Jag blir skogstokig och behöver hjälp

Ok låter onödig men då förstår jag.

Absolut, ochhar bett Apple slå ihop kontona till ett men om vägrar resolut...

Tänker inte argumentera mot dig men detta är ett faktum att det fungerar så.

Förstår inte vad du menar med din fråga. iTunes är ett program bara så vi inte blandar ihop begreppen.

Dom kan inte helt enkelt och hur ska dom kunna verifiera att det verkligen är du som "äger" kontona?
Jag kan lätt skapa ett likvärdigt konto och påstå att dina är mina :wink:

Jag har också flera iCloudkonton. MEN, jag blandar dem inte. Har haft det väldigt länge också så det har blivit en del maskinbyten.
Har ett privat, och ett för jobbet. Jag har då olika användare på mina maskiner där jag behöver tillgång till båda konton.

Du skrev detta ovan, så min fråga är hur jag får in min egenrippade musik till iTunes igen, jag menar, dom egen-rippade finns ju på mina andra datorers iTunes, men det är ju inte lätt att veta vilka som är köpta i iTunes eller inte, varken när man tittat i musikbiblioteket eller i TimeMachine.

Hur vet dom då nånting om mina konton och köp???
Man har ju verifierat sig på båda kontona så dom vet att jag är jag, nu ska dom bara slå ihop dom... dvs flytta allt från det ena, köpkontot till Mainkontot.
Jag menar, man kan landa på mars men inte slå ihop en användares två konton...

Jocke, tack för hjälpen så länge, så vi slutar här, och så återkommer jag om det dyker upp nått nytt :slight_smile:

Här är det ju samma användare på två konton.... :slight_smile:

Nån som vet hur man får tillbaka det gamla utseendet på Systeminställningar?

Upptäckte nu att Meddelanden är helt tom? Brukar inte den synkas mellan datorerna?

Det är en inställning i Meddelande-appen.

Du kopierar hela mappen Musik från den gamla datorn till den nya.
När du startar Musik första gången håller du in tangenten Option och väljer "Välj bibliotek"

Sen så väljer du bibliotekets filen för ditt bibliotek

Om det är iTunes köpta filer du kopierar spelar ingen roll för eftersom du auktoriserat datorn kommer iTunes förstå att det är din musik.
Du ska alltså inte kopiera enskilda filer utan HELA mappen Musik.

Utseendet på Systeminställningarna är universellt mellan enheterna för enkelheten.
Du ska veta var inställningen finns oberoende på vilken enhet du använder.
Med andra ord den går inte att ändra.

Så här måste det se ut i Meddelande under inställningarna.
Händer det inget kan du trycka på Synkronisera.

Öppna den på en annan dator, så kom den igång på nya...?

När jag börja igår eftermiddag så såg systeminställningar ut som den brukar men sen ändrade den sig plötsligt till bifogad bild...

Meddelanden hoppade igång nyss.

Nej, synkroniseringen sker via iCloud. Det slår man på i inställningarna för Meddelanden.

Troligtvis för att macOS uppdaterades till den version som har detta utseende.

1 gillning

Jo, behövde svara på några men såg dom inte i nya så öppna och svar på andra datorn sen fanns dom i nya...

Doh, så du menar att MacOS Ventura har den layouten på Systeminställningar default?
Vore jäkligt synd, för jag tycker den oöverskådlig med konstiga grupperingar mm och jävligt små ikoner :frowning:

Ja

https://www.makeuseof.com/quick-guide-to-system-settings-in-macos/

Apple has been moving to a more unified approach to its operating systems for the past few years, and this step is no different. The macOS Ventura update brought many new features, including the redesigned System Settings app, which closely resembles the Settings app in iOS and iPadOS, as both have a similar menu structure.