iPhone Magsafe laddar 15W endast med Apples

Se, du har alltså bidragit till en bättre miljö.

Fast poängen är MagSafe saluförs som snabb laddning med 15W samtidigt som Apple saluför ”miljötänket”, att inte skicka med 20W-adapter för att spara på miljön men i nästa andetag tvinga alla att köpa just en 20W-adapter för att kunna använda sin nya MagSafe som salufört. Du är väl med på att det inte riktigt går ihop?

Det håller inte då att säga att de är säkert nöjda med 10-12W för det är inte poängen med produkten MagSafe.

1 gillning

Fast det är inte Apples fel. Skall QI-laddning komma upp i 15 watt måste dessvärre Qualcomm Quick Charge 2.0 användas. Det är en del av QI-standarden. Så antingen har Apple implementerat det (och betalat licensavgifter till Qualcomm) eller så har de utvecklat en egen standard i och med 20 watts-laddaren.

Du kan läsa mer om det här.

Det är samma med exempelvis den här laddplattan. Utan QC 2.0-laddare så kommer den bara upp i 7,5. Med så kommer den upp i 10 watt.

2 gillningar

Trodde aldrig att jag skulle gilla ett av dina inlägg :scream:

Att Apple skippar laddare är bara av ekonomiska skäl, inbilla er inget annat!

2 gillningar

Har du någon form av inspelning eller annat bevis som styrker din tes - annars baseras ju den enkom hur du själv ser på världen - inte vad som sagts inifrån Cupertino.

5 gillningar

Läser tråden o beställer ett par till !! Framtiden e här , miljön den e ändå körd , bara lära sig leva me de !

4 gillningar

Finns det någon powerbank som levereras med laddare?

Verkar vara en riktigt fin PB. Troligtvis på tok för dyr för mina behov :smile:

Av mina 4 större powerbank var det bara en där laddare ingick, och en där det var som tillval.

Jag är inte säker på att det där stämmer. Fraktbolagen är duktiga på att fylla båtar och flyg till bredden. Om Apple då tar mindre volym i anspråk fylls den volymen upp med annat gods. Så det blir ju inte ”döyta” om Apple skickar mindre volym.

2 gillningar

Exakt så är det. Det beräknas per volym och inte per kolli.

2 gillningar

Och jag som jobbar inom logistik vet att transporter är en stor kostnad som man hela tiden försöker optimera.
När vi pratar om så pass stora volymer som tex Apple hanterar är det ju även åtgången av mindre papper till kartongen som gör en skillnad.

1 gillning

Därför Apple använder enormt stora förpackningar för att husera de små medföljande lurarna till telefonerna de säljer i Frankrike då? :slight_smile:

bild

2 gillningar

Det är väl en nödlösning för just Frankrike.

1 gillning

Undra om de skeppas så från fabrik eller om det är någon stackare som får sitta och packa om telefonerna när de kommer till Frankrike? :thinking:

1 gillning

En så enorm förpackning för en så liten produkt kan väl aldrig kallas ”nödlösning”? Det är ju som att få ett USB-minne levererat i en flyttkartong.

Men telefonen skall ju få plats i.
Men letar man fel kan man alltid hitta det. :wink:

2 gillningar

Vissa har svårt att se att en liten förbättring kan betyda enormt mycket. Man ser det svart eller vitt, inte allt däremellan. Kommer ihåg när jag tyckte det var bra att CityGross tog bort papperskvitton och man gjorde av med flera ton mindre papper, då tyckte vissa att det var en fail för att man fortfarande fick en pappersbit med QR-koden så att man kom ut från självskanningen. Det var alltså inte bra nog att man gjorde av med flera ton mindre pappersmassa.

4 gillningar

Allt för miljön är bra. Men detta beslutet av Apple är inte miljö först utan ekonomiska med en trolig miljövinst beroende på hur mycket magsafe med laddare som skeppas. Apple kan inte höja priset i en pandemi och 5G mm kostar pengar då får man plocka bort något istället. Men det är fritt att tolka vad Apple presenterar och vad som skrivs själv. Hade Apple sänkt priset och sagt att de gör detta för miljön hade jag trott dem mer. Men det är min högst personliga uppfattning :slightly_smiling_face:

Vissa tror att det är antingen miljö ELLER ekonomi. Det kan självklart vara båda.

3 gillningar

Varför behövs Apples nya strömadapter för att kunna ladda med 15W?

tl;dr laddplattan behöver matas med nya USB-C PD 3.0, det går lika bra med andra tillverkares som också har stöd för USB-C PD 3.0

2 gillningar