Klarna, GDPR och övervakning

Vad är skillnaden där mellan applepay och vanligt Mastercard/Visa?

ok. Jag har som lite svårt att förstå vad som egentligen är så farligt med att de har din köp historik?

hahaa… ååkej.

Varför ska jag låta de ha denna informationen? Den är min, jag har inte sålt den till dem.

1 gillning

Alla företag du har att göra med lär ha en kundhistorik av olika anledningar. Känner du likadant på tex Ica?

Den här informationen ser det ut som de sparar för ett normalt köp (har inte kollat om alla ser likadana ut):

  • Fakturanummer
  • Butik
  • Butikens ordernummer
  • Butikens ordernummer
  • Köpstatus
  • Status
  • Betalningsstatus
  • Betalningsmetod
  • Datum för köp
  • Aktiveringsdatum
  • Arkiveringsdatum
  • Aktiveringsbelopp
  • IP-adress
  • Förnamn på faktura
  • Efternamn på faktura
  • Faktureringsadress
  • Postnummer på faktura
  • Ort på faktura
  • Faktureringsland
  • c/o på faktura
  • Telefonnummer på faktura
  • Mobilnummer på faktura
  • E-post på faktura
  • Leveransadress: Förnamn
  • Leveransadress: Efternamn
  • Leveransadress: på faktura
  • Leveransadress: Postnummer
  • Leveransadress: Ort
  • Leveransadress: Land
  • Leveransadress: c/o
  • Telefonnummer leveransadress
  • Mobilnummer leveransadress
  • E-post leveransadress
  • Varulista

Många verkar missförstå GDPR och tro att tro att en själv får bestämma vad som görs med ens information. GDPR handlar om att företag inte får lagra icke-relevant (för dem) information i onödan samt att du måste kunna få begära ut den. Du har också rätt att bli anonymiserad om det inte påverkar någon annan lag - tex bokföringslag och annat.

1 gillning

Jag har inte påstått något annat :slight_smile:

Det enda jag säger är att jag inte gillar att de har all denna informationen om mig.

Är det sedan de själva som tillåts avgöra vad som är relevant information och vad som inte är det? Där tycker jag någon annan borde reglera detta. Jag har inte sålt informationen, jag har inte fått betalt heller.

Jag anser det vara stor skillnad på varor, jag bryr mig mindre om huruvida de känner till antal mjölkförpackningar jag köper på Ica som vilken medicin jag köper på Apoteket.

Butiken ska inte tillåtas spara mer information om mig än vad som krävs för att genomföra köpet.

När man betalar med Apple Pay/Apple Card, sparas egentligen samma spårbara information då?

Det är företagen som har tolkningsföreträde om vilken information som är relevant. Håller du inte med om den tolkningen så går det att utmana företagen i denna och i slutändan är det domstol som bedömer.

Man kan väl säga som så att din information inte är din att sälja med andra ord.

1 gillning

Apple har ingen affärsmodell där de använder din information så där sparas nog bara det som verkligen krävs för att tjänsten skall fungera.

Det du säger där har du nog rätt i. Tyvärr.

Jag tror, eller hoppas iaf, att den personliga informationen kommer ha högre prio hos gemene man framöver.

Rent principiellt tycker jag det är ett integritetsintrång när företag samlar på sig data kopplat till individ. I steg 2 för det intrånget vägas mot nyttan. Det är dock supersvårt att bedöma. Hur mycket bättre är klarna tack vara all denna data de samlar på sig?

Sedan har vi frågan om intrång eller annat otillbörligt användande av den insamlade datan. Det tycker jag är det mest oroväckande. Det kan vara hackers som bara lägger ut det på nätet eller riksdagen som fattar ny lag där staten får tillgång till informationen. Mycket obehagligt vilket som.

Jag kan inte skitsnack inte bry mig mindre faktiskt :slight_smile: Om min köp historik skulle bli publik så…fine, rota på.

Självklart om man äter mediciner som man inte vill andra ska veta, men det har jag svårt att se det skulle bli officiel information.

2 gillningar

Det kanske är dumt men jag håller faktiskt helt med dig. Kunde inte bry mig mindre om sådana saker, och på samma sätt är jag helt för full kameraövervakning på stan. Men samtidigt förstår jag de som inte gillar det.

2 gillningar

Inköp (med varor listade) på Apotea och Apoteket Hjärtat är med i PDF:en.

Precis. Jag bor i ett övervaknings samhälle och jag känner mig mil lugnare att mina barn är ute på kvällarna.

1 gillning

Även recept belagda?