Köpa bil. Restvärde eller inte?

Har aldrig köpt en helt ny bil men går i tankarna. Hur ser ni på att antingen köpa med planen att betala av hela bilen på 8år. Eller köpa med restvärde och byta var tredje år?
Svårt beslut tycker jag för det finns både positiva och negativa aspekter för båda alternativen.

Leasing på 3år?

Men mycket handlar väl om vilken bil man köper. Tex köper du en Diesel idag så tror jag det är svårt att sälja om 3år. Då kanske leasing är bäst?, men leasing blir nog väldigt hög just pga diesel grejen.
Hade du tänkt köpa en bil som du tänkte ha i 10år så är ju en vanlig avbetalningsplan den bästa.

Jag tycker mig läsa att leasing priserna är ganska bra i sverige just nu, så skulle nog hoppapå det.

1 gillning

Vi valde att leasa nu när vi behövde större bil.
För oss som hade svårt att sälja den tidigare bilen och inte kunde få loss pengarna som behövdes för ett billån så var det här ett mycket bra alternativ. Vi sitter inte med två bilar nu, lyckades sälja den gamla till slut.

Vi betalar 4400kr/mån för:

  • Bil - Skoda Scala (fullutrustad)
  • Försäkring
  • Servicar
  • Vinterdäck

Jag tycker att det är ganska rimligt för att få en helt ny bil, väljer man att leasa en lagerbil så kan man såklart få ned priset ytterligare lite.

Jag skulle säga precis tvärt om. Diesel är vad jag förstår mycket eftertraktat på begagnatmarknaden, hög efterfrågan men dålig tillgång då färre och färre tillverkas.

Våra två senaste bilar har varit leasing på 3 år. Bilen innan dess var med restvärdeslån.

När vi gick från restvärde till leasing var det minimal skillnad i månadskostnad hos samma bilhandlare.

Skönt att slippa behöva tänka på restvärde så sålänge leasing är på den nivån den är nu så kommer vi aldrig att köpa en bil igen.

Nu har vi en Ford Focus kombi Active edition. 3700:- per månad och då ingår service, vinterdäck (förvaring och byte)

1 gillning

Märks att jag är gammaldags som vill betala av och äga bilen :grin:

1 gillning

Jag tror vi ligger på i runda slängar ca 3000 kr/mån med vår Skoda Superb som vi äger, om jag då ska räkna in kostnad för nya vinterdäck varje höst (som jag antar att du får). Då har vi inte heller räknat in något restvärde i denna ekvationen.

@anon29666066 Jag föredrar också det, även om jag förstår smidigheten med leasing :slight_smile:

1 gillning

Min nuvarande bil är leasing (första för mig) och kommer att byta den mot nytt leasing avtal här i mars. Otroligt smidigt såvida jag inte får en massa i nacken för extra slitage. Bilen innan dess köpte jag ny kontant och förbrukade den i praktiken på 8 år. Räknade och räknade när jag tog nuvarande avtal och kunde se annat än att leasing var bättre än både restvärdeslån och kontant. Betalar ca halva bilen på 3 år inklusive försäkring och service

Alla varianter kostar men frågan är vilken variant som är mest fördelaktigt för en själv.

Med leasing kommer jag bara känna att det inte är min bil och oroa mig för skicket och miltalet.

Köp med restvärde kommer bli billigast per månad men osäkert med restvärde vid inbyte.

Rent billån är bara att glömma. Kommer bli för hög månadskostnad.

Hmm…kommer bli några sömnlösa nätter :grin:

Köper du nya vinterdäck varje år?

Vi tog leasing för första gången på vår senaste bil. Ungefär samma som om vi skulle lånat de pengarna, men man slipper funder på om bilen blir såld. Å andra sidan måste man tänka på att sköta bilen så man inte får ett stort avdrag när man lämnar tillbaka den. Går lite diffusa rykten om att VAG-koncernen är superpetiga, i alla fall i Stockholm. Nu kör jag Volvo så det drabbar ju inte mig i alla fall.

Jag planerar att ta nästa bil på privatleasing. Mycket för att det sker mycket på elbilsmarknaden så om 3 år när kontraktet går ut så kan mycket ha skett. Därför så känns det bättre att lesse istället för att köpa. Även om jag är som du och kommer att oroa mig för skicket.

En sak jag inte kommer att ta vid leasingen är vinterdäck. De köper jag på sidan om då de är hutlöst dyra via leasingen.

Lite kul att frågan var köpa bil men alla svarar leasing :joy:

2 gillningar

Framförallt de med den “låga” skatten.

Du kan ju köpa loss en leasingbil om du vill när leasingperioden är slut. :joy::joy:

Det är en tanke jag också har att andrahandsvärdet på elbil kan rasa med tanke på utvecklingen av elbilar. Men ändå känns det surt att leasa.

Fick en kalkyl nu när jag lämnade tillbaka lånebilen på köp med restvärde.

Inköpspris: 467 000:- restvärdet satt till 50%

Lägger in kontakt 100 000:-

Första sex månaderna 4200:- när miljöpremien kommer sjunker det till 2400:-

Samma här, gillar inte att vara skuldsatt.

Absolut inte, det var bara för att balansera jämförelsen för det Thomas skrev. Utan att köpa varje år så blir det ju givetvis billigare.

Är du i akut behov av ny bil nu? Ett (tråkigt) alternativ är ju att vänta tre år och lägga undan pengarna en leasing skulle kosta. Då kommer elbilsmarknaden hinna mogna också. Nackdelen är ju att du får dras med samma bil och eventuella reparationer.

Nä det är inte akut men frågan är om elbils branschen någonsin blir mogen. Utan det kommer att komma förbättringar hela tiden.

Det lutar åt att köpa 2-3 år gammal bil istället.