Jag blir skogstokig och behöver hjälp

När jag startade nya datorn så får man de sedvanlig frågorna om ditten och datten och inga problem, men plötsligt fråga dom efter inloggningslösenordet på min avstängdaMBPr??? Inga problem men verka lite underlig.
Sen va man inne, och vad ser jag då, jo, på skrivbordet ligger 2 hårdiskar som tillhör och var anslutna till ovan nämnda MBPr, som var avstängd. Ok, tar bort dom och börjar med inställningarna och kommer till Nyckelringen blabla nånting... då vill dom ha inloggningslösenordet för min urgamla MacMini som är avstängd och urkopplad dvs säga har ingen ström och har vart så i minst två år???

Va fan är det som pågår och ska det vara så här?

Ok, löste problem med dom 2 hårdiskarna... dom var ju kopplade till skärmen, japp ibland är men idiot... alltid.

1 gillning

Ja det ska vara så. Om du använder iCloud Nyckelring behöver du ange lösenordet för dina andra betrodda enheter som använder iCloud Nyckelring.

Tillåta att en ny enhet använder iCloud-nyckelring

Om du använder tvåfaktorsautentisering, och redan har ställt iCloud-nyckelring på en annan enhet, kan du enkelt godkänna att den nya enheten får använda dina iCloud-data. Ange inloggningslösenordet eller lösenkoden på en betrodd enhet där iCloud-nyckelring är inställd när du blir uppmanad att göra det på den nya enheten.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh43699/13.0/mac/13.0

Att den vill verifiera fattar jag men varför inte fråga på den nyaste datorn som är på och i närheten och inte på från 2012 och 2014 som inte varit på på väldigt länge, bara väntar på att det ska frågas om den från 2009 också. Menar att den nyaste är ju mest relevant, och den från 2013 som har varit den som använts mest borde också frågas på

Sen börja iPhone kräva lösenord för Appstore men konstigt nog har den inte sagt nått om iTunes på den.

På ett ställe krävdes 3 separata lösen för att ändra en kryssruta.

  1. Precis varenda lösenord har behövts ändras och det blir ett helvete ändra på en enhet men inte godkänns på de andra 6 och det gäller även Apples egna föreslagna lösenord.

  2. Kl 5 i morse väckte Watch mig och ville att jag skulle ange ett lösenord.

  3. Kl 6.15 väckte mobilen mig om att toarullen hängde åt fel håll...

  4. Finns inga Meddelanden iaf inte på den nya datorn.

  5. Av ca 7500 låtar i mitt iTunesbibliotek kommer det bara in ca 1400 i nya datorn.

Har jobbat/lekt med datorer sedan 1985 och Mac sedan 2008 och är inne på min 7:e Mac
Aldrig någonsin har jag haft sådana här problem, borde vara up and running men det verkar man kunna titta i kikaren efter.

Är det köpt musik? Har du loggat in med ditt Apple-ID och auktoriserat datorn?

Har du aktiverat synkning för musikbiblioteket?

Detta är absolut inget som ska behöva göras :thinking:

Satte upp en ny Min M2 åt föräldrarna för några veckor sedan. Hade inga sådana problem som du beskriver.
Förde över filerna från deras gamal Mini från 2009, kopplade upp den nya på deras iCloud. Allt fungerar och ingen av deras andra enheter, 2 iPhones och en AppleTv protesterar.

Något i början av din installation har gått fel. Kanske läge att nolla maskinen och börja om?

2 gillningar

Köpt och egen-rippat från mina LP/kasettband.
Japp, inloggad och auktoriserat, blev tvungen att avauktorisera den äldsta datorn då man inte kan ha mer än 5 datorer auktoriserade.

Har du aktiverat synkning för musikbiblioteket??? Var, hur?

Jag vet, har aldrig varit med om maken, alla bokmärken o inloggningar från Safari måste göras om... dvs användarnamn/email + lösen också

Starten flöt på som vanligt tills det var dags att ange det sekundära kontot.
Har ett vanligt Apple ID + ett för köp av appar, musik, filmer etc

Vet faktiskt inte i vilken ände jag ska börja i för det är mycket information som du inte har inkluderat i din problem beskrivning så det slutar bara med att jag får ställa frågor.

Musik som du själv har rippat och importerat flyttas inte magiskt över mellan enheterna.
OM du inte har betalt för iTunes Match eller Apple Musik.
Utan det är något du själv måste föra över antingen med en Time Machine backup eller manuellt kopiera mappen Musik från din gamla dator.

1 gillning

Fullständigt normalt förfarande. Ny enhet måste logga in på nytt,

Ja men detta kräver att man betalar för iTunes Match eller Apple Musik.
Nu misstänker jag att det är inget du gör så bortse från det.

Sekundära kontot? Vad är det?

Egenrippat har funkat så innan, började redan med 2008

Förstagången för mig, info brukar synkas från nyckelringen / arna

Egenrippad musik kan inte magiskt flyttas mellan enheter av sig själv OM man inte betalar för dom två nyss nämnda tjänster.
Gör man inte det så måste manuell hanteringen ske.

Har 2 Apple ID sedan 2008 det ena eller huvudkontot är för allt utom köp...

Ja nyckelringen synkas mellan enheter men man måste logga in igen på dom sidor som kräver inloggning.
För den inloggningscookie som lagras på enheten är individuell och då måste man logga in igen på den nya enheten.

Aldrig kopierat över, och, hur skiljer man på iTunes och egenrippat?