Karensdag – bra eller dåligt?

Har inte varit sjukskriven sen tidigt 80 tal och då var det oftast fyllesjukan. . :joy: :joy:

Inte en dum idé. Att man typ har 3 dagar vid sjukdom utan karens per år.

Du får ju så mycket skit av chefen om du sjukar dig :joy:

Har fått besked om att endast dödsfall är en giltig orsak till frånvaro. :joy:

Du får testa muta chefen med fikabröd. Fast vänta, det gör du ju redan varje dag :joy:

En utmärkt idé! Det har ju förändrats med mer möjlighet att jobba hemma men jag tycker generellt sätt att det är bra att folk stannar hemma när de känner sig lite hängiga för att inte smitta ner hela kontoret men jag förstår också behovet av att förhindra att det utnyttjas.

1 gillning

I Sverige kan arbetsgivare begära förstadagsintyg om det finns särskilda skäl, annars är det i regel dag sju. :slightly_smiling_face:

Men är det verkligen något att sträva efter att när man sjuk så kan man jobba hemma? :thinking: Blir en knepig situation som arbetsgivare

1 gillning

Finns ju för- och nackdelar med det för båda parter och beroende på situation.

Jag kan se den kortsiktiga fördelen med inget bortfall i arbetskraft vad är det långsiktiga fördelarna?

Jag tror det är bra med en karensdag/avdrag. Jag tror helt enkelt att korttidsfrånvaron ökar för mycket utan den.

Jag vet inte vad jag har men sist jag kollade hade jag 30 dagars karens så livet är ju rättvist. Egna företagare har inte råd att vara sjuka. :joy::joy:

Såja, ett välmående egenföretag har råd med sjukdom :wink:

1 gillning

Är korttidsfrånvaro ett problem egentligen dock? Om det blir extremt mycket så blir det svårt att planera arbetet etc. men annars kanske det är bättre att folk vilar upp sig när det behövs. Knappast någon som är effektiv 40 timmar i veckan iallafall.

1 gillning

Man är i tjänst 24/365 aldrig sjuk så välmåendet är genomgående. :joy:

Du dränker dina sorger i fika och vaniljsås :joy:

Har inga sorger utan fyller en leende mun med godsaker för att undvika hamna i karensfällan. :joy:

Där hade varit intressant att jämföra med Danmark, Norge och Finland. Alltså gällande korttidsfrånvaro

Det är den verkligen. På många arbetsplatser där det finns en hel del arbete som inte kräver någon större utbildning och det är stor omsättning på arbetskraften är det problem med hög sjukfrånvaro.
Det är jobb som kanske inte är så kul och stimulerande men man jobbar för att få en inkomst.

Du har säkert rätt.

Jag har bara jobbat som tjänsteman/kontorsarbetare i mindre företag hela arbetslivet och där ser jag det inte som ett problem, men man kan såklart inte ha olika regler.