Klarna, GDPR och övervakning

Provade GDPR mot Klarna. De vet verkligen vad jag köpte senast (och många år bakåt). Fick en PDF på 2136 sidor. Om jag var singel så skulle Klarna kunna knåpa ihop en fenomenal dejtingtjänst åt mig.

4 gillningar

Vänta nu…köper du exakt allt på Klarna?.

2136 sidor kräver en förklaring

Det är både när man betalar med kort och Klarna är betalningsleverantör och faktura.

aha…så du använder ett klarna kort för att handla i “vardagen” ?

Nej, jag använder mitt vanliga VISA-kort men Klarna är betallösningen i många butiker. Till exempel drar de 79 kr varje månad för Dplay som är anslutet till Klarna.

Varenda butik är ju ansluten till klarna i Sverige typ.

aha ok.

Exakt, går ju fasiken inte att komma runt klarna alls idag knappt.

bevisligen har klarna gjort något bra.

De vet vad jag gillar för pizza, vilka mediciner jag köper, vilka konserter jag går på, vilka skor jag bär osv.

Är det något som bekymrar dig?

Välj att betala med ett Remember kort eller något sådant?.
Där behöver du inte ange personnummer etcetcetc

Ja absolut! Många hatar på Klarna jag är inte en av dem :slight_smile:

2 gillningar

Inte direkt bekymrar men jag försöker få ett grepp om vilken information företag har om mig. I Klarnas fall tycker jag de sparar det lite väl länge. Jag kommer nog begära att de raderar datan (även om de lagrar den utanför EU också och kan spara den för evigt).

Kanske detta skulle flyttas till annan tråd.
Men blir lite nyfiken om “vad är problemet” med att de vet vad du köper etcetc. Använder de den informationen på något sätt?

Det räck väl med vetskapen om att de känner till detta? Jag vill inte att någon ska känna till detta om jag kan välja.

Idag kanske det inte spelar någon roll. Men om 10 år när vi har en kinesisk regering som vill veta vilka böcker du läser och eventuellt komma hem till dig och hämta dom, då blir det andra bullar.

1 gillning

Det är inget större problem så länge de sitter på informationen och använder den (anonymiserad) till marknadsföring, forskning osv.

Men någon annan kan ju komma över informationen och plötsligt vet de väldigt mycket om en.

Skulle föredra att betala med Apple Pay överallt.

1 gillning

Vad anger de för anledning till att spara uppgifterna så länge? Enligt GDPR så får man inte lagra uppgifterna mer än nödvändigt. I Sverige så betyder det som regel 7,5 år när det gäller affärsrelationer för bokförings skull.

Har inte hunnit läsa igenom alla sidor med anledningar till att de sparar data ännu. Den äldsta betalningen i dokumentet är från 2014, då jag tog betalt med Klarna för en pryl jag sålt på Tradera.

Jag är inte speciellt orolig att vissa företag samlar data på mig. Gör tjänsterna ibland bättre.
Men. Det är ju lite läskigt hur mycket dom samlar och till vilket syfte. Känns som många sparar för sparande skulle.
Och vad händer om företaget köps upp av ett bolag som man tycker inte lever upp till sina förväntningar.
Mycket datasamlande kan tyckas oskyldigt men hamnar det i orätta händer är det inte så kul.