modeller och de lär vara ganska få.

1 gillning

Problemet som kommer uppstå skulle jag killgissa, är att förbränningsmotor kommer förbjudas i stadskärnor… Då kommer nog all efterfråga försvinna.
Det är nog mer än 3år bort dock.

1 gillning

Inom ganska kort tid så kommer dieselbilar som inte uppfyller Euro6 förbjudas i många europeiska städer som jag förstår det. Sedan är ju frågan hur många hyffsat moderna dieselbilar som uppfyller Euro6. Men bensinbilar kommer “leva” längre än diesel om inget drastiskt händer

Så är det ju alltid - bortsett från någonstans i slutet av 90-talet och början av 2000-talet när allt var skittråkigt så har bilarna verkligen utvecklats.

Med det sagt så tror jag att det är sällan vi kommer få se så stor utveckling inom elbilar som inom de kommande tre åren.

Dieselbilar som inte uppfyller kraven och som är uttagna efter ett visst årtal, vad jag förstår. Alltså att det inte berör tidigare årsmodeller.

Man kan helt enkelt fortsätta köra väldigt tunga stenar. :joy:

tror faktiskt helt om.
Det är 2024-2025 elbilarna tar nästa steg.
Nuförtiden är det flesta bilarna ombyggda från förbränningsmotor till en elmotor. Man stoppar batterierna där man får plats. Det handlar hela tiden om små justeringar för att få några extra % ur batteriet som i grunden är samma batteri som använts i många många år. Alla tar sig realistisk 30mil mellan laddningar på motorväg…thats it.
Sedan att vi kommer få en explosion av olika elbilar närmsta åren tvivlar jag inte på…men i grunden är det samma äldre design.

2024-2025 när SSB kommer (förhoppningsvis) det stora klivet för elbil.

Den stora frågan tror jag är batterierna. Kommer det något revolutionerande, oavsett när, så kan allt ändras avseende andrahandsvärden.

Vad är SSB?

Stefan Sanströms Bil? :crazy_face:

Tror han menar solid state batteries, det som spås bli nästa stora steg i batteriutvecklingen.

Jag tror du har rätt i att det kommer ske en stor boom i flera omgångar faktiskt.

Men det jag syftar på är just det faktum att det nu kommer första generationens elbilar (utanför Tesla) vars plattform i grunden är byggd för att vara för just elbilar. Tänker på Volkswagens MEB-plattform och Volvos SPA2-plattform.

solid state batteries