Karensdag – bra eller dåligt?

Intressant att vi är de enda i Norden med karensdag/karensavdrag.

Hade varit intressant att jämföra om/hur mycket staten sparar på att inte betala ut ersättning från sjukdag 1.

Staten? Det är väl arbetsgivaren som betalar sjuklön för första 14 dagarna av en sjukskrivning (exklusive karensdagen).

Knepig fråga att beräkna. De direkta förtjänsterna är inte så svåra att beräkna(öven om jag inte har någon siffra i huvudet) utan det som är svårt är de dynamiska effekterna. Hur många avstår sjukskrivning tack vare karensdagen, hur många av de dagarna är bra dagar(klokt att inte vara hemma) och hur många är dåliga dagar/personen borde varit sjukskriven) och hur ska man värdera dessa dagar?

2 gillningar

Oavsett det så är det inte staten som slipper kostnaden för karensdagen utan det är arbetsgivaren som slipper betala sjuklön för dag 1. Vilket väl var frågeställningen/påståendet?

Eller är jag ute och cyklar?

Jag tror staten var mer obetänksam formulering. Intresset är nog vad en karensdag betyder ekonomiskt. Men @bjorsi kommer nog svara snart..:smiley:

1 gillning

Kan vara, @bjorsi får klargöra. :slight_smile:

Japp 10 arbetsdagar på en 14 dagars period, 80% av lönen betalar arbetsgivaren. Idag är det ju ingen karensdag. Sen kan man få tillbaks lite om den anställda överstiger ett visst antal sjukperioder på ett år. Sen kan man ju kalla det 20% avdraget för karens.

1 gillning

Oavsett så betalar väl inte staten någonting första 14 dagarna?

Korrekt, de tar över helt och hållet dag 15.

2 gillningar

Det 20%-iga karensavdraget (från sjuklönen som är 80% av lönen) är i praktiken exakt som gamla karensdagen om man är heltidsanställd med lika arbetstid varje dag. Men är mer rättvist om man har oregelbunden arbetstid eftersom det då inte spelar roll om man skulle jobbat 4 eller 10 timmar första sjukdagen, karensavdraget blir alltid en femtedel av veckosjuklönen.

Och ur smittskyddsynpunkt kan man tillägga att man nu inte frestas att dyka upp och jobba sjuk halva dan för att bara få en halv dags avdrag som det kunde bli förr, Nu ska arbetsgivaren ändå dra en femtedels veckosjuklön för första dagen, oavsett antal timmar just den dagen.

4 gillningar

Som staten inte är inblandad i.

Absolut. Men som upplägget var under pandemin bekostade VÄL staten karensdagen?
Om vi inte hänger upp oss på min klantiga formulering i ursprungsinlägget så:

Dels hade det varit intressant att se hur upplägget är hos våra nordiska grannar, betalar arbetsgivaren från dag 1 och hur många dagar står den för innan motsvarigheten till försäkringskassan kliver in?
Eller betalar staten en större %-andel hos våra nordiska grannar?

Men även de dynamiska effekterna av det hela. Många tjänstemän har möjlighet att jobba hemifrån även om man är krasslig. Många service-och/eller låglöneyrken har inte möjlighet till hemarbete.

Har du en låg lön slår karensen än hårdare mot dig varav man kanske väljer att gå till jobbet sjuk som artikelförfattaren skriver. Tänk om man i hemtjänsten går till jobbet sjuk, smittar gamla så de hamnar på sjukhus eller i värsta fall dör, det tar resurser.
Eller som förskolepedagog smittar barnen som i sin tur smittar föräldrarna.
Förlorad inkomst innebär minskad köplust vilket innebär minskat klirr i statens och företagens kassa.

1 gillning

Förstår att jag lurade ut dig på cykelturen :sweat_smile:

Jag uttryckte mig slarvigt och inte särskilt tydligt

Staten stod för en del av karensavdraget, upp till 700 kr vill jag minnas.

Fortsätter skriva från minnet, tror att norska arbetsgivare står för sjuklön första 16 dagarna och att man har rätt att vara sjuk tre eller fyra tillfällen per år utan läkarintyg. Bekanta som jobbat i Norge har berättat att vissa som inte varit sjuka under året ser det som en rättighet att ta dessa betalda sjukdagar under slutet av året, även om man inte är sjuk. Rent anekdotiskt, vet ej hur utbrett det är eller om det fortfarande är en möjlighet.

Mitt norska arbetsgivare betalar 100 % av lönen från dag 1 i sjuklön. Så jag får ut lika mycket i lön om jag är hemma sjuk som om jag är på jobbet.
Finns säkert de som utnyttjar det men inget som jag har märkt på jobbet. Är bara skönt att folk är hemma när de är sjuka istället för att jobba och smitta ner folk.
En sak som man är strängare på är att en arbetsgivare kan begära sjukintyg från dag tre. I Sverige är det väl dag sju?

Japp är sju dagar i Sverige. Det tycker jag är iofs är bra, helt galet att belasta sjukvården med intyg om man är hemma tre dagar på grund av något tramsigt som en magsjuka eller förkylning.

Jag har inte haft en enda karensdag på över ett år nu tack vare att man kan jobba hemifrån och det har både sina för- och nackdelar. Jag jobbar fast jag kanske borde vila och bli frisk men samtidigt slipper jag karensen. Och jag föredrar nog det sistnämnda.

1 gillning

Har inte haft en enda sjukdag på 10 år tror jag. Jobbar ju för det allra mesta hemifrån, ska väldigt mycket till för att man inte ens orkar ta sig upp ur sängen och sätta sig vid datorn. Vet inte ens hur sjukanmälningsrutinen ser ut på mitt företag, har aldrig behövt göra det :man_shrugging:

Det går att få beslut om intyg från första dagen vid behov, har tyvärr behövt använda det kontrollmedlet vid några tillfällen då sjukskrivning har använt som ”lediga dagar” att göra annat hos några tidigare arbetstagare

Från försäkringskadssan:
Även Försäkringskassan kan besluta att en medarbetare ska lämna läkarintyg från och med första dagen i varje sjukperiod. Ett sådant beslut kallas för läkarintygsföreläggande. Försäkringskassan kan ta initiativet själv, eller så kan du som arbetsgivare be att vi gör det

1 gillning

Har man inte möjligheten att jobba hemma är karensdagen ett faktum. Men det sagt tycker jag karensdagen skall vara kvar även om jag är fackligt aktiv och att en del fackförbund jobbar aktivt för att ta bort den.
Skulle man slopa karensdagen tror jag många skulle utnyttja det. Jag är ju såpass gammal att när jag började jobba fanns ingen karensdag. Det utnyttjades en hel del var min erfarenhet.
Med det sagt är det ju den gruppen som inte kan jobba hemifrån också den gruppen som har förhållandevis låga löner och samhällsbärande jobb som drabbas av karensdagen så det behöver defenetivt diskuteras.

2 gillningar

Jag tycker man kan införa någon mellanväg: att man kan bli sjuk ett visst antal gånger per år utan karensdag (utifrån något snitt för vad som är normalt för de flesta). Är man sjuk oftare får man karensdag.

2 gillningar