Klarna, GDPR och övervakning

Så länge du inte kritisera dom som bestämmer…:wink:
En sak jag tänkt på när det gäller typ ställen som Dubai där många bor som inte är medborgare i landet.
Alltså man arbetar och lever sitt liv men är kanske inte så insatt i lagar och samhällets struktur.
Man kan inte arabiska kanske i ditt fall (tror jag).
Måste ändå vara lite konstigt. Eller?
Är det något du funderar över?

1 gillning

oj… Det kräver nästan ett svar över en bira.

Men till att börja med: Ja jag talar (hjälpligt) ny arabiska, har ju ändå bott här i många år nu :slight_smile:
Ja man är insatt i lagar och samhällets struktur. Just Dubai är så extremt mycket expats så det är nästa som det är ett samhälle inom ett samhälle. När de införde VAT så var det många expat som gnällde så de gjorde vissa ändringar.

När jag bodde i netherlands var det en helt annan femma. Där var jag NOLL insatt i samhället och visste inte det var val i landet eller vilken regering som styrde för jag brydde mig inte.

För många människor kanske det inte spelar så stor roll i praktiken. Samtidigt finns det ganska många människor där media eller kriminella redan idag försöker gräva fram dess uppgifter kring. Det gäller företagsledare, politiker och opinionsbildare mm. Idag grävs det i soptunnor, barn kan bli stoppade av en journalist med frågor om ena föräldern etc. Dessa uppgifter om inköp skulle vara mumma för många att få gräva i.

Helt rätt. Är man en officiel person eller utsatt så kan jag se detta är ett “problem”.

En bira eller drink låter trevligt!:+1:t3:
Tycker det är både spännande och fascinerande med städer som Dubai, Singapore, Hong Kong.

1 gillning

där listade du mina favorit ställen

1 gillning

Utvecklingen i Hong Kong känns verkligen ”spännande” just nu. Tycker mycket synd om dem.

2 gillningar

tyvärr är hongkong lite jobbigt nu ja :frowning:

Man trodde för många år sedan att Kina var på rätt väg. Så fel man hade.

1 gillning

Märkligt nog så är jag helt för kameraövervakning. Gärna CCTV över hela Malmö. För mig känns det dock som stor skillnad jämfört med privata bolag som sitter på massa personlig data om mig.

1 gillning

Vad fick dig att tro det :thinking:

Jag är mot all form av övervakning av folk där det inte finns en misstanke om brott. Varför ska staten och andra veta vad jag pysslar med.

3 gillningar

En av mina vänner är en @Stefan_Sandstrom light. Pilot, men icke stridspilot, far, men inte till en dagisavdelning…:innocent:. Han bor där och det är verkligen inte roligt just nu. Sedan är det ju som vanligt att de ”rika” och utländska som inte involverar sig i politiken rullar på ganska bra.

1 gillning

hahahaha dagisavdelning.

1 gillning

Egentligen håller jag med dig men samtidigt så kan jag tycka att fördelarna överväger. Fördelarna kräver ju dock att vårt rättssamhälle kan lagföra och ordentligt straffa brottslingar, när så nu inte är fallet så kanske det kan kvitta om vi har övervakning eller ej.

Cash is king. :rofl::rofl:

Oavsett hur hårda straff så är inte övervakning av alla lösningen. De som begår brott kommer att göra det iaf.

Nuförtiden görs ju brotten med mask då de vet att de sannolikt filmas, så det avskräcker inte fortsatt brottslighet.

Inte medans de sitter inne. Möjligheten att identifiera och lagföra ökar ju markant när man har video på personen.

Jaså? Jag tror inte att alla våldsbrott begås av maskerade förövare, snarare tvärt om.