Jag blir skogstokig och behöver hjälp

Den gamla var inte heller bra. Hoppas att de landar i en tredje, bättre lösning så småningom.

2 gillningar

Så ska vi göra med iTunes Tackar :slight_smile:

Jo, inte jättebra men mycket bättre än den nya....

Så Mac ska bli iOS, förklara plöttrigheten... :frowning:

Märkte nu att ctrl-musscroll inte zoomar skärmen längre?

Precis, och det kan vara ett problem. Om du separerar dina iCloudkonton till två olika användare på din Mac så kanske det fungerar bättre.

Systeminställningar > Hjälpmedel > Zoom

1 gillning

Så, nu har jag lugnat ner mig och det mest börjar ordna sig så förlåt och tack alla som tagit sig tid.
Närmast står hårdtestning av Photoshop och sen kopiera musikbiblioteket till denna.

Intryck så långt:
Större och tyngre än väntad, en gedigen sak så typiskt Apple, min gamla ser lite pluttig ut trots att den är högre...
Helt tyst än så länge, får väl se när man slänger in 20-30 RAW-filer i Photoshop filer.

2 gillningar

Option vid uppstart gör nada???

Provade att radera original biblioteket, och då fick jag upp alla musikfiler mm men dom går inte att spela upp, då "originalet" inte hittas, fan vad trött jag blir... :frowning:

Så, nu har jag 7400+ musikfiler i Musik, men ingen av dom går att spela upp, inte ens köpta Acc... önskar jag hade en flaska brännvin hemma .


Då gör du fel helt enkelt. Håller du ner Alt/Option tangenten och sen startar Musik appen så kommer du få upp den dialogrutan om val på bibliotek.

2 gillningar

Då har du inte gjort rätt i det här fallet också.

Felet du får är för att filerna inte fysiskt ligger på rätt ställe på datorn. Musik tror att dom ligger på rätt ställe. Men du måste ha gjort något fel vid kopieringen av Musik mappen till den ny datorn. Eller att du inte talat om för Musik var filerna ligger fysiskt och det gör man genom att starta Musik som jag nyss beskrev första gången.

Så här ser min mappstruktur ut som Musik själv har skapat. Ligger inte filerna där kommer inte du komma kunna spela musiken.

Så det korrekta förfarandet är.

1: Kopiera hela mappen Musik till en extern hdd.
2: Kopiera in den där den ska ligga på den nya datorn.
3: Hålla in Alt/Option och sen starta Musik.
4: I dialogrutan som dyker upp trycker du på "Välj Bibliotek"
5: Du väljer filen "Music Library.musiclibrary"

Måste poängtera än en gång att själva musik filerna MÅSTE finnas i själva mappen för musik för att du ska kunna spela.
Har du importerat musik till ditt bibliotek UTAN att kopiera in dom kommer det inte att gå.

3 gillningar

Kan ju också tipsa om ett föregående steg på gamla datorn där man samlar ihop utspridda musikfiler, att göras innan flytt av musikmappen.

Alltså i Musikappen meny Arkiv > Bibliotek > Ordna bibliotek... och kryssa i "Samla ihop filer"

3 gillningar

Bra tips :+1:

Hoppas det ordnar sig, även om du befarade det allra värsta i en annan tråd!

Dina förutsättningar var vad jag förstår: En Mac Pro 2013, en MacBookPro retina (med externa HD), en äldre MacMini och ytterligare en gammal mac, dessutom troligen en hög med fler externa HD? Och en strulande toapappershållare.

Därutöver två olika Apple-ID som används till olika ändamål.

Då gäller det att hålla tungan rätt i mun. Var finns alla filer, vilka maskiner och konton används till vad. Du har inte berättat om du använde Flyttassistent, men tyvärr kan inte flyttassistent förutse alla olika användarscenrarier (som två olika AppleID). Kämpa på :+1:

1 gillning

Japp. hittade hur, Musik måste var stängt innan option och start då funkar det.

Det trodde jag var en självklarhet när man skriver "starta appen" :wink:

Hmmm, fick ju det att funka med option - starta Musik och byta Bibliotek, no problem.

Problem är ju att jag inte ser/kommer åt själva dom fysiska musikfilerna, hittar / ser dom inte, varken på gamla eller nya datorn.

Vad jag ser:


Om du tittar på min bild som jag postade så ser du var filerna ska ligga.

Av dina bilder så har du nu skapat två bibliotek utan själva filerna.

Vad händer om du följer min guide till punkt och pricka. Vad händer då?

Apple förklarade bra också.

Hittar ji inte själva musikfilerna???