Jag blir skogstokig och behöver hjälp

Du kan ju börja med att berätta på vilken dator du letar?, vilken version av macOS har den?

På en dator med High Sierra är sökvägen.

På en dator med Ventura är sökvägen.

Datorn jag vill kopiera från:
MackBook Pro med Monterey Intel

Datorn att kopiera till:
Mac Studio M1 Ventura

Var du sparade dina musikfiler på gamla datorn kan du få ledtråd till om du högerklickar på en låt i Musik på gamla datorn, då ska info om bl.a. sökvgen till musikfilen kunna utläsas.

I andra inlägget nämner du två hårddiskar kopplade till skärmen - är det där du har musikfilerna och var är skärmen inkopplad nu? :wink:

Det är inte så att du har haft musiken på en extern enhet?

Nej

Märkligt för den finns inte på din dator. Enligt dina bilder så har du inga filer fysiskt på hårddisken.

Musikfilerna har aldrig legat nån annan stans än på den inbyggda i datorn.

Ingen flyttassistent användes...

MBPa:
/Macintosh HD/Användare/cekyhmbprl16/Musik/iTunes/iTunes Media/Music/Wyclef Jean/The Ecleftic_ 2 Sides II a Book/911.mp3

MacStudio:
file:///Users/cekarimacstudio/Music/Music/Media.localized/Music/Compilations/Absolute Svenska Klassiker/31 All 'Bout the Money.m4a

Bägge sökvägarna går inte att komma till…lite skumt

ACC-filer: har plats i molnet

När det gäller din MBP visar du i inlägg 64 en skärmavbild till sökvägen
/Macintosh HD/Användare/cekyhmbprl16/Musik/Music
Det kan hända att det är där ditt aktiva musikbibliotek ligger, om det var det du ville visa. Men länken till ljufilen går till
/Macintosh HD/Användare/cekyhmbprl16/Musik/iTunes
Ser du skilnaden?

Ja, det är därför jag visar dom. men ingen av dom visar musikfilerna nånstans. Går inte ens att komma till den undre som slutar med iTunes.

Den i citatet är vad Itunes visar om man använder Visa Info, och igen går inte komma till.

Gör inte ett skit... eller så har den gömt det där jag inte hittar...

Viken av mapparna Musik, kommer ju 2 på raken i sökvägen?

Exakt, NU FÖRST såg du skilnaden :wink:

Filerna ligger altså i den överliggande Musik som har en underliggande Music och bredvid den en iTunes, hoppa ner i den och leta efter filerna...

Får jag föreslå kolumnvy?

Har löst det och all musik är på plats \o/

På MBPr Innan första musik-mappen fanns det det en iTunes map och där fanns allt så kopiera hela den mappen på ca 87GB samt biblioteksfilen.

Radera biblioteksfilen på Mac Studion klistra in iTunes mappen på rätt plats samt biblioteksfilen.

Option-startade Musik och valde den enda biblioteksfilen... och fan det funka \o/

Tack alla som hjälp till.

1 gillning

Vad är nyttan med att köpa musiken och lagra den lokalt? Är det om man vill lyssna när man inte har någon internetanslutning?

Vissa är horders som samlar skräp. Andra samlar på musik,film,böcker.
Handlar inte om nytta utan om känslan att man har det.

2 gillningar

Tänkte mest att det känns lite utkastat att köpa musiken man kan strema obegränsat men det är ju klart att detta kanske är billigare än ett abonnemang?